ביום התשיעי של הקרבות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אתמול (יום ראשון) לראשונה עם בני משפחות הנעדרים והחטופים. מאחורי הקלעים עולות טענות קשות על התנהלותה של לשכתו, שניסתה לטענת כמה מהמשפחות לעשות הפרד ומשול בין המשפחות.
לטענת מטה המשפחות שהוקם, לפגישה הגיעו בני משפחות שאיש בחדר לא הכיר והשמיעו דברים מקוממים, ובסיום פרסמו הודעה מטעמם. מלשכת רה"מ אישרו כי אכן הגיעו אנשים כאלה לחדר, אך הדגישו כי אין לנתניהו היכרות עמם.

5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים
התמונה שהפיץ מטה המשפחות
(צילום: דוברות מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים)
5 צפייה בגלריה
נתניהו מתחבק עם אב אחד החטופים לעזה
נתניהו מתחבק עם אב אחד החטופים לעזה
התמונה שהופצה עם קרדיט למטה המשפחות
מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים, גוף שמאגד 700 בני משפחות, נחשב עד היום לגוף המייצג את כלל המשפחות מול הממשלה. המטה הזה הוקם על-ידי שלושה יועצים אסטרטגיים שפועלים בהתנדבות מלאה: רונן צור, חיים רובינשטיין ודודי זלמנוביץ. המטה נפגש עד היום עם הנשיא ועם הממונה על נושא החטופים והנעדרים גל הירש.
המטה קיבל אתמול פנייה מלשכת ראש הממשלה להגיע לפגישה עם נתניהו בבסיס צבאי ברמלה. לפגישה הגיעו חמישה בני משפחה ומלווים – כעשרה בני אדם - והם התיישבו מסביב לשולחן והמתינו לראש הממשלה. נתניהו נכנס והמשפחות החלו לספר את סיפורן, כל אחד את סיפורו של הנעדר שלה. כעבור כמה דקות הודיעו שיש עוד משפחות שהגיעו, והן ממתינות בחוץ. נתניהו ביקש שיכניסו אותם.
נציגי המטה הופתעו מאוד שיש משפחות נוספות שהוזמנו ולא דרכן. לחדר, לטענתם, נכנסו ארבעה בני משפחה דתיים. אחד מהם הציג עצמו כאביה של חטופה, פנה לראש הממשלה ואמר: "עם ישראל במצוקה, אלה ימים היסטוריים. היו רגעים בודדים בהיסטוריה שלנו עם מומנטום כזה. אני אוהב את הבת שלי לא פחות מכפי ששאר הנוכחים בחדר אוהבים את בני המשפחה שלהם, אבל בסוף צריך להסתכל גם על עם ישראל ועל המשך הקיום שלנו. זו עמדתי האישית, ואני אומר לך ראש הממשלה - לפעול בנחישות ובקרירות".
בריאיון בחדשות 12 הלילה, טענו העיתונאי ג'קי לוי ובת זוגו - שחלק מבני משפחתה מוחזקים ברצועת עזה - כי אותו אדם לא אמר שמדובר בבתו אלא ב"קרובה" שלו. לדבריהם, "אדם שאף אחד לא מכיר, בחור חרד"לי עם פאות, אמר שיש לו 'קרובה' שהייתה במסיבה ברעים, ושאם הצלתה היא משהו שעלול לפגוע בניצחון של צה"ל הוא מוכן לשלם את המחיר של הבת שלו. יש פה כוונת מכוון, אנחנו בטוחים, אף אחד לא הכיר אותו. ניסו להחליש את המשפחות והמציאו פורום שאף אחד לא ידע עליו, שהוציא 'הודעה' בתום הפגישה על כך שהפורום מחזק את צה"ל. אנחנו בודקים מי הוא ואת מי הוא מייצג, כי הוא הרי לא במקרה הגיע משום מקום לפגישה עם ראש הממשלה".
דבריו של האיש, בכל אופן, עוררו סערה מסביב לשולחן. אחת האימהות פרצה בבכי ואמרה: "מדובר כאן בילדים. הבת שלי בת 12. הם לא חלק מחוקי המלחמה".
הוא השיב: "אני לא חייב שהעמדות שלי יהיו גם העמדות שלכם. אני מייצג עוד קול ואני אבא לא פחות מאף אחד כאן, וצריך להתייחס לכל מה שקורה ולטיימינג".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים
התמונות שפרסמה לשכת רה"מ
( צילום: קובי גדעון / לע״מ)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים
( צילום: קובי גדעון / לע״מ)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים
( צילום: קובי גדעון / לע״מ)
לנוכח העימות בין המשפחות שהיה סוער וטעון, אמר נתניהו שמבחינתו אחד מיעדי המלחמה הוא להחזיר את הבנים והבנות הביתה, וזה לא סותר את הניצחון על חמאס. הוא גם טען שמה שנאמר קודם על ידי דוברי הממשלה, ובהם צחי הנגבי, "זה קשקוש". נתניהו הוסיף: "אם אפשר יהיה להביא חלק מהחטופים נביא חלק, ואם אפשר את כולם - יביאו את כולם".
דבריו של נתניהו הרגיעו את הנוכחים, ובתום הפגישה בני המשפחות התחבקו עם נתניהו ומצאו אצלו רוך ואמפטיה. אלא שאז מטה המשפחות נדהם לגלות שגוף שלא היה קיים עד אותו הרגע הוציא הודעה לעיתונות בשם "מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים".
בהודעה נכתב: "פורום משפחות הנעדרים והחטופים חיזקו את רה"מ - הילחמו בחמאס עד הניצחון. נציגי פורום משפחות החטופים והנעדרים יצאו כעת מפגישה עם ראש הממשלה נתניהו, המשפחות חיזקו בפגישה את הממשלה - לא לעצור עד הניצחון במלחמה. בפגישה, אשר לוותה בבכי רב, הודו המשפחות לראש הממשלה על הפגישה וקראו לראש הממשלה להיות נחוש במלחמה, לחסל את כל מחבלי החמאס בכל מקום שהם, לחלץ את החטופים, לטהר טיהור מוחלט של רצועת עזה מאמצעי לחימה, ולהביא לשליטה ישראלית מלאה על כל שטח רצועת עזה. בתוך כך, שביתת השבת של פורום משפחות החטופים והנעדרים מול הקריה בתל אביב ממשיכה תחת הכותרת 'לא עוצרים עד שמנצחים'".
במטה המשפחות שהוקם זמן קצר אחרי האסון שאירע ב-7 באוקטובר מיהרו להתנער מההודעה: "ההודעה שהופצה לכתבים בשם פורום משפחות איננה על דעת מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים, המונה כ-700 בני משפחה". לא ברור כמה משפחות מייצג הפורום החדש שהוקם ואיש לא הכיר עד לפגישה עם נתניהו.
זאת ועוד: להודעה שפרסם פורום המשפחות צורפה תמונה של נתניהו מחבק את אחד מאבות החטופים, תחת הקרדיט "מטה משפחות החטופים והנעדרים" - וזאת על אף שלא מדובר בתמונה שהפיץ המטה. כך, במטה גילו שבאורח פלא מישהו הקים ארגון "מתחרה" לארגון שלהם – ושאת הודעות הדוברות שלו פרסם דובר ארגון הימין "חוננו".
במטה טוענים כעת שלשכת ראש הממשלה עומדת מאחורי ההזמנה של ארבעת נציגי המשפחות לבסיס הסגור והמאובטח, שאליו לא היו יכולים להיכנס ללא הזמנה מסודרת. כמו כן נשמעות טענות שגורמים פוליטיים הם אלה שעומדים מאחורי הקמת אותו ארגון מתחרה, במטרה לעשות הפרד ומשול בין המשפחות.
לשכת ראש הממשלה, אגב, פרסמה שלוש תמונות מאותה פגישה שהמכנה המשותף בין כולן היה שנתניהו מחבק את המשפחות. עד לרגע זה לא ברור מי צילם את התמונה שהפיץ "פורום המשפחות", ומדוע נתנו קרדיט ל"מטה המשפחות" שלא צילם אותה. יש הטוענים כי לשכת רה"מ היא זו שהעבירה ל"פורום המשפחות" את התמונה, וכדי להרחיק עדות לכך ביקשה שייתנו קרדיט לארגון המתחרה.
מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לטענות: "ראש הממשלה הגיע היום לביקור עם משפחות החטופים והנעדרים. תיאום הביקור התבצע בין הלשכה לנציג המשפחות. בזמן הביקור הגיעו למקום, ללא תיאום, מספר משפחות שהציגו עצמן כמשפחות שיקיריהן חטופים, וביקשו גם הן להיכנס. בקשתן אושרה והן הצטרפו לפגישה. לאיש מלשכת נתניהו אין היכרות מוקדמת עם האנשים, ורמיזה ש'נשתלו' היא שקרית, מזעזעת, מקוממת, אינה מתקבלת על הדעת וטוב שלא הייתה נאמרת".