חמישה חשודים, בהם נער, נעצרו הבוקר (יום רביעי) בחשד שירקו על נוצרים בעיר העתיקה בירושלים. בתיעוד שפרסמה המשטרה נראים כמה מהעצורים במהלך צעדה בעיר העתיקה בהובלת אחיו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שהשתתף בה גם הוא, ובתיעוד נוסף נראה אחד מהם יורק על בעל דוכן נוצרי שמכר צלבים הבוקר. חשוד אחר תועד יורק בסרטון שהתפרסם אתמול והוביל לסערה.
לצורך מעצר שלושה מהחשודים, שזוהו הבוקר בשעת מעשה, השתמשה המשטרה במצלמות "מבט 2000" שבהן צופים תצפיתני מרכז השליטה של מרחב דוד. המצלמות הללו הוצבו במקור לצורך התמודדות עם הפיגועים באזור, ומסייעות בין השאר לחקירתם ולמרדף אחר המחבלים.
3 צפייה בגלריה
המשטרה עצרה 5 חשודים שירקו על נוצרים
המשטרה עצרה 5 חשודים שירקו על נוצרים
רוטמן ואחד החשודים
(צילום: דוברות המשטרה )
3 צפייה בגלריה
המשטרה עצרה 5 חשודים שירקו על נוצרים
המשטרה עצרה 5 חשודים שירקו על נוצרים
מתוך התיעוד שפרסמה המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה )
3 צפייה בגלריה
מעצר חשוד שירק על נוצרים בירושלים
מעצר חשוד שירק על נוצרים בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
ח"כ רוטמן, שהשתתף כאמור בצעדה, גינה אמנם את התופעה אך מתח ביקורת על המשטרה: "יותר מאלף בני אדם צעדו היום, עשו סיבוב שערים ושרו בשקט מופתי, בהתנהגות בוגרת, וחבל שתופעות שראויות לכל גינוי יוצאות מפרופורציות וזוכות להדהוד ממשטרת ישראל". רוטמן טען כי "במהלך הסבב גם אני ספגתי יריקות מדירה. לאורך כל ההליכה, והלכתי שם שעתיים, ראית גברים ונשים ערבים נוצרים תיירות לבושים בצניעות ולא בצניעות עוברים בתוך ההמון, אף אחד לא נגע בהם, אף אחד לא הציק להם".
מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן התייחס בסיום הערכת מצב שקיים אתמול בעיר העתיקה בירושלים לתופעת היריקות לעבר נוצרים, ואמר: "לא נסבול גילויי שנאה כלפי אף אחד, יהודים, מוסלמים או נוצרים בעיר העתיקה ובכל מקום אחר בירושלים. לצערנו אנו עדים להמשך התופעה הבזויה והמכוערת של גילויי שנאה כלפי נוצרים בעיר העתיקה בירושלים, בעיקר על ידי יריקה לעבר הרצפה בעת מעבר לידם על ידי קיצונים. למי שעושה זאת, יש בעיה קשה קודם כל בחינוך, בתפיסת העולם ובכבוד לאחר".
תורג'מן הנחה על הקמת צוות חקירה מיוחד שהוקם במרחב דוד של מחוז ירושלים לטיפול בתופעה. בנוסף הנחה ממ"ז ירושלים על הרחבת הפעילות המבצעית הגלויה והסמויה, שילוב אמצעים טכנולוגיים ובחינת שינוי שיאפשר הטלת קנסות מנהליים כלפי אותם אנשים.
הסרטון שפורסם אתמול הוביל לגינויים מצד הרבנים הראשיים לישראל, מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ומאישים רבים נוספים - על אף שכלל לא מדובר בתופעה חדשה. בשנת 2017 אפילו התבטא השר בן גביר בנושא, ואמר בריאיון לכאן חדשות כי "יש מנהג יהודי קדום כשעוברים ליד מנזר או ליד כומר יורקים, אפשר להסכים או להסכים, אבל כאשר יורקים לצד אני לא חושב שמדובר בעבירה". הבוקר טען השר בריאיון לכאן חדשות כי אמר את הדברים כשהיה עורך דין פרטי שייצג בנות שירקו לעבר מנזר. עם זאת, בריאיון לגלי ישראל אמר כי על אף שהמעשה לא ראוי, "אני לא אוהב שעל דברים כאלה מגיעים למעצר". לדבריו, עדיף לטפל במקרים כאלה באמצעות חינוך.

למעשה, נראה שבתקופה האחרונה התופעה רק הולכת ומחמירה - וגם זוכה להתייחסות מהעולם הנוצרי ולטענות להתנכלות לנוצרים בירושלים. על פי תיעודים שנאספו ממצלמות אבטחה, מתלונות במשטרה ומעדויות אישיות, אין יום שבו נזירים ואנשי דת נוצרים אינם מושפלים ומותקפים בחלקים שונים של העיר העתיקה בירושלים ובסביבותיה. הביטוי הנפוץ ביותר להתקפה הוא יריקה – על האיש, על הבגד, על הקרקע או בכניסה למבני דת. יריקה על אדם נחשבת לתקיפה על פי החוק הפלילי (סעיף 378) ודינה עד שנת מאסר, ועד שנתיים כשזו נעשית על רקע דתי או לאומני.
ביוני האחרון סיפר ל-ynet האב אראן, ראש לשכת הפטריארכיה הארמנית בירושלים, על העלייה בכמות התקיפות נגד נוצרים בירושלים. "שמעתי מהכמרים שלנו שזה היה גם בעבר. בגלל הממשלה הנוכחית צעירים מרשים לעצמם לעשות יותר אירועים כאלה", אמר אז. "אפילו שלחנו סרטונים כאלה למשרד החוץ. זה התחיל להתגבר בחודשים האחרונים. כשאנחנו יורדים לכנסיית הקבר יורקים עלינו. צליינים שואלים על זה ואנחנו עונים שכשהם רואים כומר יווני או ארמני עם גלימה, אז יורקים עליו".
הבוקר, בעקבות הסערה הציבורית, ישנה פעילות גדולה מאוד של בלשים בעיר העתיקה שמנסים למנוע מקרים דומים.