ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) טען היום (ראשון) כי הרשימה המשותפת לא מנהלת משא ומתן עם הקואליציה על התקציב. "פה ושם יש הערות, אמירות, אבל אין מו"מ בשלב זה. אני לא תעודת ביטוח לקיומה של הממשלה הזו", אמר טיבי לאולפן ynet. השרה פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) אמרה היום לאולפן כי למרות שאיימה להצביע נגד התקציב אם לא תמולא דרישתה להעלות מיידית 4,000 יהודים מאתיופיה - הושגה פשרה והיא לא תפיל את התקציב.
2 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
"יש להם 61, הם על הגבול". אחמד טיבי
(צילום: מוטי קמחי)

טיבי הוסיף עם זאת, כי "יש לנו מה לומר גם על התקציבים המיועדים או לא מיועדים לחברה הערבית ויש לנו מה לומר על התקציב באופן כללי. למשל אני תומך בדרישות של שר הבריאות לתוספת של חמישה מיליארד שקל בעיקר לתקציב הבריאות, יש את אתגר הקורונה, התוספת הזאת היא מחויבת המציאות. אני גם מתנגד לקיצוץ במשרד החינוך למשל כי מי שנפגע מכך בסופו של דבר זה ערבים וחרדים. כך גם לגבי תקציב משרד התחבורה. יש לנו מה לומר על נושאים רוחביים כלליים ונאמר את זה בוועדת הכספים, וחשוב שנעשה הכל כדי שנביא כמה שיותר הישגים לחברה הערבית ולציבור בכללותו".
-הממשלה הזאת לדעתך תצליח להעביר תקציב? "זה אתגר לא קל, בינתיים יש להם 61 והם על הגבול. בדרך כלל בדיוני תקציב כל ח"כ מה-61 הוא ח"כ מכריע, ורואה בעצמו מלך שמטה את הכף. כידוע לכם אם יש להם רק 60 אז התקציב לא עובר כי זה 60 נגד 60".



-ואתה רואה את עצמך מצביע נגד ומפיל את הממשלה? "אני לא מהווה תעודת ביטוח לקיומה של הממשלה הזאת, שבינתיים פעלה להעביר את חוק איחוד משפחות וכשלה, הכשלנו אותה וטוב שכך. הצביעה נגד הקמת ועדת חקירה לפשיעה בחברה הערבית, התנגדה ביום רביעי להצעת חוק אנושית חברתית שלי לחיבור בתים לחשמל, אני מקווה שהיא תתעשת. הכניסות של המשטרה למסגד אל אקצא, הכשרת ההתנחלות".
טיבי טען כי גם אם הממשלה תיפול, הוא לא רואה את בנימין נתניהו חוזר לשלטון. "אני לא רוצה לראות אותו חוזר לשלטון. אני מאלה שרצו ודאגו להזיז את נתניהו והוא הוזז וזו תוצאה טובה", טען טיבי. "מי אמר לך שלמשל בבחירות קרובות נתניהו חוזר לשלטון? כמה יש לו? בכל סקר יש לו 51, 52, 53. אין לו, ולכן הדחליל הזה, האיום בדחליל הזה הוא לא נכון. אני עדיין לא רואה שינוי במה שקרוי ממשלת השינוי, וגם אם יוסיפו תקציבים לחברה הערבית, כידוע לך בממשלת נתניהו הייתה תוכנית שקראו לה תכנית 15 מיליארד לחברה הערבית, ולא הייתה אז סיעה ערבית חברה לא בקואליציה ולא בממשלה".
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
השרה פנינה תמנו-שטה
(צילום: הדר יואביאן )
טיבי התייחס לעלייה בתחלואה בקורונה ואמר כי הנתונים מדאיגים. "אתמול היו יותר מ-2,000 מאומתים, זו עלייה דרסטית בהשוואה למה שהיה כאן לפני כמה שבועות. אני תומך בהחלטה על החיסון השלישי ואני קורא לציבור להתחסן". לדבריו החברה הערבית לא מטופלת כראוי בגל הזה. "עדיין אין הסברה מספקת של משרד הבריאות. יש נונשלנטיות רוחבית, אנשים עדיין לא הולכים להתחסן ולא הולכים להיבדק וצריך להגביר את המודעות לחשיבות החיסון".

תמנו שטה: לא אפיל את התקציב

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) הכריזה בסוף השבוע שבכוונתה להצביע נגד תקציב המדינה אם משרד האוצר לא ימלא את דרישתה להעלות 4,000 יהודים מאתיופיה באופן מיידי מכספי התקציב שיאושר. "לא, אני לא מפילה את התקציב", הסבירה היום תמנו-שטה לאולפן ynet. "אני חושבת אבל שמוטב שפקידי האוצר יבינו שיש נושאים שהם הצלת נפשות. אני שנבחרתי להיות השרה האתיופית הראשונה בהחלט עומדת על הרגליים האחוריות בכל מה שקשור להצלתם של הממתינים באתיופיה. זו החלטת ממשלה שכבר נלקחה ב-2015".
לא רוצים לתקצב את הבאתם לארץ? "בגדול, אני בהסכם הקואליציוני חתמתי שבשלוש שנים הקרובות אנחנו נביא את יתר הממתינים לעלות, יש כ-8,000. זה לא עולה בקנה אחד עם המספרים שהם רצו לתת לי שזה 1,000 לשנה, ולכן ראיתי בכך סוג של זלזול בנושא הזה. לאחר מכן הם נקראו לשיחה עם שר האוצר שרואה איתי עין בעין את הנושא הזה ובכלל את נושא העלייה והקליטה, ואני חושבת שלאחר מכן הגיעה באמת ההתקדמות ואנחנו כרגע לקראת פשרה".
מה הפשרה? "כ-3,000 יגיעו עד סוף 2022 - השנה כאלף, שנה הבאה 2,000. כרגע הדברים שנותרו זה שיש ניסיון לפגוע בתקציב של המשרד, מבחינתי התקציב של משרד העלייה והקליטה בא לשרת את כלל העולים במדינת ישראל, ומה גם שמדובר בתקציבים מאוד קטנים ואני חושבת שהגיע הזמן שמדינת ישראל תשקיע בתחום הזה כמו שראוי לו".
תמנו-שטה היא לא הראשונה לאיים בהתנגדות לתקציב. ביום שני שעבר היה זה שר הבריאות ניצן הורוביץ שאמר כי אם דרישותיו למערכת הבריאות לא יתקבלו - מפלגתו תצביע נגד התקציב.