3 צפייה בגלריה
פרדי בן שטרית בועדת הבדיקה הממשלתית
פרדי בן שטרית בועדת הבדיקה הממשלתית
ארבעת בכירי שב"ס המוזהרים
(צילום: יריב כץ)
חקירתה של נציבת שב"ס קטי פרי נמשכה היום (שלישי) זה יומה השלישי בוועדת הבדיקה הממשלתית בפרשת בריחת המחבלים מכלא גלבוע. בצעד יוצא דופן, באי כוחה של פרי ושל שלושת בכירי הארגון המוזהרים הנוספים בפרשה, הגיעו להסכמה כי לא יחקרו האחד את מרשו של השני.
החלטת הפרקליטים מתיישרת עם דבריו של יו"ר הוועדה, השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין, שהציע להם לשמור על כבוד הארגון. "אנחנו לא בית משפט. לא מתפקידנו לבחון את ההיבטים הפליליים של הבריחה", אמר פינקלשטיין. יו"ר הוועדה המשיך והסביר כי "אנחנו ועדה, וכשאנחנו דנים במחדל או ברשלנות, ענייננו הוא האתיקה המערכתית, הפיקודית והמקצועית". פינקלשטיין הודה כי "ייתכן שאנשי שב"ס שומעים אותנו ומורטים שערות, אך אנחנו לא נולדנו לארגון, ואנחנו לומדים תוך כדי. צריך לנהוג בענווה".
3 צפייה בגלריה
המשך עדותה של קטי פרי בוועדת גלבוע
המשך עדותה של קטי פרי בוועדת גלבוע
עדותה של קטי פרי בוועדה, אתמול
(צילום: אביגיל עוזי)
3 צפייה בגלריה
המשך עדותה של קטי פרי בוועדת גלבוע
המשך עדותה של קטי פרי בוועדת גלבוע
(צילום: אביגיל עוזי)
עם זאת, פרקליטי ארבעת הבכירים, הנציבה פרי, סגנה גונדר מוני ביטן, מפקד מחוז צפון בשב"ס, גונדר אריק יעקב, ומפקד כלא גלבוע גנ"מ פרדי בן שטרית, שמרו על זכותם לחקור חקירה נגדית את העדים שזומנו לוועדה.
הדיון בוועדה סבב היום סביב הטענות למצבם המוחלש של הסוהרים אל מול האסירים, כפי שצוין בדוח ועדת קטעבי, שאת מסקנותיה אימץ כבר ב-2019 השר לביטחון הפנים דאז, גלעד ארדן, כשנתיים לפני בריחת המחבלים מכלא גלבוע.
הוועדה המליצה אז "לפרק את האוטונומיה" של המחבלים בכלא באמצעים שונים, אך רוב המלצותיה לא יושמו. זאת ועוד, ההמלצות גם לא עלו לדיון בקבינט המדיני-ביטחוני, לא בעת פרסומם ואף לא מאז בריחת המחבלים. ראש הוועדה עצמו, ניצב בדימוס שלומי קעטבי, טען בפני הוועדה כי יש קשר ישיר בין אי-יישום ההמלצות לבין הבריחה.
היו"ר פינקלשטיין אמר לנציבה פרי כי "אנחנו עשויים להגיע למסקנה שוועדת קעטבי צדקה בנושא האוטונומיה של האסירים", וציין את גישת ה"שקט תעשייתי", שבמסגרתה הסוהרים נזהרים מאוד בהתנהלותם מול האסירים הביטחוניים. פרי, מצידה, התנגדה לשימוש במושג, ואמרה כי הוא מהווה סוג של השמצה כלפי השב"ס. לטענתה, הסוהרים לא חוששים לבצע כל פעולה שנדרשת באגפים הביטחוניים.
בד בבד, פרי טענה בעדותה בימים האחרונים כי תנאי האסירים הביטחוניים הם נושא מדיני, שמעורבים בו גורמים כמו השב"כ, המל"ל וצה"ל, וכי כל החלטה של שב"ס עלולה להבעיר את השטח ברחוב הפלסטיני, הן ביהודה ושומרון והן בעזה. על דוח ועדת קטעבי אמרה כי דאגה להפיץ אותו לגונדרים, לאחר שמונתה למפקדת מחוז דרום באוגוסט 2019.
פרי בוועדה, השבוע
(צילום: אבי חי, יריב כץ)

פינקלשטיין אמר כי עולה מדבריהם של בכירי השב"ס שהם ממתינים להחלטת הקבינט בשלושה נושאים מרכזיים שצויינו בדוח קטעבי, הם ההפרדה הארגונית בין האסירים, נושא הפקדת הכספים וערוצי הטלוויזיה. עם זאת, פינקלשטיין הקשה על פרי מדוע שב"ס לא מקדם את יישום שאר ההמלצות. בתגובה, פרי אמרה כי היא מסכימה עם הוועדה, אך ציינה כי "מדובר בנושאים כבדי משקל. דנו בסוגיית הפקדות הכספים - זו סוגיה סופר מדינית, וגם בסוגיית הטלוויזיה. שב"ס נמצא בתווך של כל אלה. צריך לקבל החלטות ולדון בתנאי המחיה של האסירים, ובהשלכות שלהם".
חבר הוועדה אריק ברבינג ציין כי דוח קטעבי התיישן מעט מאז פרסומו, והדגיש כי "לשב"ס צריך להיות אינטרס לעצב מציאות, ולא להמתין להחלטות הדרג המדיני". הנציבה פרי ענתה לו בתגובה, "אתה מצייר תמונה שאנחנו יושבים בחיבוק ידיים. אני יכולה לפרט על פעולות השב"ס". עוד אמרה פרי כי "אני חוזרת על כך שאין 'שקט תעשייתי'. תנאי האסירים הביטחוניים רחוקים מ'קייטנה'".
עם זאת, הנציבה הודתה כי ארגונה לא יכול להתנהל מולם לבד. "האסירים הביטחוניים מסומנים כגורמים המשפיעים ביותר על המצב הלאומי בישראל. נכחתי בהערכות המצב. שב"ס יכול לעשות כל מה שנדרש שהדרג המדיני יטיל עליו, אבל הוא לא לבד בעסק", הדגישה.