ראש הממשלה נפתלי בנט כינס בצהריים (יום ו') דיון מיוחד עם השרים בקריה בתל אביב בעקבות העלייה בתחלואה בזן דלתא של נגיף הקורונה. בדיון השתתפו שרי הבריאות, הביטחון, האוצר, ביטחון פנים, הכלכלה, התחבורה והמדע, וכן המשנה לראש המל"ל, היועמ"ש, פרויקטור הקורונה, פרויקטור נתב"ג ומנכ"ל רשות שדות התעופה. רה"מ אמר לשרים בפתח הישיבה כי "אנחנו נפגשים כדי לתכנן ביחד ומראש את הפעולות ואת ההמלצות לקראת השבוע הבא. המטרה שלנו היא לקיים חיי שיגרה מותאמים לקורונה".
בין ההחלטות שסוכמו, הממשלה תקדם באופן מואץ כניסה של בדיקות קורונה ביתיות לשוק - בשאיפה שכבר מהשבוע הבא בתור פיילוט. עוד נמסר כי הממשלה תיערך לאכיפה מוגברת של מתווה ה"תו השמח" בחתונות ואירועים, עם כניסתו לתוקף ביום רביעי. כמו כן, צוות משותף למשרדי הבריאות והתחבורה יבחן את המשך המדיניות בנתב"ג וחגי תשרי, ומשרד החינוך יעסוק בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בדיון בקריה
נפתלי בנט בדיון בקריה
ראש הממשלה בנט והשרים בדיון בקריה
( צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בלשכת בנט ציינו כי מבחינתו הדגש יהיה על הבדיקות המהירות, כדי שיהיו נגישות וזמינות לכל אדם - ובכך לאפשר חיי שגרה בעידן הקורונה. "הדירקטיבה היא צעדים הגיוניים שהציבור יכול לעמוד בהם, לצד אכיפה אגרסיבית כלפי מי שמפר את ההנחיות", נמסר.
בנט ציין כי וריאנט הדלתא מזנק בכל העולם - גם במדינות מחסונות - וכי הממשלה ערה להתפתחויות ומתמודדת איתה באופן מושכל ואחראי. "מצד אחד, החיסונים מועילים כנגד הנגיף, ולכן אנו דואגים לרציפות חיסונים ולמלאי הנדרש. אך החיסונים לבדם אינם מספיקים. יש דעה הולכת ומתרחבת שיכולת ההגנה של החיסונים הקיימים היא חלשה יותר ממה שקיווינו. אנחנו לא יודעים בדיוק עד איזו רמה החיסון עוזר, אבל בצורה משמעותית פחות. כולנו מקווים לראות האטה, אבל העובדות כרגע הן שאין האטה - לא פה ולא בעולם".
בתשובה לנתניהו, שפרסם בצהריים סרטון שבו קרא לבנט לרכוש מיליוני חיסונים נוספים, אמר ראש הממשלה כי "מי שקיווה שהחיסונים לבדם יפתרו את הבעיה, הם לא. צריך אסטרטגיה שמביאה כמה שיותר חיסונים מצד אחד אבל מצד שני מבינה גם את מגבלות החיסונים".

בלשכת בנט ציינו כי התפיסה הנוכחית היא לוודא שיש רצף במלאי החיסונים ולהגביר את מאמצי החיסונים לצד בדיקה של חיסון שלישי לקשישים, יחד עם יצירת כללי קורונה לשגרה לאורך זמן. "אנחנו צריכים להתרגל לזה", אמר רה"מ. "זה לא נעים לאף אחד, אבל זה עובד. מכל הפעולות ומכל הטכנולוגיות - זה הדבר הכי אפקטיבי נגד כל הנגיפים".
על סיכום "התו השמח" אמר בנט כי "אתמול ראינו דוגמה נהדרת לאיך יוצרים מתווה - ואני רוצה שזה יימשך. ישבנו עם בעלי האולמות, יצרנו יחד איתם מתווה מוסכם. היינו מאוד מהירים, זה התקבל פה אחד, והם הביאו רעיונות שלא חשבנו עליהם". כמו כן, בנט ציין כי הוא מתכנן "להציף את המדינה" בבדיקות קורונה עצמיות ואמינות, ובהמשך הממשלה גם תייצר מתווים שיתבססו על אותן בדיקות. "זו אחריות גדולה יותר, בשיתוף עם הציבור. האחריות שלנו היא לייצר רצף חיסונים, לחסן אנשים, לייצר מתווים, אבל גם את הציבור אנחנו צריכים להרגיל".
טרם הישיבה הגיעו משרדי האוצר והבריאות להסכמה על תקצוב מיידי של עוד 75 אלף בדיקות ביום ונוסף להן עוד 20 אלף בדיקות מהירות ליולי-אוגוסט. עוד הוסכם לפני הישיבה בקריה כי כל תקני הקורונה - 600 רופאים, 2,050 אחיות ו-700 עובדי מקצועות הבריאות ומנהל ומשק - יוארכו עד לסיום דיוני התקציב (התקצוב המקורי ניתן עד סוף יוני ועד היום סירב האוצר להארכה). תקנים אלה צפויים להפוך קבועים במסגרת תקציב המדינה.
3 צפייה בגלריה
שביתת הרופאים בבית החולים שיבא תל השומר
שביתת הרופאים בבית החולים שיבא תל השומר
הרופאים מפגינים על קיצוץ התקנים
(צילום: דוברות ההסתדרות הרפואית)
שר הבריאות ניצן הורוביץ מסר: "הבטחתי וקיימתי. תקני הקורונה לא יבוטלו. אלפי עובדות ועובדי המשק והמנהל, האחיות והרופאים שקלטנו בשנה האחרונה, ימשיכו בעבודתם המסורה. צריך להבין דבר פשוט: אין מערכת בריאות אחת לקורונה ואחרת לכל השאר. רק בריאות ציבורית שמתוקצבת כראוי תדע להתמודד גם עם הקורונה וגם עם כל אתגר אחר".

הנחיות חדשות לטסים - וגם לח"כים

לקראת הדיון פורסמו הנחיות הקורונה החדשות לטסים לחו"ל. מיום שישי הבא, יצטרפו ספרד וקירגיזסטן לרשימת המדינות בסיכון מרבי שהטיסה אליהן אסורה. כמו כן, מעוד שבוע תחול אזהרת מסע חמורה על בריטניה, קפריסין, טורקיה וגיאורגיה. כל מי שישוב ממדינות אלו יידרש להיכנס לבידוד מלא של שבוע.
מהיום מחויב כל נוסע השב מחו"ל (כולל מחוסנים ומחלימים) להיכנס לבידוד של 24 שעות או עד לקבלת תשובה שלילית לבדיקת הקורונה שבוצעה במעבר הגבול (המוקדם מביניהם). נכון להיום, הטיסה אסורה לחלוטין לארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו, רוסיה, בלארוס ואוזבקיסטן. מיום שישי הבא יתווספו לרשימת המדינות באזהרת מסע חמורה המדינות הבאות: בריטניה, קפריסין, טורקיה, גיאורגיה, אוגנדה, מיאנמר, פיג'י, פנמה, קמבודיה, קניה וליבריה.
3 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: טל שחר)
89 מהמאובחנים אתמול (מתוך 855) הגיעו לישראל מחו"ל והם ערכו בדיקה במעברי הגבול – 21 מהם באו מבריטניה, תשעה מיוון, שמונה מטורקיה, חמישה מקפריסין, חמישה מגיאורגיה, ארבעה מספרד וארבעה מארצות הברית. בנוסף אובחנו מאומתים לקורונה שהגיעו מצרפת, גרמניה, שווייץ, פרו, קירג'יסטן, בולגריה, אוקראינה, בלארוס, איטליה, הולנד, הונגריה, בלגיה, רומניה, איי סיישל, צ'כיה, נורבגיה, אוסטריה וגם יפן – שבה יחלו המשחקים האולימפיים בעוד שבוע בדיוק.
לנוכח עליית המדרגה בתחלואה, החליט יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי על הקפדה על ריחוק חברתי במליאה. מקום ישיבת חברי הכנסת ישונה כך שיישמר מרווח בטוח שיפריד בין ח"כ אחד למשנהו וכפי שהיה בעבר, יוכשרו מחדש יציעי המליאה במפלס העליון לישיבתם ותפקודם המלא של חברי הכנסת באופן שיבטיח את יכולתם לנאום ולהצביע באופן אישי וממוחשב. באולמות "ירושלים" ו"נגב", שבהם נערכים אירועים רבי משתתפים באופן יחסי, לצד ועדות מיוחדות, יותקנו מחדש חוצצים שיפרידו בין הנוכחים בשולחן.
פורסם לראשונה: 14:44, 16.07.21