עד עתה הורים לילדים בגנים ובתי הספר היו כמעט היחידים שערכו אותן בעצמם. בדיקות האנטיגן, אלו שנדרשו לצורך חזרה למוסדות החינוך בכמה הזדמנויות שונות בחודשים האחרונים, בוצעו גם במד"א ובתחנות בדיקה אחרות כחלק ממתווה "התו הירוק". אבל מיום שישי הקרוב, מתווה הבדיקות החדש יאפשר למחוסנים לשלם עליהן ולבצע אותן בביתם במקרה של תסמינים או של חשיפה למאומת - ובכך לוותר על הצורך בעמידה בתור.
על פי המתווה, מחוסנים ומחלימים (לפי הגדרת משרד הבריאות) שאינם בקבוצות הסיכון וגילם נמוך מ-60 יוכלו לבצע בדיקת אנטיגן ביתית או בדיקת אנטיגן מפוקחת. תוצאה שלילית תעניק להם פטור מבידוד. במקרה של תוצאה חיובית בבדיקה ביתית יידרש ביצוע בדיקת אנטיגן מפוקחת. תוצאה חיובית גם בה תגרור שהייה בבידוד במשך 10 ימים ושחרור רק באישור רופא, ללא צורך בבדיקה נוספת. אבל איך מבצעים בדיקה אנטיגן בבית? הנה ההסבר המלא, בסיועו של אופיר רובין, זכיין ורוקח בסופר פארם בתל אביב.
3 צפייה בגלריה
מדיניות חשיפה למאומת והופעת תסמין
מדיניות חשיפה למאומת והופעת תסמין
המתווה למחוסנים. כולל בדיקות ביתיות, למי שירצה וישלם
3 צפייה בגלריה
מדיניות חשיפה למאומת והופעת תסמין
מדיניות חשיפה למאומת והופעת תסמין
המתווה ללא-מחוסנים. בלי בדיקות אנטיגן ביתיות
באריזת הערכה לבדיקה יש מטוש שבקצה שלו חומר ספוגי, בקבוקון עם תמיסה ומקלון מדידה. אם נוזל התמיסה חלילה נשפך ופוגע בעור יש לשטוף במים ובסבון. את הבדיקה הביתית אין צורך לבצע עם כפפות סטריליות. ערכות הבדיקה תקפות לחודשים ויש לשמור אותן בטמפרטורת החדר. אין צורך לשמור אותן בקירור.
תחילה ניגשים לערכת הבדיקה ומוציאים את המטוש שסגור עדיין באריזתו. את המבחנה עם התמיסה הנוזלית יש למקם במגשית הנלווית כדי לייצב אותה. בנוסף, יש להכין את מקלון המדידה ולהוציא אותו מהשקית ההרמטית.
כעת, יש להוציא את המטוש ובאמצעותו לקחת דגימה מרירית האף משני הנחיריים בדרך הבאה: יש להכניס את המטוש בעדינות ולסובב חמישה סיבובים בכל נחיר. משתמשים באותו המטוש בשני הנחיריים, כשאין צורך להחליף מטוש במעבר מנחיר לנחיר.
3 צפייה בגלריה
ארגזי בדיקות קורונה ביתיות
ארגזי בדיקות קורונה ביתיות
ארגזי בדיקות קורונה ביתיות
(צילום: אביגיל עוזי)
לאחר מכן פותחים את הבקבוקון עם נוזל התמיסה ומכניסים פנימה את המטוש. מסובבים 10 פעמים (15 שניות) ואז מוציאים את המטוש תוך כדי לחיצתו בתוך הבקבוקון. מחזירים את מטוש הדגימה לאריזתו ומניחים בצד. יש לסגור את הפקק הנלווה לבקבוקון ומתוך פתח ההזלפה לטפטף שלוש טיפות בשקע המתאים במקלון המדידה, להניח אותו על משטח ישר ולהמתין 15 דקות.
כעת מגיע שלב פענוח התוצאה. אם בחלון יש שני קווים - אחד ליד האות C ואחד ליד אות T - הרי שתוצאת הבדיקה חיובית ויש סבירות גבוהה שנדבקתם בקורונה. במקרה כזה יש לבצע בדיקת אנטיגן מוסדית, במד"א או בתחנה אחרת.
אם מופיע רק קו אחד ליד האות C הרי שתוצאת הבדיקה שלילית. כל תוצאה אחרת המשמעות שלה היא שהתוצאה פסולה ויש לבצע בדיקה נוספת בערכה חדשה.
חשוב לציין כי קבלת תוצאה שלילית אין משמעותה שבוודאות מוחלטת אינך מאומת לקורונה. כדי לשלול לחלוטין יש לבצע בדיקת PCR. עם זאת, במתווה הנוכחי כאמור הוחלט לפסוח על כך עקב ההתפשטות המהירה של האומיקרון ותורי הענק לבדיקות האנטיגן המוסדיות וה-PCR.