ועדת האתיקה בראשות חבר הכנסת ינון אזולאי הטילה סנקציות על חברת הכנסת אימן חטיב יאסין מרע"מ ועאידה תומא-סלימאן מחד"ש-תע"ל בעקבות התבטאויותיהן הקשורות למלחמה.
2 צפייה בגלריה
אימאן חטיב יאסין עאידה תומא סלימאן
אימאן חטיב יאסין עאידה תומא סלימאן
מימין לשמאל: תומא-סלימאן וחטיב-יאסין
(צילום: שלו שלום, אלכס קולומויסקי)
חטיב יאסין, נזכיר, טענה כי מחבלי חמאס "לא שחטו תינוקות ולא אנסו נשים", אחרי שצפתה בסרט הזוועות של צה"ל. עם זאת, היא גינתה את פשעי חמאס. במפלגתה לא קיבלו זאת - וביקשו להרחיקה. היא עצמה התנצלה ואמרה כי "לא התכוונתי להתכחש למעשים הנוראיים". למרות זאת, ועדת האתיקה קבעה כי חטיב יאסין תורחק מהכנסת לחודש ושכרה יישלל לשבועיים.
חברי הועדה הבהירו בהחלטתם כי אף שחברת הכנסת התנצלה על הדברים עוד באותו ערב וכן בפני הוועדה ובמליאת הכנסת, הוועדה מצאה כי בהתבטאותה יש משום הכחשה של הטבח וההתעללות שיש בה פגיעה קשה באמון הציבור בכנסת. כמו כן ציינו חברי הוועדה בהחלטתם כי הם מביעים את שאט נפשם וסלידתם העמוקה מההתבטאויות המבישות הללו וכואבים את הביזוי והפגיעה הקשה בכבודם של הנרצחים, קרוביהם וכל מי שנפגע מהטבח הנוראי.
על תומא-סלימאן, שהאשימה את צה"ל בפשעי מלחמה - כולל בתקיפות בתי חולים בעזה וירי על עקורים, תוך שהיא מצטטת דיווחי פייק ניוז - הוטלו סנקציות קשות עוד יותר. היא הורחקה מהכנסת לחודשיים, ושכרה יישלל לשבועיים.
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
2 צפייה בגלריה
הציות של עאידה תומא סלימאן
הציות של עאידה תומא סלימאן
הציות של תומא סלימאן
בהחלטתם מציינים חברי הוועדה כי בתגובתה ובהופעתה של תומא-סלימאן בוועדת האתיקה היא ציינה כי הציוץ שלה הוא פרסום חוזר של עדויות ומהווה חלק מחופש הביטוי הפוליטי הרחב שנתון לחבר הכנסת.
"הוועדה סבורה כי האשמה של צה"ל בפשע מלחמה על ידי חברת כנסת, תורמת למאמציה של אויבי מדינת ישראל לפגוע בלגיטימציה של מדינת ישראל, בין אם במתכוון ובין אם לאו", נמסר. עוד הבהירו חברי הוועדה בהחלטתם כי "הוועדה מצרה על כך שחברת הכנסת תומא סלימאן בחרה להתבצר בעמדתה, לא חזרה בה, התנצלה או הסתייגה מדבריה, אף לאחר הודעתו הרשמית של דובר צה"ל".
ההחלטות המלאות כאן וכאן.
חברת הכנסת תומא-סלימאן מסרה בתגובה על החלטתה של ועדת האתיקה: "החלטת הוועדה אינה השתקה אישית שלי בלבד, אלא השתקה של ציבור שלם שאותו אני מייצגת והשתקה של כל מי שמעז להשמיע קול שאינו בקונצנזוס. אני רואה בחומרה רבה את ההחלטה, שנותנת יד לריסוק חופש הביטוי בתוך משכן הכנסת ומחוצה לו, ורואה לנכון להזהיר מההשלכות הרות הגורל שיהיו לכך גם על נציגים בפרלמנט וגם על הציבור בכללותו לרבות המיעוט הערבי.
"לא במקרה הסנקציות שהושתו עליי הן בדמות הרחקה, השתקה ושלילת זכותי וחובתי להשתתף בוועדות הכנסת והמליאה ולבצע בקרה בפועל על החלטות שלטוניות, שכן ברור לי שהמטרה אינה שמירה על כבוד הכנסת ומעמדה אלא השתקת כל ביקורת שאינה מתיישבת עם דעת הרוב. אמשיך לייצג את עמדותיי ולפעול לפי עקרונותיי כנגד מלחמות ונגד פגיעה באוכלוסייה האזרחית ובעד פתרון פוליטי בתוך הכנסת ומחוצה לה".