נשיא קולומביה גוסטבו פטרו התייחס היום (שלישי) להחלטה שעברה אתמול במועצת הביטחון של האו"ם, שכוללת "דרישה" להפסקת אש הומניטרית מיידית ברצועת עזה במהלך חודש הרמדאן, שיסתיים בעוד כשבועיים, ול"שחרור מיידי וללא-תנאי" של החטופים. הוא כתב בחשבון ה-X שלו כי "אם ישראל לא תעמוד בהחלטת מועצת הביטחון, ננתק את היחסים עימה".
2 צפייה בגלריה
קולומביה גוסטבו פטרו נבחר ל נשיא
קולומביה גוסטבו פטרו נבחר ל נשיא
מוביל קו תקיף נגד ישראל. פטרו
(צילום: EPA)
פטרו מוביל קו תקיף מאוד נגד ישראל מאז פרוץ המלחמה, ומרבה לערוך השוואות בין ההפצצות הישראליות בעזה לבין השואה. בעקבות התבטאויותיו, החליטה ישראל כבר בחודש אוקטובר להשעות את הייצוא הביטחוני לקולומביה. פטרו הגיב להחלטה בחריפות, ומסר כי "אם נצטרך להשעות את היחסים עם ישראל - נשעה אותם. אנחנו לא תומכים ברצח עם".
שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב לדבריו של פטרו, ומסר כי "תמיכת נשיא קולומביה ברוצחי החמאס שביצעו מעשי טבח ופשעי מין נוראים בתינוקות, נשים ומבוגרים היא חרפה לעם הקולומביאני. ישראל תמשיך להגן על אזרחיה ולא תיכנע לשום לחצים ואיומים".
2 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
כ"ץ: "תמיכת פטרו בחמאס - חרפה לקולומביה"
(צילום: סיון שחור, לע"מ)
בחודש דצמבר האחרון התייחס פטרו למלחמה, וצייץ נגד התקיפות האוויריות שביצע צה"ל ברצועה. הוא כתב כי "הנאציזם הוא סוג של פשיזם אלים ועמוק. הוא מבוסס על אמונתו של גזע עליון המקנה לו את הזכות להשמיד ולהכפיף אליו את אלה ששונים ממנו, שאותם הוא אפילו מחשיב כלא אנושיים. זה קורה בפלסטין". אל הציוץ צירף סרטון וידאו ובו נראה אזור דיר אל-בלח מופצץ, וכתב: "אומרים שהם לא נאצים. גם אם המצפון המערבי לא אוהב את העובדות האלה, השמדת 5,300 נערות ונערים פלסטינים היא נאציזם".
בתחילת חודש נובמבר הודיע פטרו כי הוא מחזיר את שגריר קולומביה מישראל "להתייעצויות". הוא אף אמר כי "אם ישראל לא תעצור את הטבח בעם הפלסטיני לא נוכל להישאר שם". כשבועיים לפני כן ביקש שר החוץ של קולומביה אלברו לייבה משגריר ישראל במדינה גלי דגן להתנצל ולעזוב את ארצו, בעקבות תגובתה של ישראל להצהרותיו של הנשיא הקולומביאני גוסטבו פטרו, שהשווה את ההתקפות של ישראל בעזה למעשי הנאצים. בעקבות דברי פטרו השעתה כאמור ישראל את הייצוא הביטחוני המשמעותי שהיא שולחת לקולומביה.