7 צפייה בגלריה
תיירים בפרו
תיירים בפרו
"בקרוב לא יהיה מספיק אוכל". תיירים ממתינים לפינוי באתר מאצ'ו פיצ'ו
(צילום: AFP)
כ-300 תיירים תקועים בעיר העתיקה מאצ'ו פיצ'ו בפרו וממתינים לפינוי מהאתר על רקע המהומות ומצב החירום שהוכרז במדינה. כך דווח אמש (שישי) ברשת CNN. בעיר קוסקו הסמוכה תקועים לפחות 5,000 תיירים - אחרי שמפגינים חסמו כבישים ראשיים והביאו גם להשבתתם של חמישה שדות תעופה.
• נתקעתם בפרו? מכירים ישראלים שתקועים שם? כתבו לנו במייל האדום
ראש המחוז שבו נמצאת מאצ'ו פיצ'ו, דרווין לאון, אמר ל-CNN כי בין התיירים שתקועים באתר המורשת העולמית נמצאים מלבד פרואנים גם אירופאים ואמריקנים. "ביקשנו מהממשלה לארגן פינוי של תיירים באמצעות מסוקים. הדרך היחידה לצאת מהאזור היא באמצעות רכבות, והן מושבתות". הוא הזהיר כי בעקבות המהומות עלול להיווצר בקרוב מחסור במזון באתר העתיק.

המדינה הדרום אמריקנית נכנסה בשבוע שעבר לסחרור לאחר שהנשיא פדרו קסטיו הודיע על פיזור הקונגרס, הואשם בהפיכה - ואז הודח ונעצר. בעקבות זאת, מאות אלפי מפגינים ברחבי פרו החלו למחות על מעצרו ועל מינויה של סגניתו לנשיאה החדשה של המדינה. לפחות 16 מפגינים נהרגו עד כה בעימותים עם המשטרה, ובנוסף נפצעו עוד עשרות שוטרים ואזרחים.
בתחילת השבוע התפרצו מאות מפגינים למסלול ההמראה בשדה התעופה בארקיפה וגרמו להשעיית הפעילות. הם הבעירו צמיגים, חסמו את המסלול עם קרשים וסלעים וגרמו נזק לתאורה. המשטרה השתמשה בגז מדמיע כדי לפזר אותם.
רק שלשום נהרגו שמונה מפגינים בעימותים עם כוחות הביטחון במחוז אייקוצ'ו. המפגינים הציתו את בית המשפט המחוזי ואת משרד התובע, והשוטרים הגיבו בירי חי. נציבת תלונות הציבור בפרו, אליאנה רבולר, אמרה בריאיון לרשת הרדיו המקומית RPP כי ייתכן שמספר המפגינים הכולל שנהרגו עד כה במדינה כבר הגיע ל-20.
7 צפייה בגלריה
תיירים בפרו
תיירים בפרו
לפחות 5,000 תיירים נתקעו. העומס בקוסקו
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
תיירים בפרו
תיירים בפרו
המפגינים חסמו כבישים ראשיים, חמישה שדות תעופה הושבתו. קוסקו
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
רחוב תיירותי ריק במאצ'ו פיצ'ו
רחוב תיירותי ריק במאצ'ו פיצ'ו
רחוב ריק מתיירים במאצ'ו פאצ'ו
(צילום: AFP)
בינתיים, הממשלה בפרו מתחילה להתפרק: שרת החינוך פטרישיה קוראה הודיעה על התפטרות מתפקידה והייתה הראשונה לפרוש מהממשלה החדשה של הנשיאה דינה בולוארטה. מיד אחריה התפטרה גם שרת התרבות סילבנה רובלס. במקביל, הממשל הפרואני דחה רפורמה חוקתית שנועדה להקדים את הבחירות הכלליות במדינה לדצמבר 2023 - אחת מדרישות המפתח של המוחים.
בעקבות המהומות הציעה בולוארטה לקונגרס בתחילה להקדים את הבחירות מ-2026 ל-2024, אך המפגינים דורשים בחירות בהקדם – ואת שחרורו של קסטיו. במכתב שפורסם בטוויטר של קסטיו כינה הנשיא לשעבר את הצעתה של בולוארטה "משחק מלוכלך", ואמר שהיא תפסה את השלטון בכוח. למרות הדחתו, קסטיו אמר שהוא לא מתכוון להתפטר מהנשיאות.
הנשיא המודח קסטיו היה בעבר מורה בבית ספר יסודי, וביולי 2021 נבחר לנשיא מטעם מפלגת השמאל הסוציאליסטית. עד שהתמנה לנשיא הוא מעולם לא כיהן כנבחר ציבור, והתגורר עם משפחתו בבית מחימר בהרי האנדים. קסטיו הנשיא הראשון של פרו שמגיע ממשפחת איכרים.
7 צפייה בגלריה
מחאה בפרו
מחאה בפרו
מאות אלפים מפגינים על מעצרו של הנשיא לשעבר. המחאה בעיר ארקיפה, דרום פרו
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
לימה
לימה
במדינה הוכרז מצב חירום. שוטרים בלימה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
שדה תעופה סגור בעיר cerro colorado
שדה תעופה סגור בעיר cerro colorado
שדה תעופה סגור בעיר ארקיפה
(צילום: רויטרס)
כהונתו של קסטיו הייתה סוערת וכאוטית למדי: מאז השבעת ממשלתו עשרות שרים התפטרו או הודחו. לשכת התובע הלאומי פתחה בשש חקירות נגדו, חמש מהן בחשד למעשי שחיתות. ההצבעה שבה הודח בשבוע שעבר הייתה אחרי שני ניסיונות הדחה בקונגרס שנכשלו. קסטיו טען כי מי שמנסים להדיח אותו פוגעים בדמוקרטיה של פרו, שסובלת כבר שנים מאי-יציבות פוליטית. הנשיאה בולוארטה היא האדם השישי שמכהן בתפקיד בחמש השנים האחרונות.
תומכיו של קסטיו, רבים מהם מתגוררים באזורים כפריים, טוענים שבולוארטה לא נבחרה על-ידי העם וקוראים "לסגור" את הקונגרס. מפגין בבירה לימה אמר כי "דינה בולוארטה לא מייצגת אותנו. היא בוגדת, היא לא כשירה לתפקיד". הוא קרא לעצור אותה ולשחרר את קסטיו.
בולוארטה הכריזה תחילה על מצב חירום במוקדי המהומות, ושלשום הכריזה על מצב חירום במדינה כולה - מהלך שמאפשר לחיילים לתפוס פיקוד על האירועים. היא ציינה כי היא הנחתה את הכוחות לא לנהוג באלימות או לפגוע בזכויות היסוד של הציבור.
פורסם לראשונה: 23:10, 16.12.22