4 צפייה בגלריה
הציוץ שהעלו ברשת BBC לאחר חיסול המחבל מג'נין ביפו
הציוץ שהעלו ברשת BBC לאחר חיסול המחבל מג'נין ביפו
הציוץ שהעלו ברשת BBC לאחר חיסול המחבל מהפיגוע בדיזנגוף
משרד החוץ פותח בקמפיין שמטרתו לשכנע את כלי התקשורת המובילים בעולם לשנות את הסיקור התקשורתי המוטה של פיגועי טרור בישראל, וקורא להם להפסיק להשתמש במכבסת מילים ולקרוא לדברים בשמם: יורה הוא מחבל, אירוע ירי הוא מתקפת טרור.
מי שמוביל את הקמפיין הוא סגן שר החוץ עידן רול (יש עתיד), שפנה במכתב לחמישה מעורכי כלי התקשורת המובילים בעולם בעקבות סיקור הפיגוע בתל אביב שבו נרצחו שלושה בני אדם, בדרישה לשנות את הסיקור התקשורתי המוטה. הפנייה הועברה לגרדיאן ו-BBC מבריטניה וכן לוושינגטון פוסט, הניו יורק טיימס ו-CNN מארה"ב.
4 צפייה בגלריה
הציוץ שהעלו בסוכנות הידיעות רויטרס לאחר חיסול המחבל מג'נין ביפו
הציוץ שהעלו בסוכנות הידיעות רויטרס לאחר חיסול המחבל מג'נין ביפו
הציוץ שהעלו בסוכנות הידיעות רויטרס לאחר חיסול המחבל
הפנייה נעשתה לאחר שכמה כלי תקשורת בכל רחבי העולם התעקשו לא לקרוא למחבל הפלסטיני רעד חאזם "טרוריסט" ולפיגוע "טרור". נציגי משרד החוץ ושגרירויות ישראל בחו"ל מצאו את עצמם נאבקים בכלי תקשורת שונים לשנות את הדיווחים המוטים שהציגו את המחבל שרצח מבלים חפים מפשע בבר בתל אביב כ"פלסטיני" או לכל היותר "חמוש".
בעקבות הלחץ הישראלי, חלק מכלי התקשורת שינו את הדיווחים שלהם אך עדיין כולם המשיכו להתחמק מלקרוא למבצע "טרוריסט" ולפיגוע "טרור". דובר משרד החוץ הישראלי ליאור חייט לא הסתפק בזה וצייץ: "טרוריסט. אם אתם לא מצליחים לקרוא לאדם שרוצח ישראלים רק בגלל שהם ישראלים טרוריסטים, אתם עושים לגיטימציה של ההתקפות שלו".
4 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע
הזירה בתל אביב רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע
זירת הפיגוע בתל אביב והמחבל רעד חאזם
(צילום: אריק מרמור)
במכתב לעורך הראשי של הניו יורק טיימס דין בקט, כתב סגן השר רול: "בעיצומה של הטרגדיה בתל אביב, נחרדתי לראות ששוב שכלי התקשורת נמנעו מלכנות מעשה ברור זה של טרור בשמו. במקום זאת, כלי תקשורת בחרו לטשטש את אופי התקיפה ואת זהותם של העבריין והקורבנות. במקרים כאלה, זהו מצג שווא והטעיה של הקוראים.
"אני קורא לכם להבין עד כמה המסגור הזה פוגע בישראלים ובמיוחד בניצולים ובמשפחות הקורבנות. למרות שיש לנו חילוקי דעות, אני באמת מאמין שאנחנו יכולים להתחיל דיאלוג בעניין הזה. לכן, ברצוני להזמין אותך לפגישה באמצעות שיחת וידאו, כדי להמשיך לדון בנושאים אלו".
לעורכת הגרדיאן קתרין וינר כתב רול: "הכותרת הראשונית שלכם הייתה 'כוחות ישראליים הרגו פלסטיני לאחר שירי בתל אביב הותיר שני הרוגים'. לא הוזכר כי הפלסטיני היה אחראי להרג והוא אף הוצג כקורבן. במקרים כאלו, אתם מסלפים את המציאות, ומטעים את קוראיכם".
4 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה-24
השבעת הכנסת ה-24
"אפעל כדי לשנות סיקור מוטה ושקרי". סגן השר רול
(צילום: ראובן קסטרו)
רול אמר: "אני נחוש לשנות את הפער הבלתי נתפס, בין מציאות החיים של אזרחי מדינת ישראל, החיים תחת איום טרור בלתי פוסק, לבין הסיקור התקשורתי המוטה בעולם על אותה מציאות ממש. הקמתי את מערך 'הסיפור הישראלי' במשרד החוץ כדי לפעול במקביל בכל הזירות.
"אפעל גם אל מול כלי התקשורת המרכזיים ברחבי העולם כדי לשנות סיקור מוטה ושקרי וכדי לשתף את המציאות בישראל כפי שהיא. אחתור להידברות עם כלי התקשורת הללו גם במהלך ביקוריי המדיניים המתכוננים בעולם. צריך לנקוט גישה יצירתית, אנחנו לא מוותרים".