סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה אחר הצהריים (חמישי) כי משרד המשפטים במוסקבה דורש להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בשטח רוסיה.
על פי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, דרישת משרד המשפטים, שהוגשה לבית המשפט המחוזי במוסקבה, קשורה ל"הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי".
1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
הממשל הרוסי הקשיח עמדות ודרש להפסיק את פעילות הסוכנות בשטח רוסיה. פוטין
(צילום: AP)
בסוכנות היהודית נשקלה כבר האפשרות להפסיק את הפעילות ברוסיה, נוכח דרישות חדשות של ממשלת רוסיה לקבל מידע על פעילותה במדינה. בתחילת החודש התקבל במשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה מכתב מהרשויות, ובו הערות וביקורת בנושאים שנבדקו. בסוכנות היהודית הבהירו כי המכתב הצביע על בעיות ש"נמצאו בביקורת, ושיש להן השלכות משפטיות אפשריות".
הסוכנות היהודית פועלת ברוסיה זה שנים לעידוד עלייה, ומפעילה מחנות קיץ ומפעלי חינוך והוראה. לאחרונה החריף הממשל הרוסי את הדרישות מהסוכנות, כפי שפורסם לראשונה בג'רוזלם פוסט, ובכך ניסה לדחוק אותה לפינה. במכתבה לסוכנות הקשיחה רוסיה את הדרישות, וביקשה מידע פרטי על היהודים שמבקשים לעלות ארצה. הסוכנות, כמובן, סירבה מחשש לשלומם.
ל-ynet נודע כי משלחת ישראלית צפויה לצאת בימים הקרובים למוסקבה כדי לדון בדרישת משרד המשפטים הרוסי לסגור את משרדי הסוכנות היהודית. מהסוכנות היהודית נמסר: "הסוכנות היהודית מבקשת להבהיר כי נקבע דיון מקדמי בחמישי הבא בבית משפט בנושא, וזהו ההמשך של ההליך המשפטי שעליו פורסם בעבר. כמו שאמרנו עד כה, אנחנו לא מגיבים במהלך ההליך המשפטי".
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, שפנתה בתחילת החודש לראש הממשלה יאיר לפיד והסבירה לו את ההשלכות הדרמטיות, כדבריה, להפסקת הפעילות של הסוכנות ברוסיה, הגיבה להחלטה: "פעילות הסוכנות היהודית מתקיימת בכל רחבי אירופה ויתר היבשות, וכך גם ברוסיה, בתיאום מלא עם הרשויות המקומיות. אין שום סיבה מוצדקת לעצירת הפעילות של הסוכנות, ועל כן מתקיימים מאמצים דיפלומטיים להבהרת הסוגיה והסדרת הפעילות בתיאום". תמנו שטה הוסיפה כי היא עומדת בקשר רציף עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז בנושא.
שר התפוצות נחמן שי אמר בתגובה להחלטה כי "יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה. הניסיון להעניש את הסוכנות היהודית בשל עמדתה של ישראל לגבי המלחמה הוא פתטי ומעליב. את יהודי רוסיה לא ניתן יהיה לנתק מהקשר ההיסטורי והרגשי למדינת ישראל".

אלקס ריף, מנכ"לית "לובי המיליון", עמותה המסייעת לדוברי רוסית בישראל, אמרה בשבוע שעבר בריאיון לאולפן ynet כי החלטה כזאת עלולה להוות "נורה אדומה ליהודים לצאת החוצה מרוסיה".
לדבריה, "כמה זמן תחזיק מעמד העובדה שהסוכנות אוספת מידע ולא מעבירה אותו לרוסיה? מדינת ישראל צריכה לעשות דיגיטציה לתהליכי הקליטה. במקום שהעולים יחכו חודשים, יכול להיות שבעוד חודש ייפול מסך הברזל, וזה יהיה על המצפון שלנו שיהודים יישארו תקועים שם".