כחצי שנה לאחר הופעתו הפומבית הראשונה מאז שהצית את עצמו בשנה שעברה במחאה על היחס לנכי צה"ל ונפגעי פוסט טראומה, איציק סעידיאן, לוחם גולני לשעבר, אמר הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי הוא "מרגיש טוב ומשתדל לאחוז בדברים המהותיים בחיים, להתקדם ולצבור מהם כמה שאפשר".
לרגל יום ההוקרה הממלכתי לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה שיתקיים ביום ראשון, סעידיאן אמר כי לדעתו חל שיפור ביחס להלומי קרב במדינה. "אני חושב שלגמרי מבינים את המשמעות של הלומי קרב", הוא אמר. "ועדיין אנחנו חיים בעולם, לא רק במדינה, שהדבר הזה שנקרא 'פוסט טראומה', עד לפני עשור בערך היה לא מקובל. אבל אני חושב שכן, אפילו יותר מהמערכת, אני שם לב שאזרחים מנסים להזדהות ולהבין את המשמעות של אדם שחזר מלחימה, אבל לא חזר באמת. הם מנסים להבין, למרות שהם לא באמת חוו את זה".
1 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן ויצחק הרצוג
איציק סעידיאן ויצחק הרצוג
"אני קודם כל רוצה להשתקם פיזית ונפשית". איציק סעידיאן
(צילום: שאול גולן)

"מבחינת המערכת, כמו כל מערכת, זה עניין של זמן", המשיך סעידיאן. "יש שינויים, נעשו שינויים, יש אנשים שנכנסו ורוצים לשנות, אבל זו מערכת שהרבה שנים הייתה תקועה ומקובעת בדעה אחת. זה עניין של זמן בסופו של דבר, ואני מקווה שנצליח. אבל זה עניין של זמן. אני מקווה שהכנסת החדשה שנכנסה תתעסק בזה ושזה לא ירד מהשולחן".
- אתה מודאג שהנושא יאבד מהחשיבות שלו בממשלה החדשה? "אני לא מאמין, כי יושבים שם אנשים שמבינים נראה לי את המשמעות לא פחות מהכנסת הקודמת. אני מקווה מאוד שתהיה עבודה ושיהיה שיתוף פעולה, ושבעזרת השם נביא למודעות לכל הדבר הזה שנקרא פוסט טראומה, לתת לו מקום וחשיבות באמת, כי זה מחלה שקופה שתמיד צריך להסביר אותה. אני מקווה שנמשיך ככה ושנוקיר תודה. כי יום ההוקרה הזה הוא לכל נכי צה"ל, לא רק לאלה עם פוסט טראומה. יש המון אנשים שהקריבו את החיים שלהם ממש ברמה שהיו מוכנים למות בשביל שתהיה פה מדינה".

סעידיאן סיפר גם על התוכניות שלו ברמה האישית. "אני קודם כל רוצה להשתקם פיזית ונפשית. אני מאמין שאפשר להבין שהפוסט טראומה שלי באיזשהו מקום התגברה אחרי מה שעברתי. אני צריך להתמודד עם קשיים פיזיים גם היום. אני לא יכול לאכול לבד, לא יכול לשתות לבד, לא יכול לעשות כמעט כלום. אז אני רוצה להשתקם.
"אני מאמין שנשארתי פה כי אלוהים אמר לי 'שמע, אתה ניסית לברוח מהצרה הזאת, אני שמתי אותך עכשיו פה, אתה צריך להפוך את זה לשנות את זה ושזה לא יהיה'. אני רוצה כמה שיותר להכיר את העולם, להכיר אנשים, להכיר תרבויות. לא הייתי בטיול גדול אחרי הצבא, לא יצא לי כי הייתי בקשיים אחרים. היום אני מקווה שאולי אצליח לעשות את הדברים האלה ולהיות יותר אופטימי".