שר האוצר אביגדור ליברמן הצטרף אחר הצהריים (יום ג') לקריאות לביטול התו הירוק. "אין היגיון רפואי ואפידמיולוגי בתו ירוק, ועל כך מסכימים מומחים רבים", הוא צייץ בטוויטר. "מה שיש זו פגיעה ישירה בכלכלה, בתפקוד היומיומי ובנוסף תרומה לא קטנה לפאניקה בציבור. אני פועל מול כל הגורמים על מנת לבטל את התו הירוק ולשמור על שגרת חיים נורמלית לכולנו". ליברמן כתב את דבריו מהבידוד שבו הוא שוהה כעת, אחרי שאובחן בסוף השבוע כנשא קורונה - ימים אחדים אחרי שקיבל את המנה הרביעית של החיסון.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן. "התו הירוק פוגע ישירות בכלכלה"
(צילום: אביגיל עוזי)
דברי ליברמן מגיעים זמן קצר לאחר שהבוקר נחשף ב-ynet ו"בידיעות אחרונות" כי במשרד הבריאות שוקלים לשנות או לבטל את התו הירוק. לדברי גורמים במערכת הבריאות, בימים האחרונים התקיימו דיונים בנושא במשרד על רקע העובדה כי תוקף התו הירוק למתחסנים הראשונים במנה השלישית צפוי לפוג בחודש הבא, ולאחרונה הוחלט להאריך את התו ל-28 בפברואר.
ביטול התו נידון כעת במשרד הבריאות בשל העובדה כי שיעור המחוסנים שנדבקים בזן האומיקרון מזנק וגם בבתי החולים כמות המחוסנים שמגיעים לאשפוז עולה. שאלת ביטול או שינוי התו הירוק נידונה גם בישיבתו האחרונה של קבינט המומחים המייעץ לממשלה במשבר הקורונה, וזה המליץ בשלב זה להמשיך במדיניות הנוכחית - אך הוסיף כי בהמשך יהיה מקום לדון בהחלפת התו הירוק בתו סגול בחלק מענפי המשק, או לשלב בין השניים.
במערכת הבריאות עדיין חלוקים בשאלה, אך כעת גוברים הקולות שאומרים כי במציאות הנוכחית – תרומת התו שולית. פרופ' גילי רגב-יוחאי מהמרכז הרפואי שיבא הציגה אתמול את ממצאי המחקר של החיסון הרביעי אותו הובילה - ולפיהם יעילותו מול האומיקרון חלקית בלבד - ובאותה הזדמנות הודיעה גם היא כי התו הירוק כבר אינו רלוונטי.

"לתו הירוק יש חשיבות כחלק מההתמודדות עם הנגיף", אמר פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לבריאות הציבור ומנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון. "ההיגיון שלו חייב להיות אפידמיולוגי. במצב הנוכחי בו אנחנו רואים שגם אנשים מחוסנים אמנם פחות נדבקים אבל לא באותם פערים כמו שראינו בזנים הקודמים אל מול אלו שאינם מחוסנים, חשוב כאשר גל ההדבקה כל כך גבוה לשנות את התו הירוק ולהתאים אותו בין אם לצמצם את תכולתו או להוסיף לתו הירוק את האפשרות של כניסה מופחתת של אנשים, במיוחד במקומות שבהם אנשים מבוגרים שנמצאים בסיכון מגיעים אליהם כמו תיאטרון, קולנוע ומקומות אחרים".
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, הוסיפה: "אני כבר מזמן אמרתי שהתו הירוק מגוחך כרגע, כי אין כרגע הבדל בין מחוסנים ללא מחוסנים. אני ממש לא רואה את הטעם. מי שלא התחסן עד עכשיו, אנחנו לא נשכנע אותו ואני חושבת שהמתווה צריך להיות עם היגיון אפידמיולוגי ולא במטרה לעודד התחסנות. כרגע אין היגיון אפידמיולוגי להפריד בין מחוסנים ללא מחוסנים, נכון שלא מחוסנים הם בסיכון למחלה קשה, אבל בטח אין הבדל גדול בשיעור ההדבקות בין מחוסנים ללא מחוסנים. לכן, השימוש בתו הירוק מיותר בשלב זה".