3 צפייה בגלריה
ההתנחלות קדומים
ההתנחלות קדומים
ההתנחלות קדומים
(צילום: EPA)
אחרי שבעה חודשים שבהם לא התכנסה מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי, צפויה המועצה לאשר בשבוע הבא אלפי יחידות דיור בהתנחלויות. מדובר ב-3,988 יחידות שיקודמו לשלבים השונים. בחודש שעבר נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי על שולחנו של שר הביטחון בני גנץ מונחות לאישור אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון. חלק לא מבוטל מיחידות הדיור יקודמו בערים החרדיות. הוועדה תתכנס ביום חמישי, ועל סדר יומה יונחו 25 תוכניות בנייה שונות.
לפני כחודש יצאה מועצת יש"ע במחאה נגד הממשלה וטענה כי ישנה הקפאת בנייה בהתנחלויות, וכי הממשלה לא מאשרת תוכניות בנייה. בין היתר קיימו המתנחלים מסיבת עיתונאים שבה טענו כי הממשלה גזרה הקפאת בנייה מבלי להכריז על כך. ראש מועצת יש"ע דוד אלחיאני, איש מפלגת תקווה חדשה, טען כי שר הביטחון גנץ הוא שמעכב את הבנייה ו"תוקע" כלשונו תוכניות שלהן חיכו חודשים ארוכים. בשבועות האחרונים ספגו חברי הכנסת והשרים מימינה ביקורת על מדיניות הממשלה בשטחים ועל העובדה כי תוכניות הבנייה לא מקודמות.

תוכניות הבנייה אינן מיועדות רק לגושי ההתיישבות, אלא גם להתנחלויות שנחשבות יחסית מבודדות, ובהן רבבה וכפר תפוח. נוסף על כך, בתוכנית כלולות אלפי יחידות דיור ביישובים חרדיים, מה שמעיד על ביקוש הולך וגדל של האוכלוסייה החרדית למגורים בהתנחלויות.
בין היתר מדובר לשלב המקדמי על 500 יחידות באלקנה, 170 בעמנואל, 286 בקדומים, 192 בשערי תקווה, 110 במבוא חורון, 90 בדולב, 32 בנוקדים, 56 בנהוגות ו-16 יחידות במעלה אדומים. לשלב הסופי דנים ב-40 יחידות דיור באפרת, 534 בשבות רחל, 364 בדולב, 114 במעלה מכמש, 168 בנריה, 136 בגבעת זאב, 92 בצופים, 107 בטל מנשה, 761 בביתר עילית, 156 בקריית ארבע ו-64 יחידות ברבבה.
כינוס מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי ואישורי הבנייה היא סעיף מרשימת האולטימטום שאותה הציב ח"כ ניר אורבך לראש הממשלה נפתלי בנט כתנאי להישארותו בקואליציה. כעת מקווים חברי הממשלה כי אישורי הבנייה יעניקו יציבות לקואליציה, לפחות מהאגף הימני.
3 צפייה בגלריה
מיקי לוי וניר אורבך
מיקי לוי וניר אורבך
"מברך על ההיענות לבקשתי". אורבך
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
אורבך בירך על ההודעה: "מועצת התכנון העליונה היא האוויר לנשימה של ההתיישבות. היא החמצן. אני מברך את שר הביטחון וראש הממשלה על ההיענות לבקשתי ועל הוצאת הזימון לכינוס המועצה. בעזרת השם נמשיך ונפעל למען ההתיישבות. התיישבות רחבה-ישראל חזקה יותר ובטוחה יותר".
גם חברת מפלגתו, שרת הפנים איילת שקד, בירכה: "מברכת על כינוס המת"ע בשבוע הקרוב לקראת בנייה של כ-4000 יחידות דיור, כולל היישוב מצפה דני שחשוב לי במיוחד, אותו אני מלווה שנים רבות. הבנייה באיו"ש היא דבר בסיסי, מתבקש ומובן מאליו".
מנגד, במועצת יש"ע יצאו בהתקפה על כמות היחידות שיאושרו וטענו כי היא נחתכה בחצי. יו"ר מועצת יש"ע אמר כי "בזמן הלוויותיהם של נרצחי הפיגוע - ממשלת ישראל בחרה להיכנע לטרור. קרוב ל-2,000 יחידות שאושרו על כל ידי גורמי המקצוע ומוכנות לאישור, קוצצו הבוקר על ידי ממשלת ישראל. ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון נותנים פרס לטרור ומורידים תוכניות ביישובים כמו תל ציון, כפר תפוח, מבוא דותן, קריית ארבע ומבואות יריחו. זוהי כניעה בפני האויב שמוכיחה שוב שלממשלה הזו אין זכות קיום, והיא צריכה להתחלף לפני שיהיה מאוחר מדי".
3 צפייה בגלריה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
בנייה בהתנחלות אלקנה. 500 יחידות דיור יאושרו
(צילום: EPA)
גם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הגיב בחריפות על הקיצוץ במספר יחידות הדיור. "הממשלה בראשות נפתלי בנט הופכת למייבשת ההתישבות. הממשלה הזו מפקירה גם את הנגב וגם את יהודה ושומרון והיא תיפול", אמר דגן. "כל תוכניות המתאר בשומרון שהן לא ב'גושי ההתיישבות', גם בהגדרה המקלה ביותר בשמאל, הורדו מסדר היום. ציבור אוהבי ארץ ישראל והציבור ההגון בישראל - הרוב הגודל של אזרחי המדינה - לא יעבור לסדר היום על הפגיעה הבוטה בזכות בסיסית של חצי מיליון תושבי יו"ש".
ראש מועצת קריית ארבע, אליהו ליבמן, אמר: "בושה וחרפה, לעג לרש. 156 יחידות דיור בלבד לעיר שגדלה ומתפתחת. יש כאן זוגות צעירים שמוותרים על מגורים ליד ההורים בשל חוסר מקום, הציפיות שלנו לא היו גדולות אבל על בושה כזו לא חלמנו. ממשלת ישראל נכנעת לאויב הערבי מבית ומחוץ, נכנעת לגורמים באירופה ובארה"ב והכול כדי לייצר שקט מדומה שמתפוצץ לנו עם עשרות הרוגים בפיגועים. במקום לבנות שכונה על כל נרצח הם מקצצים ומקזזים, במקום ליישב את ההתיישבות הם מייבשים אותה, אבל מה הפלא כשעל ההגה יושב עבאס תומך האחים המוסלמים".
בארגון "יש דין" אמרו כי "סדר היום של ועדת המשנה להתיישבות של שלטון האפרטהייד הישראלי בגדה חורג אפילו ממה שהיה מקובל בדרום אפריקה כשסדר היום לא כולל שום תוכניות למגזר הפלסטיני. האפרטהייד הישראלי מאמין במדיניות התפתחות יהודית בלבד שהיא חלק מאידאולוגיה של עליונות יהודית".