4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"בטוח שהוא מבין את חשיבות מינוי שר בריאות מהר ככל שניתן". דרעי
(צילום: EPA)
במשרדי הפנים והבריאות מתקשים לשרטט את התוכניות לעתיד נוכח פיטורי השר אריה דרעי בישיבת הממשלה אתמול (ראשון), שחלש על שני המשרדים המשמעותיים האלה. השביתה המתקיימת היום במערכת הבריאות מבהירה עד כמה נושאים מסוימים במערכת הבריאות מצריכים טיפול מיידי. שר חדש למשרד הבריאות עשוי להתמנות מיד, אולי אפילו עד מחר - אם כי לא ברור אם המחליף יהיה קבוע או זמני בלבד.
מי שצפוי להתחזק משמעותית הוא סגן השר משה ארבל מטעם ש"ס, שגם בימיו הקצרים של דרעי כשר היה דומיננטי במיוחד, וקידם צעדים בתחום הקנאביס לצד מהלכים נוספים. אם לא יתמנה לשר בעצמו, ארבל עשוי לקבל לידיו סמכויות נוספות. עם זאת, יש לציין כי השר דרעי הצליח להשלים אתמול את אישור סל התרופות לשנת 2023 בטרם פוטר, ובכך נמנעה פגיעה בחולים שממתינים כעת לתרופה שלהם.

4 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
"קיימת חשיבות גדולה להתחלת היישום של רפורמות בשטח". פלדמן
(צילום יריב כץ)
במערכת הבריאות קראו אתמול למינוי מהיר של שר, בין היתר על רקע שורת האתגרים עמה מתמודדת מערכת הבריאות כעת. "אני בטוח שישנה הבנה גם אצל השר היוצא אריה דרעי, לחשיבות של מינוי שר בריאות מהר ככול שניתן", אמר ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בשיבא ויו"ר ארגון רופאי המדינה.
"יש ליישם את הרפורמות החשובות שהכניס לקווי היסוד של בממשלה, ביניהם תקצוב הגידול והזדקנות האוכלוסייה, מדד יוקר הבריאות והגדלת העדכון הטכנולוגי, תוספת של 400 מיטות למערך האשפוז ולפסיכיאטריה, 400 מיטות גריאטריות, הגדלה משמעותית של מספר הסטודנטים לרפואה בישראל וקביעת יעד של 2,000 בוגרים בשנה, תקצוב בתי החולים ופתיחת אזורי הבחירה", אמר ד"ר פלדמן. לדבריו, "מערכת הבריאות הציבורית ואזרחי ישראל זקוקים לרפורמות הללו כמו אויר לנשימה, וקיימת חשיבות גדולה להתחיל וליישם אותם בשטח, כפי שכבר נעשה עם התוספת לתקציב סל התרופות".
4 צפייה בגלריה
משה ארבל
משה ארבל
דומיננטי במיוחד עוד לפני פיטורי דרעי. ארבל
(צילום: יואב דודקביץ')
במשרד הפנים עדיין מתקשים להבין את ההשלכות של פיטוריו של אריה דרעי מתפקידו כשר הפנים, אך מבהירים שכרגע הכול מתנהל כרגיל ולא צפוי משבר של ממש. פיטורי דרעי נכנסים לתוקף 48 שעות אחרי הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמשרד ממתינים לקביעה על זהות מחליפו. נכון לעכשיו, בש"ס מתכוונים להשאיר את תפקידיו של דרעי בתוך המפלגה, וייתכן שמי שמונה לשר שני במשרד, סגן שר הבריאות ארבל, יהיה הזרוע המבצעת של דרעי במשרד וישמש באופן זמני כשר הפנים. זאת, ככל הנראה למשך כמה חודשים, עד שהממשלה תצליח לעקוף את פסיקת בג״ץ. בנוסף, ארבל שימש בעבר כראש המטה במשרד הפנים כך שפעילות המשרד וניהולו מוכרת לו, ואין חשש שהיעדרותו של דרעי תפגע בכך.
התוכניות שעליהן הצהיר דרעי עם כניסתו למשרד, ביניהן תוכנית רחבה לקיצור התורים במשרד הפנים והחזרת פרויקט שוברי המזון למשפחות נזקקות, צפויות להתקדם גם בלעדיו. בינתיים, ב-26 ימי כהונתו, דרעי הספיק להורות לרשות האוכלוסין וההגירה לבצע בדיקה מעמיקה סביב התנהלות הרשות וכיצד ניתן לייעל אותה כדי לקצר את התורים לחידוש תעודת זהות ודרכון, ואילו שירותים ניתן להעביר לדיגיטל במקום להגיע ללשכות. דרעי אף עומד בקשר עם שר האוצר סמוטריץ׳ על תכנית שוברי המזון, והיא ככל הנראה תבוצע באמצעות אחד משרי ש"ס או במשרד הפנים או במשרד הרווחה.
4 צפייה בגלריה
התייחסות בנימין נתניהו לרפורמה המשפטית, אסתר חיות
התייחסות בנימין נתניהו לרפורמה המשפטית, אסתר חיות
"ההחלטה מתעלמת מרצון העם". נתניהו וחיות
(צילום: גיל נחושתן)
בפיטורי דרעי אתמול, מימש נתניהו את פסיקת בג"ץ מיום רביעי האחרון, שבה נקבע כי דרעי לא יכול לשמש שר. ראש הממשלה הקריא את מכתב הפיטורים בישיבת הממשלה: "בלב כבד, בצער רב ובתחושה קשה ביותר אני נאלץ להעביר אותך מתפקידך", אמר נתניהו בישיבת הממשלה, וטען כי החלטת בג"ץ "מתעלמת מרצון העם". דרעי הגיב באומר כי ימשיך להנהיג את ש"ס, וטען כי לא חשב לרגע לא לקיים את פסק הדין.
בג"ץ קבע ביום רביעי שעבר, ברוב של 10 מול 1, כי אריה דרעי פסול מלכהן כשר עקב "חוסר סבירות קיצוני", ולכן על ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר אותו מתפקידו. בהכרעת השופטים, נכתב כי ההחלטה התקבלה "בשל צבר הרשעותיו הפליליות" וגם "בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן". גם השופטים אלכס שטיין ודוד מינץ, בעלי ההשקפה השמרנית, תמכו בפסילה. הפסיקה תאמה את עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שתמכה גם היא בפסילה.
בפסק הדין, כתבה נשיאת העליון אסתר חיות כי "צבר ההרשעות הזה מוביל לגישתי אל המסקנה כי כהונתו כשר בממשלת ישראל יש בה משום פגיעה חמורה וקשה בתדמיתן ובמעמדן של רשויות השלטון בישראל ובעקרונות היסוד של ניקיון כפיים וטוהר המידות, שלהם מחויבים נבחרי הציבור". לכן, סברה חיות, "אין מדובר עוד במינוי המצוי 'על גבול מתחם הסבירות', אלא במינוי שחוצה גבול זה באופן ברור".