בניגוד לפסימיות שמשדרת ההנהגה בישראל, בארצות הברית טענו כי "ישנם מגעים רציניים לעסקת חטופים נוספת". ברט מקגורק, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, היה בימים האחרונים בדוחא, בירת קטאר, ודן בעסקה אפשרית לשחרור החטופים שנמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה.
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, הודיע זאת ואמר כי מקגורק מתמקד בששת החטופים שלהם אזרחות אמריקנית. לדבריו, מקגורק היה מעורב ב"דיונים רציניים ואינטנסיביים מאוד" עם הקטארים על העסקה. "אנחנו מקווים שהם יישאו פרי בקרוב", הוסיף.
4 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים, כיכר החטופים בתל אביב
עצרת להחזרת החטופים, כיכר החטופים בתל אביב
עצרת להחזרת החטופים בת"א. "מגעים רציניים ואינטנסיביים לעסקה"
(צילום: טל שחר)
בשיחה עם כתבים, ציין קירבי שישראל עברה לשלב של לחימה בעצימות נמוכה גם בדרום רצועת עזה כמו בצפונה והדגיש שארה"ב מתכוננת להרחיב את הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה.
בישראל ציינו כי לא מכירים פריצת דרך במגעים לעסקת חטופים שעליה דיברו בבית הלבן, והוסיפו כי עובדים קשה לצמצם את הפערים. גורמים מדיניים אמרו ש"הקטארים דוחפים מאוד לעסקת חטופים נוספת אבל אם הדרישה של החמאס תמשיך להיות עצירת הלחימה אז אין על מה לדבר. ישראל תשמח שיהיה מתווה בדומה למתווה הקודם בלי לוותר על יתר מטרות המלחמה".
הכותרת
מה הסיכוי שמחלות וזיהומים יתפשטו מעזה לישראל?
21:32
4 צפייה בגלריה
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
קירבי. "ממוקדים בשישה אמריקנים שמוחזקים בשבי"
(צילום: רויטרס/Evelyn Hockstein)
בדיון שנערך במוצאי שבת בקבינט המלחמה הביעו ראשי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט פסימיות מהאופן שבו ישראל פועלת עד כה לשחרור חטופים וטענו כי עליה לחשוב מחוץ לקופסה, ולתת עדיפות להשבתם גם במחיר עצירת המלחמה ורק אחר כך להשלים את יעד המלחמה השני - מיטוט חמאס.
בדיון אמר השר איזנקוט: "צריך להפסיק לשקר לעצמנו, לגלות אומץ ולהוביל לעסקה גדולה שתחזיר את החטופים הביתה. הזמן שלהם אוזל וכל יום שעובר מסכן את חייהם. אין מה להמשיך באותה מתכונת שהולכים בה כמו עיוורים, כשבינתיים החטופים שם. זה זמן קריטי לקבל החלטות אמיצות, אחרת אין לנו מה לחפש פה".
4 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים בתור למזון ב רפיח בצל עדויות על רעב ב רצועת עזה
פליטים פלסטינים בתור למזון ב רפיח בצל עדויות על רעב ב רצועת עזה
תרופות יועברו בתמורה לסיוע נוסף לתושבי הרצועה. עזתים בתור לחלוקת אוכל
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
בתוך כך, משרד החוץ של קטאר מסר כי בזכות תיווך קטארי-צרפתי, הושגה הסכמה בין ישראל לחמאס על הכנסת תרופות וסיוע לעזה. לפי הודעת המשרד, ההסכמה כוללת הכנסת תרופות ומשאיות סיוע לתושבים בעזה בתמורה למסירת תרופות לחטופים שנמצאים בשבי ברצועה. דובר המשרד מסר כי התרופות והסיוע יגיעו מחר לאל-עריש שבצפון סיני במטוס צבאי של קטאר ומשם יועברו לרצועה".
בלשכת ראש הממשלה התייחסו להודעת המשרד הקטארי ומסרו כי "בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו ובהמשך לסיכום של ראש המוסד דדי ברנע עם קטאר בנושא אספקת התרופות לחטופים הישראלים - מחר צפויים להמריא שני מטוסי חיל האוויר הקטארי למצרים ובהם התרופות שנרכשו בצרפת, על פי רשימה שגובשה בישראל, בהתאם לצרכים הרפואיים של החטופים".
בלשכת נתניהו הסבירו שעם הגעת המטוסים למצרים, יועברו התרופות על ידי נציגי קטאר לרצועת עזה ואל יעדם הסופי. "ישראל עומדת על כך שכל התרופות יגיעו ליעדן", נמסר.
4 צפייה בגלריה
סחורה בחאן יונס
סחורה בחאן יונס
אנשי הצלב האדום ממיינים תרופות בחאן יונס
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
אתמול, דיווחה רשת CNN כי קטאר עדיין ממתינה להגעתן של כמה מהתרופות שאמורות לעבור לחטופים, ועל כן הליך ההעברה מתעכב. לפי הדיווח, שמבוסס על גורם המעורה בפרטי הדיונים, יותר מ-40 חטופים אמורים לקבל תרופות. לפי הדיווח, התרופות יועברו למשרד הבריאות בעזה דרך מעבר רפיח, והוא יהיה אמור למצוא פתרון להעברת התרופות אל החטופים, באמצעות חמאס. לפי CNN הצלב האדום לא יהיה חלק בהעברת התרופות בכל אופן.
במסגרת המאמץ של ישראל לקדם את שחרור החטופים נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ימריאו מחר לסדרת פגישות מדיניות בפורום הכלכלי העולמי שמתקיים בדאבוס שבשווייץ, שבו משתתפים בכירים מקטאר, סעודיה ואיחוד האמירויות.
מטרת הביקור, שאליו יצטרפו גם נציגים ממשפחות החטופים, היא לקדם לחץ מדיני אינטנסיבי כחלק מהמאמץ להשבת החטופות והחטופים המוחזקים בשבי ולחשוף בפני מנהיגי העולם את הזוועות שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. הרצוג יבקש להדגיש בפני המנהיגים גם את המאמצים ההומניטריים שעושה ישראל וגם את האיום הביטחוני שעומד בפניה ובפני והאזור כולו כל עוד ארגון טרור שולט ברצועה.