ראש מחלקת חקירות במשטרה, ניצב-משנה זיו שגיב, הכחיש בריאיון לאולפן ynet את הטענות שעלו בתחקיר כלכליסט, ולפיהן המשטרה משתמשת בתוכנת ריגול למעקב אחרי אזרחים. "עושים שיימינג למשטרה", אמר שגיב. "משטרת ישראל מאזינה לחשודים רק על פי צו בית משפט".
לפי תחקיר כלכליסט שפורסם אתמול, המשטרה פרצה מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או פיקוח, בהם ראשי ערים ופעילי מחאת בלפור, באמצעות תוכנת ריגול של חברת NSO. הבוקר דווח כי חטיבת הסייבר של המשטרה שוכרת גם את שירותיהם של האקרים פרטיים כדי לפרוץ למכשירים ולאסוף מידע על אזרחים.
3 צפייה בגלריה
"משטרת ישראל מאזינה רק על פי צו". משרדי חברת NSO בהרצליה
"משטרת ישראל מאזינה רק על פי צו". משרדי חברת NSO בהרצליה
"משטרת ישראל מאזינה רק על פי צו". משרדי חברת NSO בהרצליה
(מילום: AFP)
לטענת שגיב, "הכתבה של כלכליסט שהתפרסמה אתמול היא מופרכת לחלוטין, שום דבר ממה שנאמר בה לא נכון. אנחנו משתמשים בסמכותנו כחוק לביצוע חקירות פליליות". לדבריו, "משטרת ישראל מאזינה רק על פי צו לחשודים בעבירות פשע בלבד. הניסיון לצייר כאילו מאזינים לאזרחים חפים משפע או מפגינים הוא שטות מוחלטת".
שגיב הוסיף כי "אנחנו רוכשים טכנולוגיות מחברות אזרחיות ומשתמשים בהן לצורך האזנות סתר וגם לצורך חיפוש בטלפונים. המושג פריצה או ריגול הוא לא נכון. אנחנו יודעים לתפוס טלפון מחשוד ואחרי שתפסנו טלפון אנחנו יודעים לבצע בו חיפוש. זה המונח המשפטי, לא לרגל, לא לחדור ולא לפרוץ. אנחנו יודעים להאזין אך ורק לחשודים, לאסוף ראויות נגד חשודים. אנחנו לא פורצים לטלפונים אנחנו לא מרגלים אחרי אזרחים תמימים".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בבלפור
ההפגנה בבלפור
"לא מרגלים ולא פורצים". מפגינים בבלפור
(צילום: אלכס קולומויסקי )
על הדיווח שנעשה שימוש בשירותיהם של האקרים פרטיים, אמר שגיב כי "אחד הכללים הכי חשובים בחקירה היא דרך איסוף הראייה. אנחנו מקפידים מאוד על הדרך. אם הראייה תושג לא באמצעי חוקי אין לי מה לעשות איתה, הפרקליטות לא תשתמש בה וכל אותו תיק חקירה יכול לקרוס. מאוד יכול להיות שהעסקנו אנשי הייטק באמצעות אנשים שנותנים שירותים למשטרה לצורך ביצוע חיפוש בטלפונים. לא ריגול, לא פריצה ולא מעקב. מה שנעשה פה זה שיימינג למשטרה". שגיב התעקש כי "מי שחודר ומבצע את החיפוש בטלפון שנתפס הם אך ורק אנשי משטרה".
אתם יכולים לפרוץ לי ברגע הזה לטלפון מרחוק ולשאוב ממנו מידע? "יש מוצרי מדף שיודעים לעשות את זה. אם המחוקק יאפשר לנו אנחנו נשתמש בכל הכלים האפשריים כדי להתמודד עם הפשיעה שמסכנת את אזרחי ישראל".

עודד ואנונו, ראש מחלקת מחקר חולשות מוצרים בחברת "צ'ק פוינט", אמר לאולפן ynet כי הוא עובד עם המשטרה בנושאים הקשורים ל"פשיעת סייבר". לדבריו, "יחידות אכיפת החוק בכל רחבי העולם נעזרות בשירותים חיצוניים של אנשי סייבר שיכולים לתת להן כלים או יכולות למשימות ספציפיות, זה מקובל מאוד. כל הדברים האלה הם בחוזים וזה קורה גם בצבאות בעולם, לא רק במשטרה".
ואנונו הוסיף כי "האקרים שעוזרים לחשוף פעילויות זדוניות של מדינות או של פשיעת סייבר, אני יוצא מנקודת הנחה שאם גוף ביטחוני מעסיק בן אדם עם יכולות כאלו, הוא דואג לכל הנושא של האינטגריטי. כמובן שמדברים כאן על בני אדם. בני אדם יכולים לקבל החלטות שגויות כל יום. אבל מבחינת פעילות ותהליכים, אני לא חושב שיש כאן תהליך בעייתי".
3 צפייה בגלריה
"כדי לקבל ראייה צריך לחדור לתוך הניידים". המטה הארצי של המשטרה
"כדי לקבל ראייה צריך לחדור לתוך הניידים". המטה הארצי של המשטרה
"כדי לקבל ראייה צריך לחדור לתוך הניידים". המטה הארצי של המשטרה
(צילום: מאיר אזולאי)
המשטרה פנתה אליך לקבל סיוע? "אני עובד עם המשטרה המון על נושאים שאני רואה בפשיעת הסייבר שקורים כל הזמן. אני מעביר למשטרה המון מודיעין ואני סומך על המשטרה שהם כמובן יבצעו את המשימה".
המשטרה פנתה אליך כדי שתסייע בפריצה לטלפונים או בגיוס האקרים לצרכים כאלה? "לא".
שמעת שמועות שדברים קרו? "יש מלחמות סייבר בין ממשלות וגם בעולם הפשיעה. כולם מחזיקים אמצעים דיגיטליים. על מנת שהיום אוכל לקבל בסיס מודיעין או אינפורמציה אני כמעט תמיד אצטרך לפרוץ למכשיר הנייד או המחשב. ברגע שאני פורץ לרכיבים האלו זה כל עולמו של כל אדם. אלה פעולות שקורות כל הזמן.
"כל המכשירים עובדים בהצפנה מקצה לקצה. למשטרה אין יכולות לעבוד מול בזק וחברות תקשורת ולקבל את המידע כמו בעבר, אבל הדברים האלה קרו בעבר בקונטקסט טכנולוגי אחר. היום זה אחר לגמרי, כדי לקבל ראייה או לקבל פיסת אינפורמציה צריך לחדור לתוך הניידים".