בית המשפט המחוזי בלוד התיר היום (ראשון) לפרסם את זהויותיהם של שלושת תושבי הצפון שהואשמו במסירת מידע רגיש לחמאס בטורקיה ובתכנון לפגוע בפעילות רשת סלקום בזמן מלחמה עתידית או מבצע צבאי. השלושה הם ראני עוף, שהיה מהנדס ותיק בסלקום; שאדי עאידי, שהועסק כיועץ חיצוני; וזוהיר עוף, אחיו של ראני, שנפגש עם אזרח ישראלי פעיל חמאס שמתגורר בטורקיה ולבנון ומעורב בקידום פעילות נגד ישראל.
2 צפייה בגלריה
החשודים
החשודים
הנאשמים בבית המשפט, בחודש שעבר
(צילום: אוראל כהן, גלעד מורג)
כתב האישום נגד השלושה הוגש לפני חודש בדיוק, על ידי מחלקת הסייבר בפרקליטות, בתום חקירה משולבת של שב"כ והיחידה הארצית לחקירות פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433 במשטרה. בכתב האישום מיוחסות לראני עוף עבירות של סיוע לאויב במלחמה, מסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה, מגע עם סוכן חוץ, השמדת ראיה וקשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה. לשאדי עאידי יוחסו עבירות של מסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה וקשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה, ולזוהיר עוף יוחסה עבירת מגע עם סוכן חוץ.
על פי כתב האישום, ראני עוף עבד מאז 2004 כמהנדס תוכנה בסלקום, ובמסגרת תפקידו קיבל הרשאות גישה רחבות מאוד למערכות מחשב ומערכות מידע בחברה. מתוך הזדהות אידיאולוגית עם חמאס ומטרותיו, נפגש עוף עם פעילי חמאס בטורקיה בשנת 2017. את המפגשים תיווך אשרף חסן, אזרח ישראלי שהינו פעיל חמאס המתגורר בטורקיה ולבנון ומעורב בקידום פעילות נגד ישראל תוך ניצול אזרחי המדינה המגויסים על-ידו לטובת העניין. בהתאם לבקשתם של אותם גורמים בחמאס, העביר ראני מידע רגיש אודות תשתיות תקשורת בישראל, שאינו נגיש לציבור ושאליו נחשף במסגרת עבודתו.
באישום מצוין כי בין 2021 ל-2022 נפגש עוף בטורקיה, בתיווכו של אשרף, עם עזאם אקרע, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס. אקרע ביקש את סיועו בהעברת מידע נוסף שיש בו כדי לסייע לפעילות חמאס. יצוין כי הן אשרף חסן והן עזאם אקרע פועלים תחת פיקודו של סאלח אל-ערורי, שאחראי על פעילות חמאס ביהודה ושומרון. במהלך הפגישות בין הצדדים ביקש אקרע גישה למערכות המחשב והמידע של חברת סלקום.
2 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
בכיר חמאס סאלח אל-עארורי, שהמנדס מסלקום נפגש עם אחד מאנשיו בטורקיה
(צילום: AP)
לאחר חזרתו לארץ נפגש ראני עוף עם הנאשם השני בפרשה, שאדי עאידי, במטרה לקבל מידע שנגע בין היתר לנקודות התורפה של מערכות התקשורת, תוך שהוא מבהיר כי מטרת ההעברה של המידע הזה היא לאפשר לחמאס לשבש את פעילותה של סלקום בזמן מלחמה או מבצע צבאי. בהתאם לבקשתו, אעידי - שלאחר מספר שנות עבודה בסלקום החל ב-2017 לשמש כיועץ חיצוני בחברה בנושאי רשתות תקשורת ורשתות מחשוב - העביר לעוף מידע על מערכות אבטחת המידע של סלקום ועל דרכים שונות לעקיפתן. זאת לצורכי חדירה חיצונית בלתי-מורשית למערכות המחשוב והמידע של החברה, בידיעה מלאה כי עוף התכוון להעביר את המידע הרלוונטי לאנשי חמאס בטורקיה.
לפי האישום, שני הנאשמים ראני עוף ושאדי עאידי החלו כבר ב-2015 לדון באפשרות של השבתת או שיבוש רכיבים שונים במערכות המחשב והמידע של סלקום, בעת מלחמה או מבצע צבאי בין ישראל לפלסטינים. באישום מודגש כי הם זממו את התוכניות הללו מתוך רקע לאומני ואידיאולוגי, ומתוך רצונם המשותף לסייע למאבק הפלסטיני המזוין בישראל - באמצעות פגיעה בתשתית תקשורת מרכזית (חברת סלקום) ובמשתמשיה, ולהסב בכך פגיעה בביטחון המדינה.
הנאשם השלישי הוא זוהיר עוף, אחיו של ראני, שלפי כתב האישום עמד גם הוא בקשר עם פעיל חמאס בטורקיה אשרף חסן, ונפגש עמו לפחות שלוש פעמים. באחת מהפעמים ביקש ראני עוף מאחיו להעביר עבורו מסר, שלפיו הוא מבקש לקיים "תקשורת בטוחה" ולהימנע ממעקב וניטור של המודיעין הישראלי.
כתב האישום שנחשף נגד המהנדס ראני עוף והיועץ החיצוני עאידי עורר בחודש שעבר תדהמה בקרב עמיתיהם בסלקום. עוף עבד בחברה כ-20 שנה, כולל בנטוויז'ן שמוזגה לתוך סלקום ב-2011, ואעידי עבד בה כיועץ חיצוני במשך כמה שעות בשבוע. "אנשים פה בשוק, יש פה לראני עוף חברים ולא היו איתו בעיות או תהיות", אמרו. הם ציינו כי לראני היו הרשאות וגישה למערכת במסגרת תפקידו, והוא "הכיר אותה היטב".