המעצר שהוביל לעימות חריג בכנסת: שמונה תלמידי ישיבת חומש, בהם שניים שנפצעו בפיגוע, נעצרו לפנות בוקר (יום חמישי) על ידי בלשי היחידה המרכזית של מחוז ש"י, בחשד שתקפו חיילי צה"ל ותקפו פלסטינים באירוע שהתרחש לפני כחודש בצפון השומרון.
על פי החשד, תושבי השומרון הגיעו לעמדה צבאית בכוונה לעבור דרכה. החיילים מנעו זאת מהם, והם ניסו על פי החשד לעבור בכוח תוך שהם דוחפים ותוקפים את החיילים ותוקפים גם פלסטינים. הבוקר, לאחר שהוצאו בבית המשפט צווי מעצר נגד החשודים, הם נעצרו לחקירה.
משה אילן, אביו של אחד העצורים, סיפר: "השוטרים הגיעו אליי הביתה לפנות בוקר ועצרו את בני. הבן שלי, ללא עבר פלילי, נעצר בגין הנוכחות שלו בחומש. הוא לא עבריין ולא מסוכן לציבור. אחיו שקרוב אליו מתחתן הערב בירושלים. זה אירוע של פעם בחיים שלא יחזור. זה מצב לא ייאמן שמונעים כך חירותו של אדם. אני מקווה שהרשויות יתעשתו ויסייעו לנו לשחרר את בני, שמשתף פעולה, לחתונת אחיו".


בתיעוד מאותו מקרה, בצומת שבין חומש לשבי שומרון, נראים פעילי הימין תוקפים כלי רכב פלסטיניים בגז פלפל ובאבנים. בנוסף למעצרים לפנות בוקר, בוצע גם חיפוש בחלק מבתי החשודים, מה שהוביל לזעם של חברי הכנסת מהאופוזיציה.
בעת שדבר המעצרים נודע לחברי כנסת מהציונות הדתית, ובהם יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ' וחברי הכנסת אורית סטרוק ושמחה רוטמן, הם החלו לצעוק על ח"כ ניר אורבך (ימינה) - והתקרית הסלימה במהירות. יו"ר הכנסת מיקי לוי ביקש להרחיק מהפרסה, האזור שמאחורי המליאה, את חברי הכנסת סטרוק ורוטמן, וזה ענה לו: "חצוף, משוגע".
3 צפייה בגלריה
העימות בין רוטמן ללוי
העימות בין רוטמן ללוי
העימות בין רוטמן ליו"ר הכנסת
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהמהומה בכנסת
תיעוד מהמהומה בכנסת
סמוטריץ', במהלך המהומה בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת )
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהמהומה בכנסת
תיעוד מהמהומה בכנסת
ח"כ סטרוק. גם היא הורחקה מהפרסה
(צילום: ערוץ כנסת )
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב כתב בטוויטר כי הוא מברך על המעצר: "משטרת ישראל וצה"ל לא ירתעו ממעצר חשודים - יהודים או פלסטינים". סמוטריץ' הגיב לבר-לב, אותו כינה "איש קטן, שקרן, מבולבל ושטוף שנאה, שהופך מתיישבים חלוצים לאויבי העם". הוא אמר כי לראש הממשלה נפתלי בנט ולמפלגתו לא יסלח על שמינו את בר-לב לשר לביטחון הפנים: "מי שהפך שוליים קיצוניים כמוך לשר לבט"פ ומאפשר לך להתעמר במתיישבים לא תהיה סליחה ולא תהיה כפרה. בנט, שקד, אורבך ושותפיהם יושלכו לפח האשפה של ההיסטוריה כמו עריקי העם היהודי לדורותיהם".
סטרוק, שאף היא הורחקה מהפרסה, אמרה כי "הממשלה הזו מתעללת באנשי חומש". היא הוסיפה: "נבצר מבינתי איך בנט, אורבך וכלפון לא עוצרים את ההתעללות הזו, וממשיכים להצביע כאילו כלום".
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, דרש לשחרר את הנערים לאלתר. "פגיעה בפצועי פיגוע, רק חודשיים וחצי לאחר הפיגוע, למטרות פוליטיות צרות, היא חציית קו אדום", אמר. הוא טען כי המעצר לפנות בוקר הוא "שימוש בצה"ל למטרות של הרס ופוליטיקה קטנה". לדבריו, נריה פלדמן הגיבור שהציל את חבריו ונמלט מזירת הפיגוע, ואביה אנטמן שראה את חברו נרצח לנגד עיניו, צריכים לקבל ציון לשבח ממדינת ישראל, לא מעצר פוליטי נמוך".
אתמול בערב בלמו כוחות צה"ל כניסה של עשרות צעירים לחומש, בזמן שבמקום התקיימה סעודת הודיה לניצולי הפיגוע לפני כחודשיים. היום או מחר צפוי דיון מיוחד במליאת הכנסת לגבי חומש, בעקבות הצעה שהגישה ח"כ סטרוק.