100 ימים למתקפת הפתע של חמאס, מתחדדת המחלוקת בקבינט ניהול המלחמה על המשך הפעולות של ישראל בתקופה הקרובה: על-רקע המבוי הסתום בניסיון להוציא מעזה את 136 הישראלים משבי חמאס, סבורים ראשי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט כי ישראל צריכה לחשוב מחוץ לקופסה, ולתת עדיפות להשבת החטופים גם במחיר עצירת המלחמה ורק אחר כך להשלים את יעד המלחמה השני - מיטוט חמאס.
בדיון שנערך במוצאי שבת בקבינט המלחמה, אמר השר איזנקוט: "צריך להפסיק לשקר לעצמנו, לגלות אומץ ולהוביל לעסקה גדולה שתחזיר את החטופים הביתה. הזמן שלהם אוזל וכל יום שעובר מסכן את חייהם. אין מה להמשיך באותה מתכונת שהולכים בה כמו עיוורים, כשבינתיים החטופים שם. זה זמן קריטי לקבל החלטות אמיצות, אחרת אין לנו מה לחפש פה".
מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר סבורים שרק לחץ צבאי יביא לעסקה ושאין להסכים להפסקת הלחימה, ובכל מקרה לא להוביל לעסקה בכל מחיר. ח"כ אורית פרקש הכהן, חברת מפלגתו של איזנקוט, אמרה בתגובה לדיווחים על דבריו בקבינט: "זו מנהיגות, אין דרך אחרת".
הכותרת
100 ימים למלחמה: בחזרה לכאוס של 7 באוקטובר | רונן ברגמן
24:40
3 צפייה בגלריה
בני גנץ, גדי איזנקוט, בנימין נתניהו, יואב גלנט
בני גנץ, גדי איזנקוט, בנימין נתניהו, יואב גלנט
מחלוקת בקבינט ניהול המלחמה
(צילום: רפי קוץ, אריאל חרמוני משרד הביטחון, נועם ריבקן פנטון, דובר צה"ל, MENAHEM KAHANA/Pool via REUTERS)

אמש הסתיימה בכיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב עצרת של יותר מ-24 שעות לציון 100 ימים להחזקתם של החטופים ברצועת עזה. עשרות אלפים השתתפו באירוע המסכם שנערך תחת גשם שוטף. נאומו של הנואם המרכזי בעצרת, נשיא המדינה יצחק הרצוג, הופרע כמה פעמים בקריאות "בושה".
הרצוג אמר: "100 ימים נוראים של בדידות, 100 ימים שבהם חטופים תינוקות, ילדים, קשישים, נשים וגברים, פצועים וחולים. הם מוחזקים באכזריות שטנית. בחשכה. במנהרות. בלי טיפול רפואי, בסבל נורא. 100 ימים של דאגה ושל פחד. 100 ימים של אי-ודאות, בלי לדעת מה עולה בגורלם. 100 ימים שבהם ליבו של עם שלם פועם יחד איתכן משפחות אהובות".
3 צפייה בגלריה
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
עשרות אלפים בעצרת תחת גשם שוטף
(צילום: יאיר שגיא)
הנשיא הרצוג אמר עוד: "100 ימים שבהם כל אחד מאיתנו מרגיש שהעולם חסר, שהזוועה נוכחת בחיינו במובן הכי מוחשי ואיום שלה. 100 ימים שבהם אנחנו זוכרים היטב כי האחריות לכל פגיעה בחטופינו מוטלת על מרצחי חמאס - הם שחטפו, הם שעינו, הם שטבחו. 100 ימים שבהם הלב נשרף - מכאב ומתסכול. 100 ימים שבהם כולנו סופרים את השניות והדקות.
"משפחות יקרות, באתי לכאן הערב כנשיא מדינת ישראל כדי לומר לכן בשם האומה כולה, ובשם המונים בכל רחבי תבל: אתן לא לבד, ולא ניתן לכן להיות לבד. לא עכשיו, ולא אף פעם. הגבורה שלכן וזקיפות הקומה נותנות לכולנו כוח במאבק האיתנים להשיב את בנותינו ובנינו מידיו של אויב אכזרי וחסר אנושיות. אתן החוסן הלאומי שלנו. עם שלם מאוחד ומלוכד יחד אתכן, סביב החובה: להשיב את כל החטופות והחטופים הביתה. ולהשיב את הביטחון לכלל אזרחי ישראל".
הרצוג פנה למנהיגי העולם באנגלית, ואמר למשתתפי העצרת: "אני קורא לכם מכאן חטופות וחטופים - אחינו ואחיותינו, למי מכם ששומע אותנו: אנחנו לא מוותרים עליכם. אנחנו לא שוכחים אתכם. אסור שנושא החטופות והחטופים ירד מסדר היום הציבורי והעולמי עד שחרורו של אחרון החטופים. אני מתחייב להמשיך ולפעול לכך בכל דרך וכלי שעומדים לרשותי. למענם, ולמעננו".
הרצוג הוסיף: "אני מבקש מכאן, מכיכר החטופים, לחזק את לוחמי ומפקדי צה"ל וכוחות הביטחון, שמחרפים את נפשם כדי להכריע את האויב ולהביא את החטופים האהובים הביתה; ולחבק את המשפחות השכולות ואת הפצועים הרבים בגוף ובנפש. אני מבקש להודות לכולכם ולכל מי שפועלים כבר 100 ימים במסירות, באהבה וללא לאות למען השבתם של החטופים הביתה: הן מטעם המדינה, הן בחברה האזרחית – במיוחד במטה החטופים, והן בקרב ידידינו בכל רחבי תבל – בראשם ארצות הברית.
"משפחות יקרות, הקול שלכן - קול האימהות והאבות הקוראים לילדיהם לשוב הביתה, קול הילדים הקוראים להוריהם - מלווה אותנו כבר מאה ימים יום-יום ולילה-לילה. אנו עומדים יחד אתכן עכשיו – בשעת נעילה של ממש, עם תומו של יום הערבות ההדדית המקודש הזה, וזועקים: את אחינו ואחיותינו אנחנו מבקשים. את אחינו ואחיותינו אנחנו דורשים. מי ייתן והם ישובו אלינו הביתה בקרוב".
3 צפייה בגלריה
הגר ברודץ בעצרת 100 ימים למלחמה בכיכר החטופים
הגר ברודץ בעצרת 100 ימים למלחמה בכיכר החטופים
הגר ברודץ' בעצרת 100 ימים למלחמה בכיכר החטופים
(צילום: satview)
הגר ברודץ', שנחטפה לעזה עם שלושת ילדיה ושוחררה משבי חמאס אחרי 54 ימים, אמרה בעצרת: "יחד איתנו נחטפה גם אביגיל עידן שהגיעה אלינו לממ"ד לאחר שהוריה נרצחו בידי חמאס. אביגיל הפכה בשבי לבתי הרביעית, יחד הופקרנו בשבי 54 ימים. 136 חטופים בידי מרצחי חמאס, אנחנו מציינים 100 ימים ולילות של גיהינום.
"החוזה איתנו הופר, לא תהיה לנו תקומה עד להחזרת כל החטופים. הקהילה היקרה שלי, קהילת כפר עזה, קברה יותר מ-60 מחבריה. אנחנו לא מוכנים שחברים נוספים יחזרו בארונות. החטופים מתמודדים עם רעב בלתי נסבל, קור בלתי פוסק וטרור פסיכולוגי. נחשפנו לזוועות של חטופות וחטופים פצועים קשה, כרותי איברים, שלא זוכים לטיפול. הממשלה שלי, שאחראית לאסון הזה, צריכה להפסיק לפעול לניצחון מדומה. עליה לפעול להשבת החטופים כולם. הנפש של ילדיי ושלי לא תוכל להתחיל בתהליך של ריפוי והחלמה עד שכל החטופים שהשארנו מאחור ישובו".
פורסם לראשונה: 22:12, 14.01.24