הכנסייה האנגליקנית של דרום אפריקה (SACC), שמאגדת יותר מ-4 מיליון מאמינים ממדינות דרום אפריקניות שונות, אימצה בשבוע שעבר החלטה רשמית שמכריזה על ישראל כמדינת אפרטהייד. הארגון, שבראשו עמד בעבר חתן פרס נובל לשלום, דזמונד טוטו, נחשב לדומיננטי ביותר במאבקו נגד משטר האפרטהייד שהונהג במאה הקודמת בדרום אפריקה, והוא מציין במבוא להחלטה החדשה נגד ישראל כי אנשיו ראו אפרטהייד לנגד עיניהם - ולכן הם יודעים לזהותו.

מזכ"ל הארגון, הבישוף מאלוסי מפומלוואנה, אמר כי "כאנשים מאמינים שמסתכלים בלחץ ודאגה על הכיבוש של הגדה המערבית ועזה - ומייחלים רק לביטחון ושלום עבור פלסטין וישראל - אנחנו לא יכולים להתעלם יותר מהעובדות שבשטח". לדבריו, הארגון "לא מתנגד לעם היהודי, אלא למדיניות של ממשלות ישראל, שהופכת לקיצונית יותר ויותר". הוא הסביר כי העיתוי לקבלת ההחלטה דווקא עכשיו מגיע בעקבות המהפכה המשפטית בישראל, שלאחריה לא יהיו יותר איזונים ובלמים על הממשלה והיא "תנהג בפלסטינים כפי שמתחשק לה", לדבריו.
הארגון, שמלבד דרום אפריקה מאגד גם קהילות נוצריות בנמיביה, מוזמביק, אנגולה, אסווטיני, לסוטו וסנט הלנה, מפציר בהחלטתו במאמינים לבקר כעת יותר באתרים הקדושים שנמצאים בשליטת הרשות הפלסטינית, כאות סולידריות איתם. בנוסף הארגון ממליץ לכלול מפגשים עם פלסטינים וביקורים בבתיהם במידת האפשר, לקדם סולידריות איתם בכל הזדמנות, ואף להשתמש יותר במילה "פלסטין", ולהשוות בגלוי את הכיבוש הישראלי לאפרטהייד.
2 צפייה בגלריה
ארכיבישוף מאלוסי מפומלוואנה, מזכ"ל הכנסייה האנגליקנית של דרום אפריקה בראיון ל
ארכיבישוף מאלוסי מפומלוואנה, מזכ"ל הכנסייה האנגליקנית של דרום אפריקה בראיון ל
"אחרי המהפכה המשפטית ממשלות ישראל יתנהגו בפלסטינים כפי שמתחשק להם". מאלוסי
(צילום: Newzroom Afrika)
לפני שנתיים קיבל הארגון הכרזה התומכת בתנועת החרם על ישראל (BDS) כדי להביא לסיום הכיבוש, אבל עד כה אנשיו סירבו להכריז על ישראל כמדינת אפרטהייד, כחלק מהמדיניות הכוללת של הכנסייה האנגליקנית העולמית. הארכיבישוף מקנטרברי, ג'סטין ולבי, הדמות הבכירה ביותר בכנסייה האנגליקנית, אמר בעבר: "אני יודע שזו דעה לא פופולרית, אבל אני לא רוצה להשתמש במילה אפרטהייד על ישראל, כי משטר האפרטהייד בדרום אפריקה - והכרתי את דזמונד טוטו והקשבתי לו ארוכות בעניין זה - נבנה על חוקה שבעצם הקימה את מרקם האפרטהייד. אם לישראל תהיה חוקת אפרטהייד, ברור שהיא תהפוך למדינת אפרטהייד. אבל עד שזה יקרה, אני לא אשתמש במילה הזאת על ישראל".
לדברי המזכ"ל, הבישוף מפומלוואנה, הארגון לא יכול לעמוד יותר מנגד לנוכח ההתפתחויות האחרונות בישראל, והחשש מפני המהפכה המשפטית. "אם נעמוד מהצד ונשתוק, נהיה שותפים לדיכוי המתמשך של הפלסטינים", אמר. הבישוף הוסיף כי הארגון כבר פנה בעניין לוותיקן, למועצת הכנסיות העולמית (האיגוד הבין-נוצרי הגדול ביותר בעולם - ד.א.) ואף למנהיגים יהודים דתיים בארה"ב, כדי שיצטרפו לקריאה. ״השואה לא מצדיקה גרימת טראומה לקהילות אחרות. יש פלסטינים שעדיין יושבים במחנות פליטים מ-1948. למרות שהם תחת החוק הישראלי, אין להם זכויות שוות. כמו שהישראלים אומרים שהפלסטינים צריכים לקחת אחריות על מה שהם מכנים 'טרור' - ככה גם ישראל צריכה לקחת אחריות על האפרטהייד שהיא מנהיגה", הוא אומר.
2 צפייה בגלריה
הכתרת המלך צ'רלס
הכתרת המלך צ'רלס
התנגד בעבר לכנות את ישראל מדינת אפרטהייד. הארכיבישוף מקנטרברי
(צילום: AFP)
מנהיגה המיתולוגי של התנועה, הארכיבישוף דזמונד טוטו, שהלך לעולמו לפני שנתיים, היה בין הדמויות הבינלאומיות הראשונות שתייגו בעקביות את יחסה של ישראל לעם הפלסטיני כ"אפרטהייד". ב-2011 למשל הוא פרסם טור דעה בעיתון הבריטי ה"גרדיאן", שבו סיפר כי "ביקרנו בישראל/פלסטין כמה פעמים, ובכל פעם נדהמנו מהדמיון עם משטר האפרטהייד הדרום אפריקני. הכבישים והשטחים הנפרדים לפלסטינים, ההשפלה במחסומים ובמעברי הביקורת, הפינויים והריסות הבתים".
טוטו הוסיף באותו טור כי "חלקים ממזרח ירושלים דומים למה שהיה מחוז 6 בקייפטאון" - היכן שמשטר האפרטהייד הרס ופינה קהילה מעורבת ותיקה ב-1966, והכריז על המחוז כאזור ללבנים בלבד.
הכרזתו של הארגון מגיעה במקביל לסערה שמתנהלת בימים האחרונים סביב ביזוי אנשי דת נוצרים ויריקות לעברם בירושלים, והטענה שכביכול מדובר בחובה דתית כלשהי. על פי תיעודים שנאספו ממצלמות אבטחה, מתלונות במשטרה ומעדויות אישיות, נזירים ואנשי דת נוצרים מושפלים ומותקפים על בסיס יומיומי בחלקים שונים של העיר העתיקה בירושלים ובסביבותיה. הביטוי הנפוץ ביותר להתקפה הוא יריקה - על האיש, על הבגד, על הקרקע או בכניסה למבני דת.
בעקבות התופעה, רבה של ירושלים, הרב שלמה עמאר, פרסם זה מכבר מכתב פומבי שלפיו המעשה אסור ומהווה חילול השם. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את התופעה, ואמר אתמול כי "ישראל מחויבת באופן מלא לשמור על הזכות הקדושה של פולחן ועלייה לרגל לאתרים הקדושים של כל הדתות. אני מגנה בכל תוקף כל ניסיון לפגוע במתפללים, ואנחנו ננקוט נגד מעשים אלה צעדים מיידיים ונחרצים. התנהגות פוגענית כלפי מתפללים היא חילול הקודש והיא לא מתקבלת על הדעת. נגלה אפס סובלנות כלפי כל פגיעה במתפללים".