מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי לשלוח מחר (שישי) דו"ח לקונגרס, בצל המשבר בין ארה"ב לישראל שהגיע הלילה לשיא חדש עם איומו הדרמטי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא לספק פצצות ופגזים לישראל - אם תחליט לצאת למבצע נרחב ברפיח.
1 צפייה בגלריה
רפיח ג'ו ביידן
רפיח ג'ו ביידן
איסור על שימוש בנשק אמריקני - רק ברפיח? זה התרחיש האופטימי
(צילום: AP Photo/Hatem Ali, File, REUTERS/Elizabeth Frantz)
בשעתו וושינגטון חייבה את שר הביטחון יואב גלנט לחתום על מזכר המאשרר שהיא עומדת בכללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי. ההערכה בישראל היא שבלינקן יודיע כי ישראל עומדת בכך גם היום, לאור ההקלות בסיוע ההומניטרי שמוזרם לרצועת עזה, אך איך זה קשור למשבר אספקת הנשק?
במערכת הביטחון רוצים להאמין שאפשר לתחם את אמברגו הנשק האמריקני רק למבצע ברפיח - וזה התרחיש האופטימי לו מקווים בישראל. "הרי לנשק ותחמושת אין צבע וריח", אומר גורם במערכת הביטחון, "אם הם עוצרים משלוחי נשק - הם עוצרים אותם גם ביחס לבית חאנון, שכונת זייתון ולבנון. זו פגיעה רחבה בביטחון הישראלי".
הוא העריך שבעוד שהנשק ישוחרר לישראל, האמריקנים יאסרו על שימוש בו ברפיח עצמה בלבד. לפי הסכמי הרכש, וושינגטון יכולה לעשות זאת. דהיינו, ישראל תקבל נשק, משלוחי הנשק יחודשו, אבל ארה"ב תפעיל סעיף שאוסר על שימוש בהם רק בעיר הדרומית ברצועת עזה.
החשש בישראל הוא שההתבטאויות הקשות נגד ממשל ביידן, בין היתר של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הבוקר בציוץ נגד נשיא ארה"ב ("חמאס ❤️ ביידן"), יסכלו את הפתרון החלקי הזה למשבר.