ההסכם המשולש בין ארה"ב, סעודיה וישראל מתקרב - ולראשונה כולם אומרים זאת בפומבי: "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל", אמר אמש (רביעי) יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בריאיון ל"פוקס ניוז". לדבריו, הנושא הפלסטיני חשוב להגעה לנורמליזציה. הוא גם הזכיר את הסוגיה הגרעינית - ואמר: "אם לאיראן יהיה נשק גרעיני, גם אנחנו חייבים שיהיה לנו". לדברי בן סלמאן, הסכם עם ישראל יהיה "ההסכם ההיסטורי הגדול ביותר מאז סיום המלחמה הקרה".
3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
יצליחו להגיע להסכם גם ביניהם? סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
הריאיון, ששודר במלואו הלילה, צולם לפני הצהרתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שבה דיברו השניים בפתיחות חריגה על הנושא שמוביל הנשיא האמריקני. "הנושא הפלסטיני חשוב מאוד. אנחנו צריכים לפתור את החלק הזה", אמר בן סלמאן כשנשאל מה יידרש כדי להשיג הסכם נורמליזציה - והוסיף באופן מפורש: "מתנהל משא ומתן טוב עם ישראל, שנמשך עד עכשיו". הוא ציין: "אנחנו צריכים לראות לאן אנחנו הולכים. אנחנו מקווים שההסכם יביא להקלה על חיי הפלסטינים, וימצב את ישראל כשחקנית במזרח התיכון". המראיין ציין בפני בן סלמאן: "היו דיווחים על כך שהשהיתם את השיחות". הוא השיב: "לא, זה לא נכון".
מוקדם יותר אמר נתניהו כי ישראל וארה"ב רואות את נושא הגרעין הסעודי עין בעין - כלומר, ישנה התנגדות לתת לסעודיה יכולת העשרת אורניום עצמאית, אך יאפשרו לה גרעין אזרחי. בצעד חריג, נתניהו כרך בהצהרה בין הנורמליזציה עם סעודיה ל"שלום עם הפלסטינים".
בן סלמאן התייחס, כאמור, בריאיון הלילה לאפשרות כי איראן תשיג נשק גרעיני וטען כי "אנו מודאגים בנוגע לכל מדינה שמשיגה נשק גרעיני, זה צעד רע. בכל מקרה, אתה לא צריך להשיג נשק גרעיני כי לא תוכל להשתמש בו". הוא הסביר כי "כל מדינה שתשתמש בנשק גרעיני תפתח למעשה במלחמה עם יתר העולם. העולם לא יכול לראות עוד הירושימה. להשיג נשק גרעיני זה חסר תועלת, כי אתה פשוט לא יכול להשתמש בו - אבל אם לאיראן יהיה נשק גרעיני, גם אנחנו חייבים שיהיה לנו - מסיבות ביטחוניות וכדי לבסס את כוחנו במזרח התיכון".
3 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
"יש לנו יחסים מעולים עם הנשיא, עובדים איתו על שלום עם ישראל ופלסטין". ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילום: רויטרס,Kevin Lamarque, AP)
יורש העצר הסעודי הסביר בריאיון כי אם תהיה פריצת דרך במשא ומתן בנוגע לנורמליציה עם ישראל הוא יהיה מוכן לעבוד עם כל מי שיעמוד בראשה, וכי ההסכם לא תלוי במי מוביל את המדינה. "לפי המדיניות הסעודית אנחנו לא מתערבים במי מנהיג כל מדינה", אמר. "כרגע אין לנו יחסים עם ישראל, אבל אם נצליח להגיע להסכם בין ישראל לסעודיה, זה יהיה ההסכם ההיסטורי הגדול ביותר מאז סיום המלחמה הקרה - ואז נבסס יחסים עם ישראל בלי קשר למי שינהיג אותה".
המראיין שאל את בן סלמאן על יחסיו עם הנשיא ביידן, וזה השיב: "יש לנו יחסים מעולים עם הנשיא. אנחנו עובדים איתו בין היתר על שלום עם ישראל ופלסטין". לאחר מכן, הוא התייחס לביקורת בתוך ארה"ב על התעקשותו של ביידן לרוץ בבחירות ב-2024 חרף גילו של הנשיא האמריקני, המבוגר ממנו ביותר מארבעה עשורים, ואמר: "יש לנו ממש יחסים מדהימים עם ביידן, הוא חד, חריף וממוקד".

לפני חתימה על הסכם עם סעודיה עומד בפני נתניהו מכשול רציני: מצד אחד, הסעודים מתנים ויתורים לפלסטינים כחלק מההסכם - ומצד שני, שותפיו לממשלה בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר לא מוכנים לצעדים מרחיקי לכת עבור רמאללה. גורמים פוליטיים המעורים בפרטים אמרו כי סמוטריץ' ערך שורת שיחות ופגישות עם נתניהו בנושא, והבהיר לו ש"לא יהיה אוסלו 2". כוונתו של סמוטריץ', לדבריהם, היא ש"לא יהיה אישור לבנייה בלתי חוקית, לא הקפאות בנייה בהתנחלויות ולא מסירת שטחים לפלסטינים" כחלק מהסכם עם סעודיה.
עם זאת, לטענת אותם גורמים סמוטריץ' כן מוכן לצעדים שיקדמו את הכלכלה הפלסטינית - כמו הקמת מרכזי מסחר ופיתוח. "השאלה המהותית היא הרשות הפלסטינית", נמסר. "מה יהיה עם זה? סמוטריץ' מבקש לוודא שלא יהיה פה אוסלו".
שר האוצר, נזכיר, כבר אמר בעבר כי הוא תומך בהסכם עם סעודיה - אך טען כי נורמליזציה כזו "לא קשורה ליהודה ושומרון", על אף הדרישות הסעודיות. חרף הקשיים שעלולים להערים סמוטריץ' ובן גביר, גורם מדיני בכיר בפמלייתו של ראש הממשלה בניו יורק אמר אחרי הפגישה עם ביידן כי אין לנתניהו כוונה להוציאם מהממשלה עבור כניסת גורמים מתונים יותר. לדבריו, "כל מי שרוצה להצטרף לממשלה ומוכן לקווי היסוד שלה - מוזמן. אבל לא על חשבון אף אחד".
בבית הלבן התייחסו אמש בהודעתם על שיחת ביידן-נתניהו גם למתיחות הגוברת ביהודה ושומרון: "הנשיא הדגיש בפגישה את הצורך בפעולות מיידיות שיביאו לשיפור המצב הביטחוני והכלכלי של ישראל, וישמרו על האפשרות לפתרון שתי המדינות, שיביא לשלום ארוך טווח עם הפלסטינים. ביידן קרא לכל הצדדים למלא את ההתחייבויות שעליהן הסכימו בפסגה במצרים, בהן הימנעות ממהלכים חד צדדיים". עוד צוין כי נתניהו וביידן ידונו עם המדינות והגורמים השונים באזור כדי לכנס פסגות נוספות "כמו אלו שהתקיימו בעקבה ובשארם א-שייח".
סמוטריץ', נזכיר - המכהן הן כשר האוצר והן כשר במשרד הביטחון - בלם לא אחת הקלות לפלסטינים בסוגיות שונות, בהן גם כאלה שהוסכמו בפסגות השונות. במפלגתו אף מחו ואמרו שהסיכומים בוועידות הללו לא מחייבים אותם.
3 צפייה בגלריה
שותף חדש בממשלה? "לא על חשבונם". סמוטריץ' ובן גביר
שותף חדש בממשלה? "לא על חשבונם". סמוטריץ' ובן גביר
שותף חדש בממשלה? "לא על חשבונם". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
לדברי הגורם המדיני הבכיר, עיקר פגישתם של ביידן ונתניהו "עסק בשאלה איך לקדם את הסכם הנורמליזציה והשלום עם סעודיה. לא אם, אלא איך. נכנסנו להרבה פרטים. יש רצון להתגבר על המכשולים ואת זה עושים בעבודה משותפת. אין דרך אחרת". הוא הוסיף כי "יש זהות מוחלטת בין העמדות של ישראל וארה"ב ביחס לנושא של הגרעין האזרחי בסעודיה".
על הקשר של הפלסטינים להסכם אמר הגורם כי "נתניהו אמר לביידן שהפלסטינים הם חלק מהתהליך - אבל לא יהיה להם וטו עליו", והרחיב כי ישראל שואפת ל"הסכם ששתי המדינות יכולות לחיות איתו ולעבור את הרף של שמירה על הביטחון הישראלי. בנושא הגרעין אנחנו רואים עין בעין, גם על מה שאנו מסכימים עליו וגם על מה שלא".
בשיחה בין השניים, הצהירו נתניהו וביידן שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני. "נדון היום בסוגיות קשות - בין היתר להבטיח שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני, וגם בעניין סעודיה", אמר ביידן. נתניהו השיב: "אני מעריך את המחויבות המתמשכת שלך למנוע מאיראן להשיג יכולת לנשק גרעיני. זה קריטי. אנחנו יכולים להקים ברית אסטרטגית שתסיים את הסכסוך הערבי-ישראלי, שתקדם פיוס בין העולם האיסלאמי למדינה היהודית. אני מאמין שתחת הנהגתך ניתן להגיע להסכם חסר תקדים עם סעודיה ואף לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים".
דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי ציין בתדרוך לכתבים כי ביידן ונתניהו "נהנו משיחה כנה וידידותית על מגוון נושאים. הם בירכו על ההתקדמות שנעשתה לקידום מזרח תיכון יציב, כולל נורמליזציה ומסדרון כלכלי". הוא הוסיף: "הנשיא דיבר על שיפור המצב הביטחוני והכלכלי בגדה. המנהיגים דנו באיראן, התנהגותה המזיקה וכיצד להבטיח שלא תגיע לנשק גרעיני. רוסיה מקבלת כטב"מים מאיראן, ובאמצעותם פוגעת בתשתית אזרחית ובבתי חולים באוקראינה".
קירבי התייחס כאמור לנורמליזציה עם סעודיה, ואמר: "אנו חושבים שזה הכי טוב למנהיגי האזור שידברו על כמה הם קרובים לנורמליזציה והיכן הם נמצאים בתהליך. אלה החלטות ריבוניות של ישראל וסעודיה. אנו מעודדים נורמליזציה. אנו חושבים שזה טוב לא רק להם, אלא לאזור כולו. נמשיך לדבר עם כולם על זה ולקדם את התהליך, אבל בסופו של דבר הצדדים יצטרכו לקבל החלטות".
בעקבות הדיווחים, ציינה שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק: "אני לא יודעת אם ראש הממשלה שלנו יחזור עם הסכם עם סעודיה אבל אני כן יודעת שלנו יש הסכם, יש לנו הסכם עם הקב"ה על הארץ הזאת וזה הסכם רב שנים שאי אפשר לבטל אותו והוא שרד את כל הגלויות והחזיר אותנו לכאן עם ההסכם הזה אנחנו מחויבים להסכם הזה, והקב"ה שהוא שר ההיסטוריה מחויב להסכם הזה". במקביל, ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) צייץ בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר): "שלום תמורת שלום. ארץ ישראל שייכת לעם ישראל".
בחודש שעבר רמז השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר כי כי ייתכן שישראל תסכים לגרעין אזרחי בסעודיה כחלק מהעסקה הנרקמת בין ריאד לוושינגטון. בעקבות דבריו, לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעת הבהרה שלפיה "השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר אמר בריאיון לתקשורת האמריקנית: 'ישראל לא הסכימה לתוכנית גרעין של אף אחת מהמדינות השכנות שלה'. זאת הייתה ונשארה מדיניות ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא ארבעה הסכמי שלום היסטוריים שרק חיזקו את ביטחונה ומעמדה של מדינת ישראל - וכך ימשיך לעשות".
לאחר ההבהרה, אמר גורם מדיני בכיר כי "הכול תלוי בשאלה מה יהיו ההסדרים המפורטים בין ארצות הברית וסעודיה, ועד כמה הם יבטיחו באופן מוחלט ובלתי מעורער את האינטרס הישראלי העליון למניעת תפוצת נשק גרעיני באזורנו. למעשה זה גם האינטרס האמריקני המובהק, כך שסביר ששתי המדינות יגבשו מדיניות זהה בנושא. אבל עדיין מאוד מוקדם לדעת מה יהיה. מדובר בנושא מורכב מאוד".
פורסם לראשונה: 22:09, 20.09.23