המשטרה הוציאה הנחיה לחדול משימוש ביחידת הכלבנים לישראל (יכ"ל), שבין היתר עוזרת בחיפושים הנרחבים אחר היימנוט קסאו בת ה-9 מצפת שנעדרת זה שבועיים, לאחר שהסתייעה בה במשך 22 שנים. עם הוצאת הפקודה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פועל לבטלה.
2 צפייה בגלריה
החיפושים אחר הילדה הנעדרת בת ה-9 היימנוט קסאו
החיפושים אחר הילדה הנעדרת בת ה-9 היימנוט קסאו
מתנדבים של יכ"ל מחפשים אחר היימנוט בת ה-9
(צילום: דוברות יכ"ל)
יכ"ל, שהיא יחידה התנדבותית, סייעה למשטרה במשך שנים רבות באיתור נעדרים. במרוצת השנים הצליחו מתנדביה לאתר עשרות נעדרים שעקבותיהם אבדו, לאחר שהוזעקו לעזור בחיפושים על ידי מפקדי תחנות אזוריות של המשטרה. עם זאת, לפני ימים אחדים הוציא סגן-ניצב משה משה, מ"מ רמ"ד מפעילי בעלי חיים, הנחיה "בדבר איסור הפעלת יחידת יכ"ל בפעילות משטרתית".
בהנחיה כתב סנ"צ משה כי "לאחרונה נודע למחלקת שיטור מיוחד ומדור מפעילי בעלי החיים כי ישנן יחידות משטרתיות המשלבות את יחידת יכ"ל בפעילות משטרתית, כגון חיפוש נעדרים. מדובר ביחידה אזרחית שאינה מוכרת, אינה מאושרת וחבריה אינם מתנדבים במשטרה. נבקשכם לוודא שיחידה זו לא משולבת במשימות משטרתיות ובשום פעילות מבצעית. אין לשתף איתה מידע משטרתי ואין לאפשר את עבודתה בסמוך לכלבני משטרת ישראל. נא להביא חוזר זה לידיעת אחרון השוטרים".
2 צפייה בגלריה
החיפושים אחר הילדה הנעדרת בת ה-9 היימנוט קסאו
החיפושים אחר הילדה הנעדרת בת ה-9 היימנוט קסאו
בן גביר עם מתנדבי יכ"ל, במהלך החיפושים אחר הילדה
(צילום: דוברות יכ"ל)
בזמן שהמשטרה, בהחלטה שנויה במחלוקת, החליטה לנתק קשר מהיחידה ולאסור לשוטרים להסתייע בה, דווקא בן גביר תומך בהפעלתה. בסרטון שפורסם לפני ימים אחדים מזירת החיפושים אחר היימנוט בת ה-9 בצפת אמר השר כי "היחידה הזו כל כך חשובה, ומה שאתם עושים עם איתור נעדים זה עזר למדינת ישראל. אני מודה לכם בשם מדינת ישראל ורוצה להגיד תודה. אני לא יודע אם מעריכים אתכם מספיק, אז אני אומר שאני מאוד מעריך אתכם. לא מובן מאליו לצאת באמצע הלילה ולחפש אחר הילדה".
המשטרה מסרה: "יחידת הכלבנים לישראל היא ארגון התנדבותי המסייע בהצלת חיים, תוך שימוש בכלבי חילוץ והצלה. בימים אלה נמצאת היחידה בהליך של הסדרת גיוס חבריה כמתנדבי המשמר האזרחי, בהתאם לנהלי המשטרה, לצורך סיוע באיתור נעדרים גם באמצעות שימוש בכלבים. עם השלמת ההליך ולאחר גיוס חברי היחידה כמקובל, המשטרה תפעיל את אנשיה כמתנדבי המשמר האזרחי.
"באשר לפרסום ההנחיה, עד להשלמת התהליך וככל שמבקשים להסתייע באנשי היחידה לצורך איתור נעדר במסגרת השמירה על ביטחון הנפש והרכוש, הובהר כי אנשי יכ"ל הינם אזרחים על כל המשתמע מכך, לרבות לעניין ביטחון מידע, והכלבים המופעלים על ידי היחידה לא הוכשרו ולא הוסמכו על ידי המשטרה ואינם יכולים לפעול ככלבים משטרתיים. יש לציין כי במשטרה קיימות יחידות כלבנים, ובהם כלבי פשפוש, הרחה ואיתור גוויות המופעלים על ידי שוטרים מקצועיים במגוון המשימות המשטרתיות שלהן ניתן מענה בשגרה ובחירום".