שרת התחבורה מירי רגב, הממונה על טקס הדלקת המשואות ואירועי שנת ה-76 למדינה, החליטה כי טקס המשואות יתקיים ללא קהל ויצולם מראש, אך היום (שלישי) נודע ל-ynet כי כל גופי הביטחון, שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל, העבירו את חוות דעתם, שלפיה - אין מניעה ביטחונית לקיים את הטקס בהר הרצל עם קהל.
לפני הדיון בנושא קיבלה רגב מכתב מראש השב"כ רונן בר שטען כי "מכיוון שנדרשת התייחסות בעד ונגד קיום הטקס, נכון להמליץ על חלופה שאינה מחייבת התכנסות קהל ובכירים". עם זאת, במהלך הדיון נציג השב"כ לא חזר על הדברים וכל גורמי הביטחון אמרו שאין מניעה לקיים טקס עם קהל.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב טקס המשואות
מירי רגב טקס המשואות
(צילום: יובל חן, יואב דודקביץ')
במהלך הדיון טען אחד מגורמי הביטחון שיש צפי קונקרטי לאזעקות ביום העצמאות, אך גופי הביטחון הבהירו שיוכלו להבטיח את הביטחון של הקהל במידה ותהיה אזעקה. רגב תהתה אם הם יכולים להבטיח שלא יקרה כלום, וגופי הביטחון השיבו כי נכון לשלב זה אין מניעה לקיום הטקס, אך אי-אפשר להבטיח שלא תהיה רמת סיכון או איום על ההר.
בנוסף לכך, בדיון עלתה שאלה מה יקרה אם יומיים לפני הטקס, או אפילו ביום הטקס עצמו, גורמי הביטחון יגידו שאין להם אפשרות להגן על ההר, אך הם השיבו כי יתמודדו עם כך ברגע הרלוונטי. גורם שהיה מעורב בדיונים, אמר כי "ההחלטה לא הייתה פשוטה, אך תאר חלילה מצב שבו יש אזעקה בטקס הזה. מעבר לתמונות, אנשים ירוצו במדרגות, ואם חלילה תהיה בהלה ואנשים יפלו. אי אפשר לחתום על קיום טקס באיום כזה".
בסביבת השרה טענו כי "נטיית ליבה של מירי רגב היה לחלוטין לקיים טקס בשידור חי עם קהל אבל מכלול השיקולים הכריע". כמו כן, הם הכחישו את הטענה כי בין השיקולים לביטול השתתפות הקהל עלה חשש שמשפחות החטופים או פעילי מחאה ישבשו את הטקס. "גם בשנה שעברה היה חשש כזה והמחאה אז הייתה הרבה יותר גדולה מהיום, ובסופו של דבר לא הייתה כל הפרעה לטקס", אמרו.
השנה הטקס שבו היו אמורים להשתתף כ-4,000 בני אדם ייערך כאמור ללא קהל - גם לא סגל א' - והוא יהיה כולו מצולם מבעוד מועד. בזמן טקס המשואות הר הרצל יהיה ריק מאדם ורק יופעלו בו אבוקות אור.
2 צפייה בגלריה
טקס משואות ערב יום העצמאות 75
טקס משואות ערב יום העצמאות 75
טקס המשואות יתקיים השנה ללא קהל וכולו יצולם מבעוד מועד
(צילום: שלו שלום)
מלשכתה של רגב נמסר כי "השרה החליטה לקיים את הטקס ללא קהל ומצולם מראש מתוך שקילתן של מכלול הנסיבות החריגות בשנה זאת בעקבות הטבח הנורא ב-7 באוקטובר והמלחמה, שאנו עדיין בעיצומה; האקלים הציבורי הכולל: שכול, אובדן וכאב עמוקים של העם בישראל והכמיהה לצד המאמצים הנחרצים להחזרתם של החטופות והחטופים".
שחר זהירו, אחיינו של אברהם מונדר החטוף בעזה, התייחס לקיום טקס המשואות והסביר ל-ynet כי לא יחגוג השנה את יום העצמאות. "מה יש לחגוג? תחשבו על בני עמנו שנמקים בעזה. תחגגו ותעשו על האש בזמן שהם אוכלים רבע פיתה", אמר.
לדבריו, "ההצעה שחטופים שחזרו ידליקו משואות היא שימוש ציני באנשים. לבושת מדינת ישראל יש 133 חטופים בעזה והשרה החליטה ש-12 אנשים יגידו לה 'לתפארת מדינת ישראל', שיעשו לה הצגה בזמן שאחינו קבורים שם".
גם צביקה מור, אביו של איתן מור שנחטף על ידי חמאס, התייחס לחגיגות יום העצמאות ואמר כי "אם יום העצמאות זה יום של פטישים בראש וספריי שלג אז אין מה לחגוג. אבל אם אנחנו חוגגים שחזרנו לארץ שלנו, שייסדנו בפעם השלישית את המדינה שלנו, שדווקא עכשיו כשהאויב רוצה לייאש אותנו - אנחנו נראה לו שנמשיך בכל הכוח". מור הוסיף: "צריך להתאים את הטקס לימים האלה - טקס יותר סולידי, מאוד ציוני ורווי בדגלים ושירי ארץ ישראל, שיבטאו את הקשר שלנו למקום הזה".
לראשונה, פרק הזיכרון לא יתקיים בהר הרצל, ויכלול במקום זאת את שידור הדלקתן של אבוקות זיכרון בעוטף ובסביבתו, בקיבוצים, במושבים, ביישובים, בערים, באתר המסיבות, במועצות ובבסיס צה"ל, שספגו אבידות כבדות ב-7 באוקטובר.
כזכור, רגב קיבלה את האחריות לטקס המשואות על אף שהנושא לא קשור למשרד התחבורה שבראשו היא עומדת. כבר כשהחלו ההכנות לטקס היה ברור שהשנה הוא ייערך במתכונת שונה ויעמוד בצל המלחמה. בתחילת פברואר הודיעה רגב כי "לאחר הפתיחה הרשמית בהר הרצל, נחזה בהדלקתן של אבוקות זיכרון בהשתתפות נציגות ונציגי הקהילות ממועצות ומערים בדרום. בפרק הזיכרון, הפותח את טקס המשואות, ישולבו יישובים וערים שהותקפו וספגו אבידות קשות ב-7 באוקטובר". בהמשך הודיעה כי את הטקס ינחו מגי טביבי ותמיר סטיינמן. רגב הסבירה כי "טביבי וסטיינמן הינם דמויות מובילות בתקשורת הישראלית, והשילוב ביניהם מביא לידי ביטוי את האחדות הנדרשת במיוחד בעת הזו".