3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"עדיף להשבית את המערכת". הביקורת על המזכ"לית יפה בן דויד
(צילום: הדר יואביאן)
זעם ותסכול נרשמו בקרב עובדי ההוראה שהתבשרו אמש (ראשון) על ההסכמות שהושגו בין הסתדרות המורים ומשרד החינוך, שהוצגו מצד המזכ"לית יפה בן דויד כ"ניצחון", בעוד שהמורות והגננות מתארות את תוצאות המשא ומתן כהתקפלות שהותירה אותן ללא הגנה מפני הדבקות.

אנשי החינוך טוענים בתסכול כי במשך שלושה ימים, מאז הודעתה הדרמטית של בן דויד ערב תחילת המתווה, הם הפכו מושא להתקפות ההורים והציבור בכלל על עצם האיום בשביתה, שלטענת בן דויד הייתה מוצדקת - וכעת הפכה לפארסה.
"אם נקבל בדיקות זה יפתור את בעיית ההדבקה שאנחנו כה חוששים ממנה?", תהתה מורה מבית ספר בדרום הארץ. "אין בהסכמות שום שינוי מהמצב הבעייתי שמסכן אותנו. הרי ידוע שהבדיקות הביתיות אינן אמינות, וגם ידוע לנו מניסיון שהורים רבים אינם מתכוונים לבצע בדיקות ואנחנו לא סומכים עליהם שידווחו את תוצאות האמת", אמרה. "ומה יקרה אם נמצא שהורה דיווח באופן לא אמין והתלמיד כבר הספיק להדביק? נגיד 'נו נו נו'?".

שיראל לוי עטר, שמלמדת בבית ספר באילת, תהתה מדוע הצהירה מזכ"לית ההסתדרות שבית הדין קבע כי המורים צדקו. "אם אכן היה מסכים, בית הדין היה מסיר את צו המניעה ומבטל את ביטול הבידודים. בית הדין קבע שיש חשיבות להידברות בין הצדדים". היא ציינה כי בין הכרזת ההסתדרות למציאות בשטח יש פערים גדולים - וכי חלק מההסכמות כלל לא מחדשות דבר.
גם נטלי, גננת במרכז הארץ, אמרה שהיא מאוכזבת מהישגי ההסתדרות. "בקרה מדגמית לא תתן שום דבר, משום שזה לאחר מעשה. עם כל הקושי, עדיף כבר להשבית את המערכת כדי שסוף סוף יתעוררו וידאגו לבריאות שלנו. אנחנו מבקשים מההורים למלא אישור בקישור - והם יכולים לכתוב מה שהם רוצים. בשנה שעברה, כשהיו צריכים לבדוק חום ולמלא טופס - הם הכינו אישור לשבוע מראש. היו מקרים שההורים טענו שבדקו חום, והילד עצמו הודה שזה לא קרה".
נטלי ציינה כי גם לאחר ההבנות גני הילדים נותרו עם יחס של ממונה קורונה אחד על 400 גנים. "קיווינו שהפעם ידאגו לנו, והאכזבה היא קשה". אופיר, בנה של מורה ממרכז הארץ, תקף גם הוא: "אמא שלי כבר בת 61. הייתי בצד של ההסתדרות ב-100% כשאמרו שהמתווה הזה 'לא יקום ולא יהיה', ועכשיו אני קורא את הסיכומים וזו פשוט בדיחה. זה נראה כאילו ההסתדרות הרגישה שהיא טיפסה על עץ גבוה מדי והחליטה לרדת ממנו במקום להמשיך ולעמוד על שלה. לא ייאמן שאחרי כל הרעש ככה זה נגמר. באופן אישי אמליץ לאמא שלי להתחיל לקחת ימי מחלה עד יעבור זעם".
מורה נוספת מרמת גן ציינה כי תוצאות המשא ומתן כואבות ומתסכלות. "אני הולכת לבית הספר בלית ברירה, ובחרדה שלא אדבק או אדביק את בני המשפחה שלי. לאורך הימים האחרונים היינו תחת מתקפות ההורים שבאו בטענות על כך שאנחנו לא מתחשבים בילדים, וניסינו להסביר ולשכנע שאנחנו רוצים הגנה עם מתווה מתאים לכולנו. עכשיו אנחנו חוזרים לבית הספר בלי פתרון אמיתי, זה ביזיון".
דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות מבית ההסתדרות הלאומית, תקפה גם היא את הסיכומים עם משרד החינוך. "בן דויד החזירה אותנו למופע האימים שלה בתחילת הקורונה ולא באמת השיגה משהו לטובת הגננות. חוץ מכעס וחיצים שהופנו כלפי הגננות מהציבור היא לא פעלה במאומה עבורם. הוכח שוב כי מדובר בעוד מסע יחסי ציבור ותו לא". חזן הוסיפה כי "הסיכום בין הסתדרות המורים ומשרד החינוך מוכיח את מה שטענו לכל אורך הדרך: זה היה איום מיותר בשביתה פראית שכמעט וגרמה עוול למיליוני ילדים ולהוריהם".
3 צפייה בגלריה
דורית חזן
דורית חזן
"איום מיותר בשביתה פראית". דורית חזן
(צילום: יוסי זליגר)
הנהגת ההורים הארצית מסרה בעקבות ההסכם כי "לצערנו, הסיכום נשען על צו מקורי שפוגע בזכויות חסרי ישע וכעת ההסתדרות עושה בו שימוש ציני כסולם באמצעותו היא יורדת מהעץ. אפליית תלמידים על בסיס המקום שבו הם צורכים את שירותי החינוך המיוחדים - מנוגדת לחוק ולרוח החוק ומבזה אותו. אנו קוראים למשרד החינוך לחזור בו לאלתר ולפטור את תלמידים מחובת בדיקות אנטיגן, על פי צורך ספציפי לתלמיד ולא על פי סוג המסגרת".
פורסם לראשונה: 23:23, 30.01.22