ארגון הסיוע הבינלאומי "World Central Kitchen", ששבעה מעובדיו נהרגו הלילה (בין שני לשלישי) בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה, הודיע כי הוא עוצר מיידית את פעילותו באזור: "בקרוב נקבל החלטה לגבי עתיד העבודה שלנו". משרד התקשורת בעזה, המנוהל על ידי חמאס טען כי העובדים, בהם שישה אזרחים זרים מפולין, אוסטרליה, בריטניה, פעיל שהחזיק באזרחות כפולה מארה"ב וקנדה וכן פלסטיני אחד, נהרגו בתקיפת צה"ל.
כמו שעשו השלטונות של חמאס ברצועה, גם בארגון הבינלאומי האשימו שעובדיו נהרגו בתקיפה ישראלית שפגעה ברכבי הארגון, אך בצה"ל טרם אישרו את הטענות ומסרו כי פתחו בבדיקה יסודית של התקרית. בתמונות שהופצו הבוקר מהזירה בדיר אל-בלח נראה אחד הרכבים הרוס לחלוטין, ורכב נוסף עם חור בגג - לצד סמל הארגון שהוטבע עליו, כדי שניתן יהיה לזהותו מהאוויר.
5 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
אחד מרכבי ארגון הסיוע שהותקפו באזור דיר אל-בלח
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
חור בגג, לצד סמל הארגון הבינלאומי
(צילום: AFP)
"WCK הרוס לאשר ששבעה מחברי הצוות שלנו נהרגו בהתקפה של צה"ל בעזה. הצוות שלנו נסע באזור שבו אין לחימה בשתי מכוניות משוריינות שעליהן הלוגו של הארגון ורכב נוסף", מסר הארגון, שמספק מזון ומכין ארוחות לנזקקים, בהודעה רשמית. "למרות תיאום הפעילות עם צה"ל, השיירה נפגעה ביציאה ממחסן בדיר אל-בלח, שם פרק הצוות יותר מ-100 טונות של מזון שהובא לעזה דרך הים".
"זו לא רק מתקפה נגד WCK, זו מתקפה על ארגונים הומניטריים שפועלים במצבים הכי קשים, שבהם מזון משמש כנשק במלחמה. זה בלתי-נסלח", אמרה מנכ"לית הארגון ארין גור. "אני שבורת לב ומזועזעת מכך שאנחנו, World Central Kitchen, והעולם - איבדנו חיים יפים היום בגלל מתקפה ממוקדת של צה"ל. האהבה שהייתה להם לסייע לאנשים, הנחישות להראות שהאנושיות מתעלה מעל הכול, וההשפעה שלהם על אינספור חיים ייזכרו ויוקרו לעד", מסרה.

5 צפייה בגלריה
3 מדרכוני ההרוגים מארגון World Central Kitchen
3 מדרכוני ההרוגים מארגון World Central Kitchen
3 מדרכוני ההרוגים מארגון
בתיעוד שפורסם הלילה ברשתות החברתיות נראו פרמדיקים מביאים גופות לבית חולים ברצועה ומציגים דרכונים השייכים ככל הנראה לשלושה מההרוגים. בתגובה להאשמות ברצועה, מצה"ל נמסר כי "התחלנו בתחקור מעמיק של האירוע על ידי הדרגים הבכירים ביותר, לשם הבנת כלל הנסיבות של התקרית. בצה"ל עושים מאמצים רבים כדי לאפשר מעבר בטוח של סיוע הומניטרי, ועובדים בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם ארגון WCK במטרה לתמוך במאמציהם לספק מזון וסיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה".
מייסד הארגון, השף הספרדי-אמריקני חוזה אנדרס, התייחס גם הוא לדיווחים הפלסטיניים ותקף בחריפות: "איבדנו היום כמה מאחינו ואחיותינו במתקפה אווירית של צה"ל בעזה. ליבי נשבר. ממשלת ישראל צריכה להפסיק את ההרג חסר-ההבחנה הזה. היא צריכה להפסיק להגביל את הסיוע ההומניטרי, להפסיק להרוג אזרחים ועובדי סיוע ולהפסיק להשתמש במזון בתור נשק".
ארגון WCK, שמספק מזון ומכין ארוחות לנזקקים, דיווח בחודש האחרון כי במהלך 175 ימים, עובדיו סיפקו יותר מ-42 מיליון ארוחות ברצועה. אנדרס הקים את הארגון ב-2010 על ידי שליחת טבחים ומזון להאיטי אחרי רעידת האדמה ההרסנית שפקדה את המדינה בינואר באותה שנה. מאז הארגון סיפק מזון לקהילות שנפגעו מאסונות טבעיים, לפליטים בגבול ארה"ב, לצוותים רפואיים במהלך מגפת הקורונה ולתושבים בעזה ובאוקראינה.
ראש ממשלת אוסטרליה, אנתוני אלבניזי, אמר כי משרד החוץ במדינה "חוקר בדחיפות" את הדיווחים על התקרית, ואמר כי "אני מודאג מאוד מאובדן החיים בעזה. הממשלה שלי הביעה תמיכה בהפסקת אש, וקוראת לשחרור החטופים. יותר מדי פלסטינים וישראלים חפים מפשע נהרגו במהלך המלחמה". משרד החוץ במדינה אישר כי נבחן הדיווח שאחד מההרוגים הוא אזרח אוסטרלי, וציין כי "הדיווחים האלה מטרידים מאוד". מאוחר יותר אישר אלבניזי כי אזרחית אוסטרליה לאלזוואמי (זומי) פרנקום נהרגה בתקיפה, ודרש שישראל תיתן דין וחשבון על מותה.