2 צפייה בגלריה
קניון נתניה נפתח לקונים
קניון נתניה נפתח לקונים
(צילום: AFP, GettyImages )
קבינט המומחים שמייעץ למשרד הבריאות פרסם הערב (יום ראשון) את המלצותיו להמשך המאבק באומיקרון, ובין היתר הדגיש, בהמשך לדיונים במשרד הבריאות שנחשפו ב-ynet בשבוע שעבר, כי "מומלץ שלא לחדש את תקנות התו הירוק".
לפי הקבינט, "הבוסטר מגן היטב ממחלה קשה, אך באומיקרון הוא לא מגן די הצורך מהדבקה - והתכנסויות בתו ירוק אינן בטוחות די הצורך. יש לשמר את התו הירוק משולב בבדיקת אנטיגן שלילית באתרים בהם שוהים אוכלוסיות בסיכון".
"מומלץ לקיים תשתית לאומית תומכת שתאפשר למוסדות, ארגונים, עסקים ועוד לקיים תו ירוק על בסיס וולנטארי, כולל תו ירוק 'פלוס' הדורש לא רק חיסון אלא גם בדיקה שלילית, ומיועד לאירועים ומסגרות של אוכלוסיות בסיכון", המליצו המומחים. "יש לגבש הנחיות למוסדות וארגונים שבהם שוהים אוכלוסיות בסיכון במטרה לצמצם את חשיפתם לסיכונים. ככלל, יש להמשיך ולדרוש תו ירוק ובדיקה שלילית מהמבקרים במוסדות אלה".
בהמשך לאזהרת בתי החולים, הקבינט הוסיף כי "תיתכן פגיעה באיכות הטיפול בשבועות הקרובים עקב עלייה בעומס במוסדות האשפוז, עומס הצפוי להחמיר בשל רווייה ביכולות המענה של הרפואה בקהילה". הקבינט מסר כי "יש לאפשר לאוכלוסיות בסיכון להגן על עצמן מהדבקה בשבועות הקרובים, ולאפשר להם להימנע מלצאת לעבודה על חשבון ימי מחלה שנתיים (ללא אישור רופא), ולילדיהם להימנע מללכת ללימודים (ללא צורך באישור רופא)".
"נדרשת חשיבה על שינוי פרדיגמה בעוד כמה שבועות אם יצטבר מידע שידגים ויאשר היעדר סיבוכים (במבוגרים וילדים) עקב אומיקרון", הוסיפו חברי הקבינט. המלצות הקבינט מפורטות במסמך.
2 צפייה בגלריה
הגבלות הקורונה בקניון עזריאלי
הגבלות הקורונה בקניון עזריאלי
בדיקה של תו ירוק. "נדרשת חשיבה על שינוי פרדיגמה"
(צילום: שאול גולן)
בשיחות סגורות אישרו גורמים במשרד הבריאות שהתו הירוק עומד בפני שינוי. שלושת התרחישים המרכזיים כעת הם: ביטול התו, הארכת תוקפו או התנייתו בחיסון הרביעי. שר האוצר אביגדור ליברמן כבר אמר שיקדם את ביטול התו הירוק לחלוטין, מכיוון שבגל הנוכחי מחוסנים מדביקים ונדבקים גם כן, ומומחים רבים הצטרפו לקריאתו - בטענה ש"לתו הירוק אין משמעות מול האומיקרון".
התרחיש בעל הסבירות הנמוכה ביותר הוא תו ירוק למחוסנים במנה רביעית, שכן ההחלטה בשלב זה היא לא להמליץ על החיסון הרביעי לכלל האוכלוסייה. הלחץ הציבורי ועמדת המומחים מושכים גם הוא לכיוון ביטול התו הירוק, אך לאור ביטול הבידודים הצפוי במערכת החינוך החשש הוא מצעד שייתפס כמהיר ופזיז מדי. לכן, ההערכה במערכת הבריאות כרגע היא שלאחר סיום הבידודים בבתי הספר, ביטול התו יהיה האירוע המשמעותי הבא.