בבית המשפט המחוזי בירושלים חודשה היום (שני) עדותו של קצין המשטרה בדימוס אלי אסייג, מפקד היחידה לפשיעה כלכלית לשעבר שהיה אחראי על החקירה של תיק 4000, שבו מואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בשבוע שעבר הוא נחקר על ידי התובעת עו"ד יהודית תירוש, והיום המשיכה חקירתו הנגדית על ידי עו"ד בעז בן צור, סנגורו של נתניהו, שהתחילה גם כן בשבוע שעבר.

עו"ד בן צור שאל תחילה את אסייג על חקירת שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד מדינה בתיק. בן צור הציג כיצד פילבר טען במהלך המשפט שחוקר משטרתי אחר לחץ עליו כל הזמן ש"יביא את נתניהו". אסייג התייחס לטענה ואמר: "מי שאומר 'נתניהו' זה פילבר. אני לא מבין משאלת החוקר שהוא מתכוון לנתניהו. רצינו לדעת דבר אחד - רק את האמת".
בכיר המשטרה לשעבר התייחס לטענה שפילבר שינה את גרסאותיו כשהפך עד מדינה: "לא זוכר להגיד מה היו הגרסאות הקודמות, מתאר שבזמנו זכרתי. תמכנו את העדות שלו כעד מדינה בעדויות אחרות. ראינו שפילבר רץ באמוק לעשות את העבודה שהטיל עליו מר נתניהו. שבועיים בתפקיד והוא עובר ממקום למקום כמנכ"ל. ברור שיש פער בין גרסת חשוד שלא משתף פעולה למשתף פעולה תחת הסכם שחובתו לספר את כל הפרטים".
על חלק קצר שלא הוקלט בעדות פילבר, אסייג סיפר: "הייתה תקלה, המכשיר לא עבד. עברו חדר והפעילו אותו. לפעמים מכשיר הקלטה לא עובד. מן הראוי שאם הייתה תקלה - צריך לתעד הכול הצורה מסודרת. לא נעשה? סוג של פספוס".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישיבת סיעה הליכוד שלמה פילבר בית משפט מחוזי ירושלים משפט נתניהו תיקי האלפים עד עדות
בנימין נתניהו ישיבת סיעה הליכוד שלמה פילבר בית משפט מחוזי ירושלים משפט נתניהו תיקי האלפים עד עדות
נתניהו ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר. "אפשר היה לראות שכל מה שהוא עושה במשרד זה לטפל באישור בזק-יס"
(צילום: גלעד מורג, צילום: יואב דודקביץ')
בן צור הרבה לשאול את אסייג על פגישת ההנחיה בין נתניהו לפילבר, שבה לפי האישום הנחה ראש הממשלה את המנכ"ל לשעבר להיטיב עם איש העסקים שאול אלוביץ' ולאשר את עסקת בזק-יס - ליבת האישום בשוחד. אסייג אישר כי "כל הסיפור של פילבר זו פגישת ההנחיה. בלי זה לא היינו עושים הסכם איתו".
במהלך המשפט, נזכיר, צוות ההגנה הגיע להישג - ראיות, כולל איכונים, ששללו כפי הנראה את התאריכים להיתכנות הפגישה בין פילבר לנתניהו בלשכת ראש הממשלה, בשבוע הראשון למינוי פילבר, בניגוד למה שטענה הפרקליטות בכתב האישום. למרות זאת, עד המדינה התעקש שכן הייתה פגישה כזו, ואילו בפרקליטות טוענים שייתכן כי הפגישה אירעה עוד קודם לכן.
העד אסייג התייחס לתאריכי הפגישה: "הוצאנו איכונים וניסינו למקם ולחזק את כל הפגישות של פילבר ואחרים. הנחיתי לפרק את העדות שלו ולנסות לחזק את העדות בראיות עצמאיות, לוודא שהוא דובר אמת. אני נתתי הנחיות לבדוק איכונים לחוקר תלם ולראש זרוע המודיעין". עו"ד בן צור הטיח בו: "עם פילבר עשו שיעור ציור בחקירה. אנחנו יודעים שלא נבדקו איכונים, ואם אתה הנחית לבדוק וזה לא נעשה - זו שערוריה נוספת".
3 צפייה בגלריה
עדותו של אלי אסייג בתיק 4000
עדותו של אלי אסייג בתיק 4000
"לא כל פגישה הייתה מתועדת אצל ראש הממשלה, פילבר לא רשם אצלו ביומן כל פגישה". אלי אסייג
בן צור טען שהחוקרים לא בדקו מחקרי תקשורת למפגש ההנחיה, והעד השיב: "אני מניח שניתנו הנחיות כאלו. אלה פעולות טריוויאליות". על הטענה שלא הופק היומן המלא של פילבר, אלא רק חלקו, ענה: "אם לא הופק, היה צריך". לדבריו, "אני יודע מעדים אחרים שלא כל פגישה הייתה מתועדת אצל ראש הממשלה. לא יודע להגיד למה זה לא צוין ביומן של פילבר. אני לומד מהחשוד (פילבר) שהוא לא רשם כל פגישה, אני לומד מהתנהגותו".
אסייג אמר בהמשך: "מבחינתנו פגישה הנחיה הייתה. איפה שסימנו את תאריך קיומה, בדיעבד אני מבין שזה לא מסתדר. הסתמכנו על עדותו. העו"ד המלומד עשה עבודה יסודית ועלה על זה שזה בתאריך אחר. לנו זה טבעי ונכון שכשאדם ממנה מישהו, לפני שהוא מתחיל הוא מתדרך אותו ומסביר לו מה הוא רוצה. זה היה הגיוני. התייחסתי יותר למהות - פילבר רץ לאלוביץ', רץ לאלי קמיר (יועץ התקשורת של בזק), דורס את כל עובדי המשרד על מנת להשיג את המטרה ביעד האחרון (הדד ליין לאישור בזק יס - ג.מ), וזה הסיפור. אנחנו פספסנו פה".
3 צפייה בגלריה
השלום רמלה: הוכחות: עו"ד דוד שומרון נ. עו"ד דוד ארצי
השלום רמלה: הוכחות: עו"ד דוד שומרון נ. עו"ד דוד ארצי
ניר חפץ. "הפרקליטות קיבלה עדכון על הכוונה לערוך לו את תרגיל החקירה"
(צילום: יריב כץ)
עוד אמר אסייג: "בסופו של דבר אני רואה את התמונה שעד המדינה מצליח לעמוד ביעד ולהביא את אישור מיזוג בזק ויס תוך שבועיים מרגע המינוי שלו, כשהוא לא מכיר את המשרד ולא יודע במה מדובר. עשינו בדיקות, בהתכתבויות, עם יו"ר מועצת הכבלים והלוויין לשעבר, ד"ר יפעת בן חי-שגב. לא זוכר, אני יודע שיש מספיק ראיות שתמכו בהנחיה. במבחן התוצאה אפשר היה לראות שכל מה שפילבר עושה במשרד זה לטפל באישור בזק-יס".
העד שב ואמר כי בכל מקרה הוא היה "אחראי על החקירה", ובן צור הטיח בו: "המילה 'אחריות' אצלך היא קליפה ריקה". התובעת תירוש אמרה: "אני בעד שהאחריות לא תהיה קליפה ריקה, ולקחת אחריות". עו"ד מצוות ההגנה הטיחה בה: "זו אמירה פוליטית, מה זה?", ובן צור אמר: "כל אחד צריך להיות אחראי, ואתם צריכים להיות אחראים על החקירה הזו". תירוש השיבה: "אני התכוונתי בתיק הזה".
לגבי חקירת עד המדינה ניר חפץ, דוברו של נתניהו באותה תקופה, אסייג דחה את הטענות כי הוא היה רעב בחקירה. על המקורבת של ניר חפץ, שזהותה אסורה לפרסום, וקיום תרגיל החקירה שבו הפגישו ביניהם, הסביר: "אני לא צריך לבקש אישור מהפרקליטות". עם זאת, הוא אמר שהפרקליטות קיבלה עדכון על הכוונה לערוך את התרגיל בישיבה שהתקיימה.
פורסם לראשונה: 19:08, 15.01.24