"אנחנו מציינים 100 ימים ולילות של גיהינום": בכיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב הגיעה הערב (ראשון) לסיומה עצרת של יותר מ-24 שעות לציון 100 ימים להחזקתם של החטופים ברצועת עזה. עשרות אלפים השתתפו באירוע המסכם שנערך תחת גשם שוטף. נאומו של הנואם המרכזי בעצרת, נשיא המדינה יצחק הרצוג, הופרע כמה פעמים בקריאות "עכשיו". הרצוג אמר: "100 ימים נוראים של בדידות, 100 ימים שבהם חטופים תינוקות, ילדים, קשישים, נשים וגברים, פצועים וחולים. הם מוחזקים באכזריות שטנית. בחשכה. במנהרות. בלי טיפול רפואי, בסבל נורא. 100 ימים של דאגה ושל פחד. 100 ימים של אי ודאות, בלי לדעת מה עולה בגורלם. 100 ימים שבהם ליבו של עם שלם פועם יחד איתכן משפחות אהובות". את העצרת נעל עומר אדם ששר בין היתר את "כאב של לוחמים" במחווה לעידן עמדי שנפצע בקרבות בעזה. ynet העביר שידור ישיר מכיכר החטופים בתל אביב.

10 צפייה בגלריה
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
העצרת תחת גשם שוטף
(צילום: יאיר שגיא)

10 צפייה בגלריה
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
(צילום: שאול גולן )
10 צפייה בגלריה
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
(צילום: שאול גולן )
10 צפייה בגלריה
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
(צילום: יאיר שגיא)

הנשיא הרצוג אמר עוד: "100 ימים שבהם כל אחד מאיתנו מרגיש שהעולם חסר, שהזוועה נוכחת בחיינו במובן הכי מוחשי ואיום שלה. 100 ימים שבהם אנחנו זוכרים היטב כי האחריות לכל פגיעה בחטופינו מוטלת על מרצחי חמאס - הם שחטפו, הם שעינו, הם שטבחו. 100 ימים שבהם הלב נשרף - מכאב ומתסכול. 100 ימים שבהם כולנו סופרים את השניות והדקות.
"משפחות יקרות, באתי לכאן הערב כנשיא מדינת ישראל כדי לומר לכן בשם האומה כולה, ובשם המונים בכל רחבי תבל: אתן לא לבד, ולא ניתן לכן להיות לבד. לא עכשיו, ולא אף פעם. הגבורה שלכן וזקיפות הקומה נותנות לכולנו כוח במאבק האיתנים להשיב את בנותינו ובנינו מידיו של אויב אכזרי וחסר אנושיות. אתן החוסן הלאומי שלנו. עם שלם מאוחד ומלוכד יחד אתכן, סביב החובה: להשיב את כל החטופות והחטופים הביתה. ולהשיב את הביטחון לכלל אזרחי ישראל".
10 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בעצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
יצחק הרצוג בעצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
נשיא המדינה הרצוג בעצרת
(צילום: satview)
הרצוג פנה למנהיגי העולם באנגלית, ואמר למשתתפי העצרת: "אני קורא לכם מכאן חטופות וחטופים - אחינו ואחיותינו, למי מכם ששומע אותנו: אנחנו לא מוותרים עליכם. אנחנו לא שוכחים אתכם. אסור שנושא החטופות והחטופים ירד מסדר היום הציבורי והעולמי עד שחרורו של אחרון החטופים. אני מתחייב להמשיך ולפעול לכך בכל דרך וכלי שעומדים לרשותי. למענם, ולמעננו".
הרצוג הוסיף: "אני מבקש מכאן, מכיכר החטופים, לחזק את לוחמי ומפקדי צה"ל וכוחות הביטחון, שמחרפים את נפשם כדי להכריע את האויב ולהביא את החטופים האהובים הביתה; ולחבק את המשפחות השכולות ואת הפצועים הרבים בגוף ובנפש. אני מבקש להודות לכולכם ולכל מי שפועלים כבר 100 ימים במסירות, באהבה וללא לאות למען השבתם של החטופים הביתה: הן מטעם המדינה, הן בחברה האזרחית – במיוחד במטה החטופים, והן בקרב ידידינו בכל רחבי תבל – בראשם ארצות הברית.
"משפחות יקרות, הקול שלכן - קול האימהות והאבות הקוראים לילדיהם לשוב הביתה, קול הילדים הקוראים להוריהם - מלווה אותנו כבר מאה ימים יום-יום ולילה-לילה. אנו עומדים יחד אתכם עכשיו – בשעת נעילה של ממש, עם תומו של יום הערבות ההדדית המקודש הזה, וזועקים: את אחינו ואחיותינו אנחנו מבקשים. את אחינו ואחיותינו אנחנו דורשים. מי ייתן והם ישובו אלינו הביתה בקרוב".
10 צפייה בגלריה
ליאורה ארגמני ביום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
ליאורה ארגמני ביום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
ליאורה ארגמני ביום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
(צילום: מטה משפחות החטופים)
ליאורה, אמא של נועה ארגמני, שתמונתה נחטפת לתוך עזה הכתה גלים בעולם, אמרה על הבמה כי "היא כבר 100 ימים בשבי. אני לא מבינה איך עברו 100 ימים, אני יודעת ש-100 ימים בשבי זה קשה מאוד". האם, שחולה בסרטן סופני, אמרה עוד כשישבה על כיסא גלגלים: "אני מקווה שאוכל לראות אותה כמה שיותר מהר". משפחות החטופים קראו לאזרחי ישראל: "בואו לעמוד לצידנו בנאומו המחזק של נשיא המדינה. אל תישארו בבית".
הגר ברודץ', שנחטפה לעזה עם שלושת ילדיה ושוחררה משבי חמאס אחרי 54 ימים, אמרה בעצרת: "יחד איתנו נחטפה גם אביגיל עידן שהגיעה אלינו לממ"ד לאחר שהוריה נרצחו בידי חמאס. אביגיל הפכה בשבי לבתי הרביעית, יחד הופקרנו בשבי 54 ימים. 136 חטופים בידי מרצחי חמאס, אנחנו מציינים 100 ימים ולילות של גיהינום.
"החוזה איתנו הופר, לא תהיה לנו תקומה עד להחזרת כל החטופים. הקהילה היקרה שלי, קהילת כפר עזה, קברה יותר מ-60 מחבריה. אנחנו לא מוכנים שחברים נוספים יחזרו בארונות. החטופים מתמודדים עם רעב בלתי נסבל, קור בלתי פוסק וטרור פסיכולוגי. נחשפנו לזוועות של חטופות וחטופים פצועים קשה, כרותי איברים, שלא זוכים לטיפול. הממשלה שלי, שאחראית לאסון הזה, צריכה להפסיק לפעול לניצחון מדומה. עליה לפעול להשבת החטופים כולם. הנפש של ילדיי ושלי לא תוכל להתחיל בתהליך של ריפוי והחלמה עד שכל החטופים שהשארנו מאחור ישובו".
10 צפייה בגלריה
הגר ברודץ בעצרת 100 ימים למלחמה בכיכר החטופים
הגר ברודץ בעצרת 100 ימים למלחמה בכיכר החטופים
הגר ברודץ' בעצרת
(צילום: satview)
אביבה סיגל, שחזרה משבי חמאס אחרי 51 ימים ומסרה בשבוע שעבר עדות מטלטלת בכנסת על אודות תקיפה מינית של חטופות בעזה, אמרה בעצרת: "קית' (הבעל שעדיין נמצא בשבי חמאס) ואני עברנו 13 מקומות. באחת הפעמים העבירו אותנו למנהרה חשוכה ומפחידה. השאירו אותנו לבד ולא היה שם מספיק חמצן, אמרו לנו 'אם אתם צריכים משהו - תצעקו'. כשהרגשנו שאנחנו עומדים למות, קית' צעק להם. אף אחד לא בא".
סיגל אמרה עוד: "כל יום שם הוא נצח, במשך 51 ימים הייתי עדה לזוועות, אלימות פיזית, מילולית ומינית. דברים שאי אפשר לדמיין שקיימים. עברתי 51 יום של גיהינום ואסור לנו לתת ל-136 אנשים להמשיך את הגיהינום הזה. אני מתחננת לקבינט המלחמה, למנהיגי העולם, תוציאו אותם משם. אחרי 100 ימים, אנחנו דורשים שתתעוררו".

עופרי, אחותו של ירדן ביבס שנמצא בשבי חמאס עם אשתו שירי וילדיהם אריאל בן ה-4 וכפיר בן השנה, אמרה בעצרת: "אחי הקטן והיחיד תמיד מגונן על כולם, עליי, על ההורים שכבר שלושה חודשים לא נושמים, ובמיוחד על שירי, אריאל וכפיר. כך היה באותה שבת, בלי לחשוב יצא להגן עליהם בגופו. מוכן למסור את חייו ובכך לשמור על שלהם.
"100 ימים עברו, אימהות וילדים חזרו, אבל שירי, אריאל וכפיר עוד שם. ירדן עוד שם שרוי באבל עמוק אחרי סרטון ששבר את נפשו. 136 חטופים עוד שם, משפחה שלמה בשבי ארגון טרור והאדמה לא תרעד. ילד בן 4 ותינוק שיציין יומולדת שנה בשבי והאדמה לא תרעד. חברי הקבינט וחברי הכנסת, אני שואלת אתכם - ויתרתם עליהם? אין לכם מנדט לוותר, אין לכם מנדט להקריב. חובתכם להחזיר אותם".
בעצרת נאמה גם שרון אלוני-קוניו, ששוחררה עם בנותיה התאומות אמה ויולי בנות ה-3 אחרי 51 ימים בשבי חמאס. הבעל דוד נשאר בעזה. "החלטנו לגור בניר עוז מתוך הידיעה שזה יהיה גן עדן לראות את הבנות גדלות בקיבוץ", אמרה אלוני-קוניו. "הופקרנו, הידיעה שבכמה שעות נהרסו חיינו מכה בי עד היום. כל יום הבנות דורשות את שובך, נשגב מהן להבין למה לא מחזירים אותך דוד. החוזה הופר ב-7 באוקטובר, ביום הארור ההוא שהיה אמור להיות עוד שבת בקיבוץ הקסום שלנו. מי לעזאזל חושב ש-136 ארונות זה תמונת ניצחון? איפה כל מנהיגי אירופה הנאורים בזמן שנשים נאנסות על-ידי ארגון חמאס הארור?".
10 צפייה בגלריה
שרון קוניו בעצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
שרון קוניו בעצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
שרון אלוני-קוניו בעצרת
(צילום: satview)
עלי אלזיאדנה, שבנו יוסף ואחיינו חמזה נמצאים בשבי חמאס, אמר בעצרת: "עברנו כבר 100 ימים ואי אפשר לסבול עוד יותר, אי אפשר לסבול עוד עינוי במנהרות והפגזות מעל הראש. מכאן אנו פונים לראש הממשלה נתניהו ואומרים לו שמנהיג צריך להיות חזק ואמיץ. תיקח יוזמה ותחזיר את כל החטופים והחטופות, כל ה-136.
"יש לך שרים לתפארת כמו גנץ ואיזנקוט ואחרים, תיעזר בהם - תעצור את המלחמה ותחזיר את היקרים שלנו. ביבי, די עם האקמול שנתת לנו כל הזמן בפגישות איתך. נפגשים איתך בקריה ואתה אומר 'אני אקח כל יוזמה שתשימו על השולחן'. והנה, אנחנו 100 ימים מחכים ולא רואים כלום". כולי תקווה ותפילה שכל 136 החטופים יחזרו במהרה ובשלום".


יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר בנאומו בעצרת: "כל יום שואלים אותה שאלה, 'האם מדינת ישראל עושה מספיק כדי לשחרר את החטופים?'. התשובה היא לא, כי הם לא חזרו הביתה 100 ימים, ואם הם לא חזרו הביתה אז המדינה לא עושה מספיק. אחרי הטבח הנורא מדינת ישראל הציבה לעצמה שתי מטרות - הראשונה למוטט את חמאס והשנייה להחזיר את החטופים. להחזיר את החטופים היא המטרה הדחופה ביותר את יחיא סינוואר אפשר להרוג גם בפברואר, את החטופים צריכים להחזיר עכשיו".
שטפן זייברט, שגריר גרמניה בישראל, נאם בעצרת בעברית. "100 ימים ארוכים, 100 ימים יותר מדי, וגם 100 ימים שהרגשנו יותר ויותר קרובים אליכם", אמר השגריר. זייברט הקריא דברים שכתב קנצלר גרמניה אולף שולץ: "7 באוקטובר נצרב בזיכרון שלנו. בשבת הזו תקפו מחבלי חמאס אנשים חפים מפשע. באכזריות עם רצחו, התעללו וחטפו. אני רוצה לומר למשפחות - לא עובר יום שאנחנו לא חושבים על יקיריכן. נעשה את כל מה שביכולתנו על מנת להחזיר את החטופים הביתה".

"כולם מאוחדים ודואגים לשובם של החטופים"

בתוך כך, סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב ערכו צעדו למען החטופים משטח הקמפוס אל כיכר החטופים. פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב, אמר כי "עולות שאלות מי אשם במחדל ואיך נסכים לסיים את המלחמה? אבל כולם מאוחדים ודואגים לשובם של החטופים. כולנו עם החטופים שעדיין בשבי החמאס, אנחנו יודעים על הרעבה, אונס, ייבוש והתעללות מינית והכאב של כולנו עוד יותר גדול.
"לא יכולה להיות תמונת ניצחון אחרי המחדל הנורא - תמונת ניצחון לא תהיה, אבל שחרור החטופים יהיה קצת נחמה כדי להתחיל את השיקום שלנו קצת. הכאב של המשפחות של החטופים הוא של כולנו, כאב לאומי, כאב של כל אחד ואחת מאיתנו, כולם עם הכאב הזה. זכרו מה עברנו עם רון ארד, תכפילו ב-136 חטופים זה ייתן לכם מושג על הכאב ואם הם לא ישוחררו זה רק ילך ויגדל".
10 צפייה בגלריה
מציינים את היום ה-100 למלחמה ברחובות
מציינים את היום ה-100 למלחמה ברחובות
מציינים את היום ה-100 למלחמה ברחובות
(צילום: נבט כהנא)
10 צפייה בגלריה
לפני הצעדה להשבת החטופים באוניברסיטת תל אביב
לפני הצעדה להשבת החטופים באוניברסיטת תל אביב
הצעדה להשבת החטופים באוניברסיטת תל אביב
(צילום: שחר שחר, דוברות אוניברסיטת תל אביב)


הבוקר המשק עצר מלכת, ביום ה-100 לשבי של 136 חטופים וחטופות ובשעה 11:00 החלה שביתה בת 100 דקות כהזדהות עם החטופים, שנמצאים כבר 100 ימים בשבי חמאס ברצועת עזה. במקביל, נמשכה העצרת המיוחדת בכיכר החטופים, שבה עמדו אלפי המשתתפים 100 שניות דומייה. הראשונה להכריז על השביתה הייתה ההסתדרות, והיו"ר ארנון בר דוד נאם בכיכר החטופים, לאחר צעדה שיצאה מבית ההסתדרות. "לפעמים אני מתעורר בבוקר ושואל את עצמי אם זה אמיתי או חלום מה שקרה", אמר בר דוד.
הוא הוסיף: "איך מודדים בכלל 100 ימים? עד עכשיו קיוויתי שיקרה נס, שנגיע לעסקה. היום בשעה הזו אנחנו עוצרים, לא שובתים - מזדהים. מאות אלפי עובדות ועובדים עוצרים היום את מדינת ישראל ל-100 דקות כדי לזכור ולהזכיר לעולם ש-136 חטופים עדיין מוחזקים בשבי החמאס ועוצרים להזכיר למשפחות שאנחנו כאן ולא נפסיק עד שהם יחזרו הביתה. אסור לנו לחזור לפלגנות".
פורסם לראשונה: 17:04, 14.01.24