האם הושמדה אחת משתי הספינות הרוסיות שתקפו את "אי הנחשים", באחד הקרבות המפורסמים ביותר עד כה במלחמה? כך לפחות טענו אתמול (שלישי) גורמים צבאיים אוקראיניים בפני ה"טיימס", היוצא לאור בלונדון.
לפי העיתון הבריטי, ספינת הסיור הרוסית "וסילי ביקוב", שתקפה את האי הקטן בתחילת המלחמה ביחד עם הספינה "מוסקבה", נפגעה כנראה מירי רקטות ביום שני בבוקר. "הספינה הושמדה, זה ודאי", אמר גורם צבאי אוקראיני לעיתון. גורמים רשמיים בקייב לא אישרו שהספינה טבעה או שאכן מדובר בווסילי ביקוב.
הצי האוקראיני אמר ל"טיימס" כי הכוחות שמגינים על אודסה "פגעו בספינת אויב, והאויב נסוג שוב". ביום שני פרסם הצי האוקראיני סרטון שבו מתוארת לכאורה פגיעה בספינה בים השחור. אז לא צוין מיהי אותה ספינה. ב"טיימס" נכתב כי בסרטון שני בני אדם נשמעים תוהים אם אכן פגעו בספינה - ואז אחד מהם אומר תוך שהוא מקלל: "ממש פגענו בהם". צפו בסרטון בפתח הכתבה.

האי זמיני, או "אי הנחשים", נכבש ביום הראשון של הלחימה על ידי הכוחות הרוסיים. משרד ההגנה הרוסי אמר כי הכוחות כבשו את האי הקטנטן שבים השחור לאחר ש-82 החיילים האוקראינים נכנעו, אבל גורמים אוקראיניים הדגישו בתחילה כי הכוחות לא נכנעו ואמרו כי באי שמדרום לאודסה היו 13 חיילים, שנהרגו כולם מירי מספינת מלחמה רוסית. הם ציינו כי כל התשתית באי נהרסה במתקפה אווירית ובירי מהספינות.
ההקלטה מחילופי הדברים בין חיילים אוקראינים לקצין בחיל הים הרוסי היא שהפכה את הקרב על אי הנחשים למפורסם. באותה הקלטה נשמע אומר הקצין: "זו ספינת מלחמה רוסית. אנחנו מציעים לכם להניח את נשקיכם ולהיכנע. אחרת, נפתח באש. קיבלתם?". אחד החיילים האוקראינים נשמע אז מתייעץ: "לענות לו שיילך להזדיין?". או אז הוא מגביר את קולו ואומר: "ספינת מלחמה רוסית, לכי להזדיין". לאחר מכן אבד הקשר עם החיילים שבאי, ובאוקראינה אמרו כי כולם נהרגו.
2 צפייה בגלריה
רוסיה מפרסמת תמונות של החיילים האוקראינים שנחשבו כמתים אחרי כיבוש אי הנחשים
רוסיה מפרסמת תמונות של החיילים האוקראינים שנחשבו כמתים אחרי כיבוש אי הנחשים
מגיני אי הנחשים. באוקראינה סברו כי הם מתו
2 צפייה בגלריה
רוסיה מפרסמת תמונות של החיילים האוקראינים שנחשבו כמתים אחרי כיבוש אי הנחשים
רוסיה מפרסמת תמונות של החיילים האוקראינים שנחשבו כמתים אחרי כיבוש אי הנחשים
תמונות החיילים מאי הנחשים, שפרסמה רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי חלק כבוד לאותם חיילים ואמר: "כל מגיני האי מתו, אבל הם לא נכנעו. כולם יוגדרו כגיבורי אוקראינה". אבל לאחר מכן התברר כי הם כלל לא נהרגו. "יש לנו יסוד חזק להאמין שכל המגינים האוקראיניים על האי זמיני הם למעשה בחיים", הודו באוקראינה. זה קרה לאחר שמשרד ההגנה הרוסי פרסם תמונות של מי שהם לכאורה אותם מגיני האי. בכמעט תריסר תמונות שפורסמו נראים לכאורה גברים עולים על אוטובוסים ומקבלים בקבוקי שתייה ומזון. רוסיה אף טענה שהם ישוחררו כדי שיתאפשר להם לחזור למשפחותיהם.
דובר משרד ההגנה הרוסי איגור קונשנקוב טען כי החיילים האוקראינים "הניחו את נשקם ונכנעו מרצונם ליחידה של הצבא הרוסי". לפי התקשורת הרוסית, החיילים האוקראינים נשלחו לסבסטופול שבחצי האי קרים. שגרירות רוסיה בישראל, שפרסמה קטע מסרטון של אותם חיילים, דרשה בטוויטר "להפסיק את הפייק ניוז" וכתבה: "אלו החיילים שלכאורה 'מתו בגבורה באי זמיני'. בקייב אפילו לא יודעים את המספר המדויק ואמרו 13, כשלמעשה היו שם 82".
האי זמיני הוא מהמעוזים הדרומיים באוקראינה. האי הזעיר נמצא כ-35 ק"מ דרומית לחוף האוקראיני ובמשך שנים רומניה טענה לבעלות עליו. לרוב מתגוררים בו עשרות תושבים בלבד, מרביתם אנשי משמר הגבול האוקראיני. לאי תפקיד חשוב ככזה שמסמן את גבול המים הטריטוריאליים של אוקראינה.