הנשיא יצחק הרצוג הציע את "מתווה העם", ראשי סיעות הקואליציה דחו אותו, וההפגנות סביב המהפכה המשפטית ממשיכות: היום (ה') מתקיים "יום שיבוש" שלישי במספר - "יום החרפת ההתנגדות". הפגנות הורים וילדים ברחבי הארץ, מחאות מול שגרירויות ארה"ב ואירופה, שיבושים רבים ובמוקד - ההפגנה המרכזית בכיכר הבימה בתל אביב ב-19:00, משם תצא צעדת לפידים. הנשיא הרצוג, ביום שלאחר הצגת "מתווה העם": "מציע לכולם ללמוד אותו לעומק, זה לא סוף הדיון אלא תחילתו".
בתל אביב וברמת גן מפגינים הותקפו, נעצרו חשודים בריסוס גז מדמיע כלפיהם. בצומת בית יהושע: רכב דהר לכיוון מפגינים. לפיד: "האלימות כלפי המפגינים הולכת וגוברת, האחריות על הממשלה". מפגינים חסמו פעמיים את נתיבי איילון, המשטרה עצרה 10 מהם. לדיווחים השוטפים מהמשך המחאות ברחבי הארץ לחצו כאן.




8 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
פרשים על איילון מול המפגינים
(צילום: דנה קופל)
8 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
המפגינים באיילון דרום
(צילום: רן רימון)
8 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
מיצג "סיפורה של שפחה" בתל אביב
(צילום: אור אדר)
8 צפייה בגלריה
נהג עצבני לאחר שריסס גז פלפל על מפגינים בגשר ליד הבורסה
נהג עצבני לאחר שריסס גז פלפל על מפגינים בגשר ליד הבורסה
נהג מרסס מפגין בגז מדמיע בתל אביב
8 צפייה בגלריה
"לשכת גיוס" בבני ברק
"לשכת גיוס" בבני ברק
"לשכת הגיוס" בבני ברק
14:05 - המשטרה עצרה 10 מפגינים באיילון, הכביש נפתח העימותים בין השוטרים למפגינים בנתיבי איילון נמשכים, והמשטרה עדכנה שעצרה 10 מפגינים בגין הפרת סדר. הכביש נפתח מחדש לתנועה.
13:45 - ירושלים: מחאה מול משרד ראש הממשלה, נהג תקף מפגין צעדה שיצאה מהאוניברסיטה העברית הגיעה למשרד ראש הממשלה בירושלים, על שדרות רופין. עימות פיזי פרץ בין אחד הנהגים למפגינים במקום, כשהנהג נראה תוקף את המפגין.
13:40 - החסימה באיילון: מפגינים מתעמים עם שוטרים, מעצרים במקום חלק מהמפגינים מסרבים לעלות חזרה מאיילון למחלף השלום, חרף בקשות המשטרה, ומתעמתים שם עם שוטרים. המשטרה הודיעה על מעצר של אחד המוחים.
13:30- מחאת רופאים ורופאות ברמב"ם כ-200 רופאים, רופאות ואנשי מגזר בריאות נוספים מבית החולים רמב"ם בחיפה, המשתייכים לקבוצת "החלוקים הלבנים", יצאו ב-12:30 להפגין נגד המהפכה המשפטית. הם הניפו שלטים בכיכר צים הצמודה לבית החולים, ולאחר מכן צעדו בתהלוכה לצומת דולפין בעיר. 13:22 - גנץ לממשלה: "אם תביאו את מתווה הנשיא להצבעה - נתמוך בו" יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס בהצהרה ל"מתווה העם" שהציג אמש הנשיא יצחק הרצוג, ואמר כי "מתווה הנשיא אינו מתווה החלומות שלי - אבל הוא שומר על בסיס הדמוקרטיה. לכן אנחנו אומרים - תעצרו, ונדבר על בסיסו. זו יכולה להיות וחייבת להיות התחלת הדיאלוג - אסור לסגור את הדלת. אם תביאו את המתווה כמקשה אחת - 12 אצבעות של המחנה הממלכתי מובטחות".
13:10 - ראשי האופוזיציה ימסרו הצהרה ב-19:00 ראשי האופוזיציה - יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר רע"מ מנסור עבאס - ימסרו הצהרה ב-19:00.
13:05 - בת ה-90 שהגיעה להפגנה על קלנועית: "בעד הדמוקרטיה" יוכבד מינצר בת ה-90, אלמנתו של השופט שמואל מינצר ז"ל, הגיעה על קלנועית להפגנה בתל אביב. היא אמרה: "הגעתי להפגין בעד הדמוקרטיה".
13:00 - המפגינים שוב פורצים לאיילון וחוסמים אותו לאחר שהמשטרה פתחה את נתיבי איילון לתנועה, המפגינים שוב ירדו לכביש וחסמו אותו סמוך לארלוזורוב. השוטרים מתעמתים עם המפגינים.
12:40 - בן גביר הגיע לחפ"ק המשטרה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קיים הערכת מצב בחפ"ק המשטרתי במחוז תל אביב, וקיבל סקירה ממפכ"ל המשטרה קובי שבתאי וממפקד מחוז תל אביב המודח, ניצב עמי אשד.
12:35 - המשטרה הציבה גדרות תיל מסביב לאיילון המשטרה הציבה גדרות תיל מסביב לאיילון בכדי שמפגינים לא יוכלו לרדת ולחסום את הכביש שוב.
12:25 - שני מפגינים נעצרו בחיפה המשטרה עיכבה שני מפגינים החשודים בחשד להפרות סדר ותקיפת מפגין בחיפה. אחד מהם חסם את הכביש והפריע לשוטרים, והשני, על פי החשד, תקף מפגין אחר.
12:15 - בני ברבש: "רה"מ? פרובוקטור העומד על המרפסת בכיכר ציון ויורק ארס"
הבמאי והסופר בני ברבש נאם במהלך עצרת החירום של עולם התרבות כנגד המהפכה המשפטית, ואמר כי "האקדח, אותו אקדח. הידיים אותן ידיים. המסיתים אותם מסיתים. ראש הממשלה אותו פרובוקטור העומד על המרפסת בכיכר ציון יורק את אותו ארס שהתיז על ממשלת רבין, רק שעכשיו בנוסף לאקדח המעשן אוחזות הידיים האלה בהגה השלטון. עם אותו אקדח הם ממשיכים לירות לכל עבר, להשלים את המלאכה מנובמבר 1995".
12:05 - אחד ממובילי המחאה: "שרה"מ ושר האוצר יחזרו לארץ ויעצרו את החקיקה" ערן שוורץ, ראש "מטה המאבק על הדמוקרטיה", התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet ל"מתווה העם" שהציע הנשיא הרצוג ואמר כי "מסיר בפניו את הכובע שהוא באמת מנסה בסיטואציה של שובה ושבוי להביא לאיזשהו פתרון, שגם השבוי יוכל לחיות בצורה סבירה. לא עברו שבע דקות והקואליציה ביטלה את כל האירוע הזה". הוא הוסיף: "שיטרח ראש הממשלה של מדינת ישראל לא להסתובב בכל העולם שגם ככה לא רוצה לראות אותו, שיטרח שר האוצר לחזור לארץ, שילכו לשבת ביחד ויעצרו את החקיקה המטורפת הזאת".
12:00 - איילון דרום נפתח לתנועה המשטרה הצליחה לפנות את המפגינים שירדו לכביש איילון דרום, סמוך למחלף ארלוזורוב.
11:45 - מפגינים החלו לחסום את איילון דרום ליד מחלף ארלוזורוב מפגינים ירדו לכביש איילון דרום, סמוך למחלף ארלוזורוב, והחלו לחסום את הכביש.
11:40 - רכב דהר לעבר מפגינים בבית יהושע רכב תועד כשהוא עולה על המדרכה בצומת בית יהושע, ומתקדם לעבר המפגינים שעמדו שם. לדברי אחת המפגינות, מאותו הרכב יצא אדם שניסה לתקוף את המפגינים. מהמשטרה נמסר שהאירוע בבדיקה.
11:30 - לפיד: "האלימות כלפי המפגינים הולכת וגוברת. ממשלת ישראל - האחריות עלייך" ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד התייחס לאירועי תקיפת המפגינים הבוקר, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "האלימות כלפי המפגינים הבוקר הולכת וגוברת. ממשלת ישראל - האחריות עלייך! הפסיקו את ההסתה נגד המפגינים, הם פטריוטים ישראלים מופלאים ואתם אחראים לבטחונם".


8 צפייה בגלריה
מחאה בצומת הכפר הירוק
מחאה בצומת הכפר הירוק
הפגנה בצומת הכפר הירוק
(צילום: שי קוריאנסקי)
8 צפייה בגלריה
מחאה בצומת מת''מ חיפה
מחאה בצומת מת''מ חיפה
הפגנה בחיפה
(צילום: נחום סגל)
11:20 - תקיפת המפגינים: המשטרה עיכבה שלושה חשודים המשטרה עיכבה ברחוב יעקב דורי בתל אביב שלושה חשודים בתקיפת מפגינים וריסוס גז מדמיע לעברם.
10:45 - ברמת גן ותל אביב: מפגינים הותקפו ורוססו בגז מדמיע צעיר שזעם על המפגינים שחסמו את הגשר המוביל לבורסה ברמת גן, ריסס כמה מהם בגז פלפל ושב לרכבו. גם בטיילת בתל אביב מפגינים הותקפו, כשנהג ריסס בגז מדמיע כמה מהם ואז התעמת איתם פיזית. מפגין נוסף הותקף מול שגרירות בריטניה סמוך למקום.
10:30 - שני עצורים בהפגנה בכפר הירוק, צומת בר"ג נחסם המשטרה עדכנה כי נעצרו שני מוחים בחשד להפרת סדר במחלף הכפר הירוק. מחאת המילואימניקים הגיעה לבן גוריון פינת אבא הלל ברמת גן, והצומת נחסם.
10:15 - ח"כ סעדה מהליכוד תוקף את דברי ביטן: "סיסמה ריקה מתוכן" ח"כ משה סעדה מהליכוד הגיב לדבריו של חברו למפלגה, ח"כ דוד ביטן, שקרא לעצור את החקיקה סביב המהפכה המשפטית. בריאיון לאולפן ynet הוא אמר הבוקר: "סיסמה ריקה מתוכן".
10:05 - הפגנה מול שגרירות ארה"ב: "Biden, we have a problem" כ-100 בני אדם התאספו מול שגרירות ארצות הברית בתל אביב. המפגינים אוחזים שלטים שעליהם נכתב, בין היתר, "Biden, we have a problem" ו-"Help Israel to save democracy". המפגינים ירדו לכביש על הטיילת, והדרך נחסמה עד יפו.
09:45 - הנשיא הרצוג על המתווה: "מציע לכולם ללמוד אותו לעומק, זה לא סוף הדיון אלא תחילתו" הנשיא יצחק הרצוג התייחס הבוקר ל"מתווה העם" שהציג ושנדחה אמש ע"י הקואליציה, ובכנס השנתי של הביטחון התזונתי אמר: "מציע לכולם ללמוד אותו לעומק, זה לא סוף הדיון אלא תחילתו".
09:30 - הפגנות ביפו ובחיפה, כביש נחסם בהרצליה בכיכר השעון ביפו מפגינים כמה מאות. בהרצליה המפגינים חסמו את צומת כדורי, ובחיפה תלמידים והורים מחו בצומת חורב.
09:15 - ח"כ ביטן קרא ללוין לעצור את החקיקה ב-ynet radio: "צריכים גם לדבר בינינו" ח"כ דוד ביטן מהליכוד קרא לשר המשפטים יריב לוין לעצור את החקיקה במהפכה המשפטית. בריאיון למורן אזולאי ב-ynet radio אמר ביטן כי "חיכינו כל כך הרבה זמן לבצע את השינויים האלה, לא יקרה כלום אם נעצור עכשיו. אנחנו גם צריכים את הזמן הזה לעצור ולדבר בינינו. גם לנו בליכוד יש עמדות שיכולות לרכך. צריך לעצור ולשמוע".
09:10 - הפגנת תלמידים ומורים מול משרד רה"מ בירושלים כ-40 תלמידים מתיכון ליד"ה, יחד עם חלק מההורים, "הבריזו" מבית הספר כחלק מיוזמה של תיכונים נוספים בירושלים, ומפגינים מול משרד ראש הממשלה בשדרות וולפסון בעיר.
09:00 - צומת רוקח בתל אביב נחסם המשטרה סגרה את נתיבי הנסיעה מכל הכיוונים לצומת רוקח פינת נמיר. המפגינים ירדו לצומת, כשאלפים בדרכם על הכביש בדרך נמיר מצפון לדרום.
08:50 - חסימה בצומת רעננה, מפגינים פרסו דגל ישראל על הכביש יותר מ-500 מפגינים חסמו לתנועה את צומת רעננה ופרסו על הכביש דגל ישראל גדול. המפגינים יישובים על הכביש וקוראים "דמוקרטיה, דמוקרטיה".
08:40 - סטודנטים הציבו גדרות תיל בכניסה לאוניברסיטת תל אביב הסטודנטים והסטודנטיות של אוניברסיטת תל אביב הציבו גדרות תיל בכניסה לאוניברסיטה. "אנו מציבים בריקדה ראשונה להגנה על חופש הביטוי, חופש המחקר וחופש העיתונות נגד הכוח הבלתי מרוסן שהממשלה מתכוונת לנכס לעצמה בגל החקיקה הזה".
8 צפייה בגלריה
צביעת הדרך ממגרש הרוסים לבית המשפט העליון בירושלים
צביעת הדרך ממגרש הרוסים לבית המשפט העליון בירושלים
הכביש שנצבע באדום בדרך לעליון בירושלים, לפנות בוקר
(צילום: אמיר גולדשטיין)
08:35 - מפגינים חסמו את כביש החוף במחלף ינאי. הפגנות במוקדים נוספים מאות מפגינים חסמו את כביש החוף ממחלף בית ינאי לכיוון דרום. גם בצומת רעננה ובכפר סבא מפגינים בשעה זו מאות אנשים. בבאר שבע מפגינים הורידו את דגל ישראל לחצי התורן, בסמוך לבניין העירייה, ושיבשו את התנועה בכביש רגר. בהרצליה נחסם רחוב הרב קוק, ומחלף הכפר הירוק על הגשר מעל כביש 5 נחסם גם הוא, עם מאות מפגינים.
08:25 - אחד ממובילי המחאה: "מתכננים עוד מאות פעולות במהלך היום" מנהל מטה המאבק, ערן שוורץ, אמר כי במהלך היום צפויים עוד "מאות פעולות במוקדים ברחבי הארץ". לדבריו, "ממשלת הסרבנות הספיקה לדחות אתמול את מתווה הנשיא עוד לפני שפורסם רשמית - ממש כפי שפעלה בתגובה למתווה הקודם. זו ממשלה שפועלת נגד מדינת ישראל ועם ישראל ייאבק בכל הכלים החוקיים והלא-אלימים שעומדים לרשותו. אזהרת כל הכלכלנים, המשפטנים ומומחי הביטחון לא מעניינות אותם, הם נחושים להרוס את הדמוקרטיה שלנו. אין לנו ארץ אחרת ולא נוותר עליה - מגבירים את הקצב ומרחיבים את המאבק".
08:20 - "שיעור אזרחות" מול בית שר החינוך בוגרי השומר הצעיר קיימו "שיעור אזרחות" מעודכן מול ביתו של שר החינוך יואב קיש (הליכוד) ברמת גן. במסגרתו, הבוגרים הדפיסו "גרסה מחודשת" של ספר הלימוד הנפוץ "להיות אזרחים בישראל", כשקראו לו "להיות נתינים בישראל".
08:00 - מחאת מילואימניקים מול בית המשפט ברחובות מול בית משפט השלום ברחובות התייצבו קבוצת מילואימניקים בראשות סא"ל במיל' אלון אבן חן, והצהירו: "אנחנו נמצאים כאן היום כדי להגן ולשמור על בית המשפט מפני ההתקפה של העבריינים עליו והפיכה משטרית. בית המשפט נמצא תחת מתקפה של ממשלה עבריינית, המנסה לפגוע באיזון בין הרשויות, ולהפר את האיזונים והבלמים בין בית המשפט לרשות המחוקקת והמבצעת. אנחנו לא ניתן לזה לקרות, ישראל היא דמוקרטיה ולא ניתן שתהפוך לדיקטטורה. הבלמים והאיזונים חיוניים לקיומה של הדמוקרטיה".
07:55 - השכנים של יו"ר הכנסת אוחנה חגגו לו "יום הולדת" מפגינים "חגגו" ליו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) יום הולדת מול ביתו, לכבוש חגיגות ה-47 שלו אמש. אחת מתושבות המקום ספירה כי "ככל הנראה השנה האחרונה שהוא יחגוג במדינה דמוקרטית". החגיגה כללה פיניאטה, עוגה ושירה בציבור.
07:50 - המילואימניקים פתחו "לשכת גיוס" בבני ברק מחאת המילואימניקים, "אחים לנשק", הודיעו שפתחו "לשכת גיוס" מול בניין העירייה בבני ברק, ויצאו בקריאה: "הגענו כדי להעביר את מקל נטל הגיוס לאוכלוסייה החרדית, כי אם תהיה פה דיקטטורה, נצטרך להגיע לכאן ולגייס. אנחנו חוזרים ואומרים כי בלי דמוקרטיה אין צבא עם". המפגינים חוסמים את רחוב ירושלים בעיר.
07:25 - פשקווילים נתלו בבתי ספר: "התעוררות חסרת תקדים" בעשרות בתי ספר בארץ תלו מורים ומורות, הורים לילדים ומנהלי בתי ספר פשקווילים המבטאים עמדה נגד המהפכה המשפטית. לדברי נעמי בייט-צורן, מנהלת מחלקת חינוך באגודה לזכויות האזרח: "אירועי התקופה האחרונה מבטאים באופן מוקצן מגמה ארוכת שנים במסגרתה מורים, מורות, מנהלות ומנהלים חוששים להביע דעה פוליטית, ערכית ומוסרית בבתי הספר ולחנך את תלמידיהם באופן גלוי לערכי הדמוקרטיה. אבל לא עוד, הפעולה היום מבטאת התעוררות חסרת תקדים".
07:20 - המשטרה הודיעה על החסימות בתל אביב המשטרה הודיעה על הסדרי תנועה לקראת אירועי המחאה המתוכננים היום בקריית הממשלה (צומת בגין-קפלן) בתל אביב. החל מהשעה 09:00 הרחובות הבאים ייחסמו לתנועת כלי רכב: רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים, צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום (התנועה תופנה לשיקועים). רמפות גשר השלום יהיו סגורים לצפון ולדרום (לא תהיה אפשרות לרדת לכביש 20), יגאל אלון- השלום למערב, יגאל אלון-תוצרת הארץ (הפניית הרכבים לתוצרת הארץ), השלום-תוצרת הארץ (הפניית הרכבים למזרח), השלום-עליית הנוער למזרח, יגאל אלון-השלום לדרום, יגאל אלון-יצחק שדה לצפון, יצחק שדה המסגר לצפון, בן אביגדור-מניעת יציאה למסגר, הרחובות שעל יגאל אלון: עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן והיציאה מתחנת הדלק-הוצאה מרחוב הסוללים. עקב החסימות הצפויות ייתכנו עומסי תנועה גדולים ברחבי המחוז.
07:15 - חסימת נמל חיפה: "אל תתנו למדינה לטבוע" אנשי מחאת המילואימניקים, "אחים לנשק", חסמו את נמל חיפה. מהמארגנים נמסר: "אנו אנשי הים ששמרנו על נתיבי השיט של ישראל, מסמנים קו לממשלה וחוסמים את הנמל ואת קשרי הסחר של ישראל, כדי להמחיש את הבידוד הערכי, הכלכלי והדיפלומטי שההפיכה המשטרית תביא עלינו. אל תתנו למדינה לטבוע". המשטרה ביקשה מהמוחים לא לחסום את נתיבי השיט, ולצאת מהנתיבים.
05:40 - מפגינים צבעו באדום את הדרך לבית המשפט העליון יום "החרפת ההתנגדות" נפתח עם אור ראשון של בוקר בירושלים, כשמפגינים צבעו בפס ורוד ואדום את הדרך המובילה ממגרש הרוסים לבית המשפט העליון. לדברי המפגינים, הפס "מסמן את הקשר הבלתי ניתן לניתוק בין מערכת משפט עצמאית לבין חופשי הביטוי והיצירה, הפנאי, התרבות והספורט". המשטרה מסרה כי עצרה חמישה חשודים בגין השחתת פני מקרקעין, לאחר שצבעו כבישים שלא כחוק במרכז ירושלים.
00:00 - היועמ"שית: לבן גביר אסור לתת הנחיות מבצעיות למשטרה. חשש שחצה גבול היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הבהירה הלילה כי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יש סמכות להתוות מדיניות כללית לפעילות המשטרה, לרבות בעניין הפגנות - אך עליו להימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או עקיף - גם כשהן ניתנות בלבוש של הוראות מדיניות לכאורה. עמדת היועמ"שית שפורסמה כתגובה לעתירות לבג"ץ קובעת כי לשוטרים ולמפקדי המשטרה בשטח נתון שיקול דעת עצמאי ומקצועי לשם מילוי תפקידם.
פורסם לראשונה: 07:43, 16.03.23