3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
נתניהו ובן סלמאן
(צילום: עמית שאבי, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לגורמי הביטחון והגרעין הבכירים בישראל לשתף פעולה עם ארה"ב בכל הנוגע למו"מ סביב הגעה לפשרה שתאפשר לסעודיה להפוך למדינה השנייה שתעשיר אורניום במזרח התיכון. כך דיווח הבוקר (חמישי) ה"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, גורמים בישראל פועלים בחשאי מול ארה"ב בנושא.
בישראל, נזכיר, השמיעו התנגדות לכך שריאד תעשיר אורניום בשטחה כחלק מהסכם הנורמליזציה המתגבש. אלא שלפי הדיווח, ההוראה של נתניהו לגורמים בישראל היא הסימן הברור ביותר לכך שנתניהו מתכנן להסכים שסעודיה תקדם את שאיפותיה הגרעיניות - חרף הטענות לפיהן זה יגרום למרוץ חימוש במזרח התיכון.

בדיווח נטען כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צריך לאשר באופן סופי את הרעיון לאפשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה. גורמים אמריקנים אמרו כי מלבד הקמת מתקן העשרה אמריקני בשטח סעודיה, נבחנים עוד רעיונות. "ראינו עין בעין בנוגע לנושא הגרעין מההתחלה - מה שאנחנו לא יכולים לעשות, ומה שאנחנו כנראה נוכל", אמר בכיר ישראלי אחרי הפגישה בין נתניהו לביידן אתמול. הוא הוסיף כי ישראל תבקש הרבה "אמצעי ביטחון" בנוגע לכל תוכנית העשרה סעודית.
בכיר בממשל ביידן אמר שכל תמיכה בשאיפות הגרעין של סעודיה תעמוד בתקנים מחמירים. "כל מה שייעשה בנוגע לשיתוף פעולה גרעיני אזרחי עם סעודיה או עם כל אחד אחר, יעמוד בתקנים מחמירים של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני", הוא אמר.
מומחי גרעין אמרו כי עשויים להיות אמצעי הגנה שניתן להפעיל כדי לסגור מרחוק מתקן העשרת אורניום - ממנגנון כיבוי מרחוק ועד למערכות שמאיצות את הצנטריפוגות עד לנקודה שבה הן נשברות. עם זאת, אין מערכת חסינת תקלות לסגירת מתקן מרחוק שלא ניתן להתעסק בו ולחסום אותו על ידי מי ששולט פיזית במקום. בשיחות עם ארה"ב, גורמים סעודים אמרו שהם יסכימו לעסקה שבה ארה"ב תהיה זו שתנהל את המתקן.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב האנוי וייטנאם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב האנוי וייטנאם
צריך לאשר באופן סופי את הרעיון. ביידן
(צילום: AP Photo/Minh Hoang, Pool)
בריאיון ל"פוקס ניוז" הלילה התייחס יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לאפשרות שאיראן תשיג נשק גרעיני וטען כי "אנו מודאגים בנוגע לכל מדינה שמשיגה נשק גרעיני, זה צעד רע. בכל מקרה, אתה לא צריך להשיג נשק גרעיני כי לא תוכל להשתמש בו". הוא הסביר כי "כל מדינה שתשתמש בנשק גרעיני תפתח במלחמה עם יתר העולם. העולם לא יכול לראות עוד הירושימה. להשיג נשק גרעיני זה חסר תועלת, כי אתה פשוט לא יכול להשתמש בו - אבל אם לאיראן יהיה נשק גרעיני, גם אנחנו חייבים שיהיה לנו - מסיבות ביטחוניות וכדי לבסס את כוחנו במזרח התיכון".
גורמים בישראל ובארה"ב הביעו התנגדות לאפשרות שסעודיה תעשיר אורניום בשטחה, בין היתר מחשש שהדבר יוביל למרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. הגורמים הביעו דאגה גם מאפשרות של חילופי שלטון בסעודיה ועליית האיסלאם הקיצוני - שתהיה לו גם יכולת גרעינית.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הביע את התנגדותו לתוכנית גרעין סעודית בפגישות שקיים עם בכירי הבית הלבן בוושינגטון לפני שבועיים וחצי. "דמוקרטיות חזקות לא מסכנות את האינטרסים הביטחוניים שלהן בשביל לפתור בעיות פוליטיות", אמר. לפיד הוסיף כי הוא מודאג מאפשרות של העשרת אורניום על אדמת סעודיה. לדבריו, זה יסכן את ביטחון ישראל.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"דמוקרטיות חזקות לא מסכנות את האינטרסים הביטחוניים שלהן בשביל לפתור בעיות פוליטיות". לפיד
(צילום: אביגיל עוזי)
גם בתוך הליכוד נשמעה התנגדות למהלך, ושר האנרגיה וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני ישראל כץ אמר לפני כשלושה חודשים בריאיון ל-ynet Live כי "מטבע הדברים, ישראל לא מעודדת דברים מהסוג הזה. אני לא חושב שישראל אמורה להסכים לדבר כזה, אבל יש מגעים". עם זאת, הוא ציין כי "הנורמליזציה עם סעודיה היא דבר חשוב ואני מקווה שיהיה גם הסכם שלום".
במערכת הביטחון חוששים גם כן שנתניהו יסכים לדרישת הגרעין הסעודית וכי בריאד ינצלו את ההסכם למטרות צבאיות. אחד הגורמים הבכירים במערכת הביטחון אמר כי חתימת הסכם שלום עם סעודיה בחסות ארה"ב היא פניית הפרסה שיכולה לשנות את המציאות הפוליטית בישראל. "אני חושש כי עבור הישג כזה נתניהו יהיה מוכן לשלם כמעט כל מחיר וייחס פחות חשיבות לסכנות החמורות העולות מהעשרה", הוא אמר. "אמנם היום הם אומרים שזו העשרה בפיקוח אמריקני, אבל מי יבטיח לנו שמחר לא יתחלף שם השלטון או שהשליט ההפכפך יחליט לגרש את האמריקנים?".