במשטרה פרסמו אחר הצהריים (יום ג') תגובה נוספת לתחקיר הדרמטי שפרסם הבוקר העיתון "כלכליסט", שבו נחשף השימוש שהיא עושה בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO. בתגובה החדשה הכחישה המשטרה את הטענה שהשימוש בכלי הזה נעשה ללא פיקוח משפטי, והכחישה שהוא הופעל גם נגד ראשי רשויות או המפגינים שלקחו חלק במחאת בלפור, אך לא הכחישה את עצם השימוש בו. המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי אף הורה לבדוק את המקרים המפורטים בתחקיר, ולדבריו "חלק" מהמקרים נמצאו כלא-נכונים.
5 צפייה בגלריה
NSO בניין
NSO בניין
משרדי NSO בערבה. ארכיון
(צילום: רויטרס)

במשטרה התייחסו גם לטענה בתחקיר ולפיה לחומרים החסויים מהפריצה לטלפונים הניידים של היעדים, באמצעות תוכנת פגסוס, נחשפו גם גורמים מחברת NSO, ואמרו שלא כך הדבר. "המשטרה רוכשת כלים טכנולוגיים מחברות חיצוניות, גם בתחום התקשורת והסייבר. החברות החיצוניות אינן חשופות למידע מודיעיני או לתוצרי המידע החקירתי. הפעלת הכלי הטכנולוגי לצורך משטרתי נעשית על ידי גורמי המקצוע של משטרת ישראל ולא על ידי עובדי החברות החיצוניות".
עוד נמסר כי "השימוש בכלים הטכנולוגיים שנרכשו מחברות חיצוניות כמו גם בכאלה שמפתחת המשטרה נעשה על פי הדין. כך, למשל, ככל שמדובר בשימוש בכלי טכנולוגי לצורך ביצוע האזנת סתר, מוגשת בקשה לביצוע האזנת הסתר לבית משפט מוסמך כמקובל, והדבר נבחן על ידי בית המשפט ומאושר תחילה".
5 צפייה בגלריה
רב ניצב יעקב שבתאי
רב ניצב יעקב שבתאי
המפכ"ל יעקב שבתאי. "הכול נעשה עם אישורים משפטיים"
(צילום: אלעד גרשגורן)
גם המפכ"ל עצמו התייחס כאמור לסוגיה, ואמר כי הורה על בדיקת כל המקרים שתוארו בכתבה. "מהבדיקה עלה שחלק מהמקרים אינם נכונים", מסר. "בין השאר, לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד הגאווה. פרטים אלה אינם נכונים".
עוד מסר שבתאי: "בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, כאמור, הכול נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים. משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים".
לדברי המפכ"ל, "אני גאה בשילוב מערכות טכנולוגיות שהפכו לראש חץ במלחמה בפשע, באלימות ובעבריינים. השימוש בטכנולוגיה מתקדמת במאבק בפשיעה הוא אינטרס לאומי ראשון במעלה והוא בא להגן על הציבור שומר החוק בישראל ועל ביטחון הפנים של המדינה. עולם הפשע מתחכם ואנחנו נמשיך לפעול ולעשות הכול בכדי להיות צעד אחד קדימה".
5 צפייה בגלריה
דוכן תערוכה תערוכות של חברת סייבר NSO חשודה ב ריגול תערוכת הגנה ו ביטחון פנים בינלאומית תל אביב מ 2019 ארכיון
דוכן תערוכה תערוכות של חברת סייבר NSO חשודה ב ריגול תערוכת הגנה ו ביטחון פנים בינלאומית תל אביב מ 2019 ארכיון
דוכן של NSO בתערוכה בתל אביב, 2019. פיתחה "סוס טרויאני" שמאפשר להשתלט מרחוק על הטלפון, ולהעתיק את תוכנו
(צילום: רויטרס)
שבתאי טען כי "מדובר באחד התחומים הכי מבוקרים ומפוקחים על ידי כלל הגורמים המשפטיים בתוך הארגון ומחוץ לארגון – וביניהם הבכירים ביותר, ואני רוצה להבטיח כי משטרת ישראל בראשותי פועלת על פי חוק תוך הקפדה יתרה על צווי בתי המשפט בכל שימוש בכלי כזה או אחר".

התחקיר: המידע שנפרץ "מולבן" כחומר מודיעיני

במסגרת התחקיר שהתפרסם הבוקר, נזכיר, נחשף השימוש שעושה המשטרה בתוכנת פגסוס של NSO. הכלי של חברת הסייבר ההתקפי מאפשר לשתול מרחוק סוס טרויאני בטלפון הנייד של היעד כדי להשתלט עליו מרחוק ולהעתיק את תוכנו (התכתבויות, מיילים, שיחות מוקלטות, תמונות ועוד). התוכנה נרכשה לראשונה על ידי המשטרה בדצמבר 2013, בתקופת המפכ"ל יוחנן דנינו, ונהפכה מבצעית בתקופת המפכ"ל שאחריו, רוני אלשיך.
אלשיך מונה לתפקיד בדצמבר 2015, אחרי שירות כסגן ראש השב"כ, והיה בין הדוחפים להגברת השימוש בתוכנת הריגול של NSO. עלות רכישתה, התחזוקה שלה והשימוש השוטף במערכת מאז שנרכשה מסתכמת בעשרות מיליוני שקלים. מאז רכישתו הכלי מופעל בידיעה ובאישור של קציני משטרה בכירים ביותר, על ידי אנשי צוות המבצעים המיוחדים (מ"מ) בחטיבת הסייבר "סיגינט" המשטרתית, שכל פעילותה סודית.
5 צפייה בגלריה
חברת הסייבר הישראלית NSO
חברת הסייבר הישראלית NSO
גם טלפון של ראש עיר מכהן נפרץ? אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
במקרים שבהם הושגו ראיות באמצעות התוכנה, כך לפי התחקיר, הן הוגדרו כ"חסויות" וכ"מידע מודיעיני" — לרוב בטענה שהגיעו ממקור חד פעמי, כלומר מישהו שמסר למשטרה את המידע הנקודתי. בהמשך, אם החשדות הבשילו לחקירה פלילית ולכתב אישום, הוציאה המשטרה תעודת חיסיון על מקור המידע, על מנת שלא יימסר לסנגורים של הנאשמים ולא יתגלה השימוש בכלי של NSO. ההסבר היה כמעט תמיד זהה: "חשש לחשיפת שיטות ואמצעים".
התוכנה של NSO, ששמה יצא לשמצה בשנים האחרונות אחרי ששימשה משטרים אוטוריטריים כדי לעקוב אחר מתנגדיהם, הופעלה לפי התחקיר – טענה שהמפכ"ל כאמור הכחיש כעת – גם כדי לחפש ראיות לשוחד בטלפון נייד של ראש עיר מכהן, וזאת עוד בשלב החקירה הסמויה. על פי התחקיר, הפריצה מרחוק לנייד במקרה הזה הניבה ראיות לעבירות. אותן ראיות הולבנו בהמשך כמידע מודיעיני, ואז נפתחה חקירה גלויה. בשלב הזה הראיות שכבר היו ידועות למשטרה מראש, נתפסו כחוק בצו חיפוש וחדירה לנייד שהתקבל מבית משפט.
עוד דווח כי הרוגלה של NSO שימשה את המשטרה לא פעם גם כדי לבצע "פישינג" – ניסיון לדוג מידע מנייד של יעד מודיעיני, בלי לדעת מראש שבהכרח אותו יעד ביצע עבירה. בין היתר תוכנת פגסוס הושתלה בנייד של מקורב לפוליטיקאי בכיר, כדי לנסות למצוא אצלו ראיות בחקירת שחיתות. במקרה נוסף נעשה על ידי המשטרה שימוש בכלי הריגול בשלב החקירה הסמויה, כדי לפרוץ לניידים של עובדים בחברה ממשלתית, במקרה הזה בנימוק של חשד לעבירות מרמה.
5 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
השר עמר בר-לב. "אוודא שיש ביקורת שיפוטית"
(צילום: יואב דודקביץ')
במקרים אחרים הרוגלה של NSO נשתלה בטלפונים של אזרחים כדי למצוא ולאסוף חומרים ומידע שאינם קשורים בהכרח לחקירה ולחשדות, אלא פשוט כדי שבהמשך החומרים הללו ישמשו את החוקרים כדי להפעיל לחץ על נחקרים. כל המעקבים הללו, וגם מעקבים נוספים שפורטו בתחקיר, נעשו כאמור נגד אזרחים ישראלים, ולפי הדיווח ללא צו מעקב מבית משפט, תוך ניצול פרצה בחוק שאפשרה אותם לכאורה.
לתחקיר התייחס מוקדם יותר היום גם השר לביטחון פנים עמר בר-לב, שאמר בריאיון לאולפן ynet כי אינו "אוהב" האזנות סתר לאזרחים, לא מצד המשטרה ולא מצד השב"כ. הוא טען כי השימוש בכלי הריגול של NSO נתון לביקורת שיפוטית, אך הבטיח לוודא שהדבר אכן מתרחש: "לכל דבר כזה במדינת ישראל צריך אישור של שופט. כמו שיש אישור להאזנות סתר לטלפון רגיל, אותו דבר יש במקרה של שימוש בתוכנה. זה מה שנאמר לי, זה מה שהבנתי ואני יכול לומר שאני הולך באמת לוודא 'ברחל בתך הקטנה' שאכן כך זה מתקיים".
ב-NSO מסרו בתגובה לתחקיר: "ככלל, איננו מתייחסים ללקוחות קיימים או פוטנציאליים. נבקש להבהיר כי החברה לא מפעילה את המערכות שברשות לקוחותיה ולא מעורבת בהפעלתן. עובדי החברה לא חשופים למטרות, כמו גם לא חשופים למידע אודותיהן, לא מעורבים ולא חשופים לפעילות מבצעית של לקוחותינו ולא לכל מידע הקשור לחקירות המנוהלות על ידי הלקוח. החברה מוכרת את מוצריה תחת רשיון ופיקוח לשימוש של גופי ביטחון ורשויות אכיפת החוק מדינתיים למניעת פשע וטרור באופן חוקי ועל פי צווי בית משפט והחוק המקומי בכל מדינה".