קולומביה הודיעה על גירוש דיפלומטים ארגנטינאים בתגובה להשמצות שהשמיע נשיא ארגנטינה, חאבייר מיליי, כלפי מקבילו הקולומביאני גוסטבו פטרו. בריאיון ל-CNN כינה מיליי את פטרו, איש שמאל שבשנות ה-80 היה חבר בארגון מורדים, "טרוריסט רוצח" ו"קומוניסט".
בריאיון השמיץ מיליי מנהיג נוסף מאמריקה הלטינית שמשתייך למחנה השמאל - נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור. הוא אמר שנשיא קולומביה פטרו הוא "בור בדיוק כמו לופס אוברדור".
3 צפייה בגלריה
נשיא קולומביה גוסטבו פטרו ונשיא ארגנטינה חאבייר חררדו מיליי
נשיא קולומביה גוסטבו פטרו ונשיא ארגנטינה חאבייר חררדו מיליי
עימות באמריקה הלטינית. מנהיגי קולומביה וארגנטינה
(צילום: רויטרס / REUTERS / Jaime Saldarriaga / AP / Natacha Pisarenko)
מיליי החל את כהונתו כנשיא ארגנטינה בשלהי השנה שעברה. הנשיא הליברטריאני שמשתייך למחנה הימין נחשב למנהיג לא שגרתי, שנוהג להשמיע אמירות בוטות נגד מתנגדיו. מיליי הוא בנוסף אוהד ישראל, ובמהלך המלחמה בעזה ביקר בישראל ונפגש עם משפחות החטופים.
בניגוד אליו, נשיא קולומביה פטרו מוביל קו תקיף נגד ישראל מאז 7 באוקטובר - ואיים לנתק את היחסים אם ישראל לא תעמוד בהחלטה שאושרה במועצת הביטחון של האו"ם. בתחילת נובמבר הודיע פטרו כי הוא מחזיר את שגריר קולומביה מישראל "להתייעצויות". הוא אף אמר כי "אם ישראל לא תעצור את הטבח בעם הפלסטיני לא נוכל להישאר שם".
כשבועיים לפני כן ביקש שר החוץ של קולומביה אלברו לייבה משגריר ישראל במדינה גלי דגן להתנצל ולעזוב את ארצו, בעקבות תגובתה של ישראל להצהרותיו של הנשיא הקולומביאני, שהשווה את ההתקפות של ישראל בעזה למעשי הנאצים. בעקבות דברי פטרו השעתה כאמור ישראל את הייצוא הביטחוני המשמעותי שהיא שולחת לקולומביה.
3 צפייה בגלריה
חאבייר מיליי הנשיא החדש של ארגנטינה
חאבייר מיליי הנשיא החדש של ארגנטינה
מיליי. השמיץ גם את נשיא מקסיקו
(צילום: Luis ROBAYO / AFP)
בריאיון ל-CNN אמר מיליי שבכהונתו של פטרו המצב בקולומביה עלול להידרדר עד שיהיה דומה למתרחש בוונצואלה הסוציאליסטית ובקובה הקומוניסטית. "בוונצואלה יש טבח, זה באמת חסר תקדים, בדיוק כמו ב'אי הכלא' הזה, קובה. ויש אחרים שהולכים בדרך הזאת, כמו קולומביה עם פטרו. אי-אפשר לצפות ליותר מדי ממישהו שהוא טרוריסט רוצח, נכון?", הוא שאל, והתייחס לפעילותו של פטרו בארגון המורדים M-19 בשנות ה-80. הארגון כבר פורק.
משרד החוץ הקולומביאני מסר שמיליי פגע ב"כבודו" של פטרו, ושהאמירות שלו היו "משפילות". קולומביה הודיעה כי היא מגרשת כמה דיפלומטים ארגנטינאים מהמדינה, אך לא ציינה כמה.
3 צפייה בגלריה
חאבייר חררדו מיליי נשיא ארגנטינה ויצחק הרצוג נשיא המדינה בביקור בקיבוץ ניר עוז
חאבייר חררדו מיליי נשיא ארגנטינה ויצחק הרצוג נשיא המדינה בביקור בקיבוץ ניר עוז
מיליי והנשיא יצחק הרצוג בביקור בישראל
(צילום: תומר שונם הלוי)
בהתייחסות לנשיא מקסיקו אמר מיליי בריאיון שהעובדה שלופס אוברדור ה"בור" מתבטא נגדו, מחמיאה לו. בעבר כינה נשיא מקסיקו את מיליי "פשיסט אולטרא-שמרן". נשיא מקסיקו יסיים את תפקידו בחודש יוני, והמועמדים במרוץ להחלפתו תקפו את מיליי ודרשו שיתייחס אליו בכבוד.