משלחת משפטית ישראלית תצא מחר (יום א') לביקור במוסקבה, לשיחות שמטרתן להגיע להבנות עם הרשויות ברוסיה שיאפשרו את המשך עבודת הסוכנות היהודית במדינה. ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי לקיים מחר דיון בין-משרדי נוסף בנושא.
בראש המשלחת עומדת תמר קפלן, סגנית היועצת המשפטית של משרד החוץ. במשלחת חברים גם נציגים של משרד ראש הממשלה, משרד המשפטים, משרד החוץ ומשרד העלייה והקליטה.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לפיד ופוטין
(צילום: מארק ישראל סלם, AP)
המשלחת צפויה להיפגש עם גורמים במשרדי המשפטים והחוץ הרוסיים וכן לתדרך את הצוות המשפטי של שגרירות ישראל במוסקבה לקראת הדיון המקדמי בבית המשפט במוסקבה שיתקיים ביום חמישי הקרוב. הדיון יעסוק בבקשת משרד המשפטים הרוסי לסגור את משרדי הסוכנות היהודית ברוסיה בגלל "הפרות בוטות ושיטתיות" של חוקי הפרטיות הרוסיים ובגין "גניבת מוחות".
גורמים בישראל אומרים כי אף אחד מחברי המשלחת הישראלית אינו מומחה למשפט הרוסי ובכל מקרה אין להם זכות עמידה בבית המשפט הרוסי. הם לכל היותר ייתנו עצות לעו"ד של הסוכנות היהודית. הגורמים הוסיפו כי עד שלא תהיה התערבות של הדרג המדיני הפרשה לא תסתיים, כי מה שמניע את רוסיה לפעול נגד נוכחות הסוכנות הוא כעסה על ישראל וכי מדובר בנושא פוליטי ולא משפטי.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר אתמול כי ההליך המשפטי לפירוק הסוכנות היהודית ברוסיה אינו קשור למניעת בריחת מוחות אלא נגרם כתוצאה מהפרה של החוקים הרוסיים. על אף ההכחשה של פסקוב – במסמך הרשמי שנשלח לסוכנות, משרד המשפטים הרוסי הזכיר במפורש את הדאגה מבריחת מוחות שנעשית על ידי הסוכנות. עם זאת, גניבת מוחות אינה נחשבת עבירה על החוק הרוסי, ולכן באופן פורמלי היא לא הסיבה לסגירה אלא פגיעה בחוקי הגנת הפרטיות ברוסיה.
אלכסנדר קרגין, בכיר בקהילה היהודית במוסקבה שמקורב לקרמלין, אמר כי הבעיה הענקית היא שישראל, למרות הקו הרשמי שלה, מתרחקת מהניטרליות המוצהרת ואפילו שר הביטחון בני גנץ אמר שישראל בהחלט בצד המערבי ומצדדת באוקראינה. "ואחרי זה ההנהגה הישראלית מצפה שרוסיה תשב על הראש? ממשלת ישראל צריכה לדאוג לישראלים", אמר קרגין. "אני מקווה שתופיע ממשלה נורמלית בישראל ושהפוליטיקאים האחראים שיעלו ידאגו לאינטרסים של בני עמם".