נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הלילה (בין חמישי לשישי) כי הוא מודאג מהאפשרות שעלתה בימים האחרונים, לפיה רוסיה תתקוף את אוקראינה בנשק בלתי-קונבציונלי - בין אם כימי או ביולוגי. "הם מאשימים אותנו בפיתוח נשק ביולוגי, ובתכנון מתקפה כימית לכאורה. אני מודאג מזה, כי ראינו בעצמנו פעם אחר פעם: אם אתה רוצה ללמוד את התוכניות של רוסיה, תראה במה היא מאשימה אחרים", אמר הנשיא האוקראיני בדברים שנשא בשפה הרוסית.
8 צפייה בגלריה
ולדימיר זלנסקי
ולדימיר זלנסקי
"הרוסים מאשימים אותנו בפיתוח נשק ביולוגי, אבל מתכננים להשתמש בו בעצמם". זלנסקי
(צילום: AP)
במקביל, תמונות לוויין חדשות של חברת הלוויינים האמריקנית Maxar שהתפרסמו הלילה, תיעדו לראשונה זה שמונה ימים את השיירה הצבאית הרוסית שהשתרכה לאורך 65 ק"מ. מהתמונות עולה כי השיירה, שכוללת טנקים, נגמ"שים, משאיות, משאיות דלק וארטילריה, התפזרה והחלה להתפרס מצפון-מערב לבירה האוקראינית קייב, סמוך לנמל התעופה אנטונוב. בתיעוד שהפיצה חברת הלוויינים נראות יחידות משוריינים מתמרנות בערים הסובבות את שדה התעופה, ובמקביל נראים כוחות שהתמקמו ביערות שמצפון לשדה התעופה כשהם תופסים עמדות ירי.
בתוך כך, לפחות אדם אחד נהרג בשלוש תקיפות אוויריות לפנות בוקר בעיר דניפרו, הרביעית בגודלה באוקראינה. כך דיווחו שירותי החירום המקומיים, שהוסיפו כי התקיפות אירעו סמוך לגן ילדים ובניין מגורים. דיווחים על הפגזות רוסיות גם נגד העיר לוצק שבצפון-מזרח אוקראינה, סמוך לגבול הפולני. בהמשך הודיעה רוסיה כי כבשה את העיר וולנובאחה שבדרום-מרכז אוקראינה - עיר קטנה שבה כ-21 אלף תושבים.

8 צפייה בגלריה
שיירת הצבא הרוסי הענקית התפצלה ליד שדה התעופה אנטונוב. רכבים צבאיים ביער
שיירת הצבא הרוסי הענקית התפצלה ליד שדה התעופה אנטונוב. רכבים צבאיים ביער
מסתתרים ביערות. חלק מהשיירה הרוסית שהתפצלה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
שיירת הצבא הרוסי הענקית התפצלה ליד שדה התעופה אנטונוב. רכבים מתמרנים בערים ועיירות
שיירת הצבא הרוסי הענקית התפצלה ליד שדה התעופה אנטונוב. רכבים מתמרנים בערים ועיירות
רכבים צבאיים רוסיים מתמרנים בפאתי שדה התעופה אנטונוב
(צילום: רויטרס)
גורם ביטחוני אמריקני אמר הלילה כי כוחות הצבא הרוסי הצליחו להתקדם כ-5 ק"מ לכיוון קייב ביממה האחרונה. הכוחות שנמצאים מצפון-מערב לבירה, ממוקמים כ-15 ק"מ ממרכז העיר, בעוד הכוחות שמגיעים מצפון-מזרח לבירה נמצאים במרחק של כ-40 ק"מ מהעיר. ההתקדמות מגיעה על רקע הערכות במערב לפיהן ולדימיר פוטין יסלים את התקפותיו על אוקראינה – על רקע העובדה שרוסיה כשלה בניסיונה להביא לניצחון בזק במלחמה, ועברה לטקטיקת לחימה שבה כוחותיה מכתרים ערים וכותשים אותן בהפצצות או בהפגזות ארטילריות, עד לכניעת התושבים.
לצד זאת, הלילה, אחרי שאישר הקונגרס העברת 13.6 מיליארד דולר לאוקראינה, דווח כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתכנן לבקש מבית הנבחרים ומהסנאט לאשר את הורדת דרג יחסי הסחר עם רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. הצעד הזה יאפשר לו להטיל מכסים גבוהים יותר על יבוא מרוסיה. ביידן מציע להפסיק את הגדרת יחסי הסחר עם רוסיה כ"קבועים ורגילים", וצפוי לזכות לתמיכה נרחבת מהמחוקקים האמריקנים. הבית הלבן אישר כי ביידן צפוי להודיע בהמשך היום על פעולות נוספות שיטילו את האחריות על מוסקבה לפלישה לאוקראינה.
8 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
פוטין וביידן. ארה"ב מורידה את דרג יחסי הסחר, הנשיא הרוסי סבור שמוסקבה תתגבר
(צילום: AP, רויטרס)
אף שהסנקציות עלולות להביא את רוסיה למשבר כלכלי קשה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר אתמול שההגבלות על הכלכלה הרוסית יפגעו בסופו של דבר במערב. הוא אמר כי מוסקבה תפתור את בעיותיה ותצא מהמשבר הזה מחוזקת, והוסיף בשיחה עם שרי הממשלה של"פעולה הצבאית המיוחדת" של רוסיה באוקראינה אין אלטרנטיבה, שכן היא לא יכולה להתפשר על ריבונותה בתמורה לרווח כלכלי קצר-מועד.

מועצת הביטחון תתכנס: "רוסיה מכינה את הקרקע"

אל מול החשש במערב שרוסיה תעשה שימוש בנשק כימי באוקראינה, הציגה מוסקבה טענת נגד. רוסיה ביקשה לכנס בהמשך היום את מועצת הביטחון של האו"ם היום מה שהגדירה "הסיוע של ארה"ב בפיתוח נשק ביולוגי באוקראינה". דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה כי מדובר בהאשמות "מגוחכות", והוסיפה כי ייתכן שרוסיה "מכינה את הקרקע" למתקפה כימית או ביולוגית באמצעות טענות שקריות נגד קייב, שכביכול יכולות להצדיק את הפעולה הזו - מסר דומה לזה שהשמיע הנשיא האוקראיני זלנסקי.
בצל החשש מהאפשרות שרוסיה תשתמש בנשק כימי או ביולוגי, ובעקבות הלחימה העזה במדינה, המליץ ארגון הבריאות העולמי לאוקראינה להשמיד פתוגנים בסיכון גבוה שנמצאים במעבדות לבריאות הציבור במדינה. זאת, כדי למנוע אפשרות של דליפה שעלולה להפיץ מחלות בקרב האוכלוסייה. מומחים אמרו כי הפלישה הרוסית העלתה את הסיכון של דליפת פתוגנים שגורמים מחלות מאחד מהמוסדות האוקראיניים, שם חוקרים חיידקים שונים כדי להפחית את הסכנה שהם מציבים לבני אדם ובעלי חיים.
8 צפייה בגלריה
בניין מופגז במריופול
בניין מופגז במריופול
מריופול, אתמול. 100 אלף התפנו במסדרונות ההומניטריים, אבל לא מהעיר הנצורה
(צילום: AP)
במקביל, הפרלמנט האוקראיני הודיע הלילה כי כוחות רוסיים הפגיזו מכון מחקר גרעיני ניסיוני ליד העיר חרקוב. בציוץ בעמוד הרשמי של הפרלמנט נכתב כי מדובר ב"טרור גרעיני", ושהלחימה נמשכת. יועץ במשרד הפנים האוקראיני טען כי כמה מבנים עלו באש במקום, והמפקחים באתר אמרו כי אכסנייה מקומית נשרפה. לא דווח על נפגעים באירוע.
בנאומו הלילה אמר זלנסקי כי מספר האנשים שפונו דרך המסדרונות ההומניטריים עומד על כ-100 אלף איש. למרות זאת, הוא ציין כי הכוחות הרוסיים ממשיכים לכתר את העיר מריופול והעיר וולנובאחה שנמצאות תחת מצור כבר שבוע. המצב במריופול, שבה מאות אלפי תושבים, נחשב הקשה ביותר. כמות המזון והמים של התושבים שם הולכת ואוזלת, וגם הניסיונות לשלוח להם סיוע הומניטרי או להכניס רכבי פינוי לעיר נכשלים כבר שבוע - למרות ההכרזות על הפסקת אש זמנית ועל פתיחת מסדרונות הומניטריים. זלנסקי הלין הלילה על כך שהרוסים מפגיזים את הערים הללו ללא הרף ולא מאפשרים פינוי אזרחים. "העולם חייב לדעת ולהכיר בכך - אנחנו מתמודדים עם מדינת טרור", אמר זלנסקי.
אתמול נפגש שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בטורקיה עם שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה - פגישתם הראשונה של שרי החוץ מתחילת המלחמה. השיחה ביניהם, כצפוי, לא הביאה לפריצת דרך במגעים להפסקת אש. לברוב האשים מצדו את המערב ב"אספקת כלי נשק קטלניים" לאוקראינה - ואמר כי הדבר יסכן את ביטחון האזור לשנים ארוכות. הוא התייחס גם לאפשרות של מלחמה גרעינית, ואמר כי "אני לא רוצה להעריך שתהיה כזו - ולא רוצה להעריך שלא תהיה כזו".
פורסם לראשונה: 06:41, 11.03.22