נשיא קולומביה גוסטבו פטרו הצהיר אתמול (יום ד') על ניתוק היחסים הדיפלומטיים בין מדינתו לישראל - ובמשרד החוץ מנסים להבין את משמעויות ההצהרה, וכיצד הדברים ייראו בשטח. עד לרגע זה לא התקבלה למעשה הודעה רשמית מממשלת קולומביה בדבר ניתוק היחסים, ונראה שגם הקולומביאנים לא ממש סגורים על היקף הניתוק.

2 צפייה בגלריה
נשיא קולומביה גוסטבו פטרו
נשיא קולומביה גוסטבו פטרו
פטרו. שלף הצהרה שלא תואמה לגמרי עם משרד החוץ של מדינתו
(צילום: EPA/Mauricio Duenas Castaneda)
משרד החוץ בבירה בוגוטה פרסם הודעה רשמית שממנה ניתן ללמוד כי על אף ניתוק היחסים, קולומביה תמשיך להעניק סיוע קונסולרי לאזרחי קולומביה בישראל ובשטחים - כ-4,000 במספר - כך שהמשמעות היא שאין מדובר בניתוק יחסים מלא. עם זאת, ישנה כוונה להחזיר את הממונה על שגרירות קולומביה בישראל. לקולומביה, נציין, אין שגריר בארץ, ולישראל יש שגריר במדינה, וכעת לא ברור האם הוא יצטרך לחזור ארצה.
מההודעה של משרד החוץ בוגוטה עולה כי אין מדובר ב"שבירת כלים" ברוח ההצהרה של פטרו, וכי הקולומביאנים מעוניינים להמשיך לשמור על קשר כזה או אחר. כך נכתב בהודעה: "ממשלת קולומביה הביעה שוב ושוב וברור את עמדתה לגבי הסכסוך בין ישראל לפלסטין ובמיוחד לגבי המלחמה המתנהלת ברצועת עזה מאז 7 באוקטובר. קולומביה לא הפסיקה להתעקש, פעם אחר פעם, על הצורך להשיג הפסקת אש, שחרור מיידי של החטופים, כמו גם כניסה סדירה והכמויות הנדרשות של סיוע הומניטרי לאוכלוסיית עזה.
"המדינה תמכה בתקיפות בכל הפעולות והמאמצים להקל על המשבר ההומניטרי. כמו כן, היא דרשה מישראל, כמו מדינות רבות וארגונים בינלאומיים, לכבד את המשפט ההומניטרי הבינלאומי ולציית להחלטות האו"ם, במיוחד אלה שהוציאו מועצת הביטחון. עם זאת, קולומביה והעולם ראו רעב יורד על האוכלוסייה, הרס תשתיות אזרחיות, מוות של מאות עובדים הומניטריים, עיתונאים, צוותים רפואיים, נשים וילדים, שממשיכים ליפול קורבנות לתגמול של ישראל שלא כיבדה את העקרונות של הבחנה, מידתיות וזהירות העומדים בבסיס המשפט ההומניטרי הבינלאומי".
עוד נכתב בהודעה הרשמית: "קולומביה דגלה בצורך לקיים ועידת שלום, לא רק כדי לפתור את המלחמה בעזה אלא כדי לחזור למסלול המשא ומתן המוביל לפתרון קבע. קולומביה חוזרת ומאשרת את אמונתה כי הפתרון הסופי לסכסוך בין ישראל לפלסטין ויציבות אזורית כרוך בהכרח בפתרון שתי מדינות, בהתאם לקווי הגבול שעליהם הסכימו האו"ם בהחלטה 242 משנת 1967. לפלסטינים ולישראלים מגיע לחיות בשלום תחת גבולות בטוחים ומוכרים. קולומביה היא מדינה המחויבת ברצינות לשלום ודוחה ומגנה כל מעשי אלימות. זוהי מדינה שפועלת מדי יום להשגת שלום בשטחה ומחוצה לו. בהתאם לכך, המדינה הצטרפה לאחרונה ל-17 מדינות נוספות בדרישה לשחרור מידי וללא תנאי של בני ערובה שבידי חמאס".
עוד כתב משרד החוץ של קולומביה כי יודיע לשגרירות ישראל במדינה על היקף הצעד עליו הכריז הנשיא. "פקידים דיפלומטיים קולומביאנים יחזרו לארצנו, בני ארצנו בישראל ובפלסטין ימשיכו לקבל את הסיוע והשירותים הדרושים מהמחלקה הקונסולרית של השגרירות בתל אביב. זה יתבצע בערוצים רשמיים מבוססים ולא באופן פומבי".
נודע כי ישראל פנתה בצינורות דיפלומטים לקולומביאנים וגם הם לא ממש ידעו על מה מדובר. מה שברור הוא שנשיא קולומביה שלף הצהרה ולא ממש תיאם אותה עם משרד החוץ. לא ברור האם ייאסר על אזרחים ישראלים להיכנס לבוגוטה. לפי ההודעה עולה שישראלים יוכלו לבקר בקולומביה. עם זאת, לא ברור האם תהיה פגיעה בסחר בין המדינות, בשיתופי פעולה אחרים, ומה תהיה מידת ההשפעה על שיתופי הפעולה בתחום הביטחון. כל אלה יתבהרו רק תוך כמה ימים.
2 צפייה בגלריה
נשיא קולומביה גוסטבו פטרו
נשיא קולומביה גוסטבו פטרו
"הוא מזמן מזדהה עם הפלסטינים, תמיד תמך באש"ף". הנשיא פטרו במהלך צעדה בבוגוטה, אתמול
(צילום: EPA/Carlos Ortega)

יהודים בקולומביה הופתעו מההצהרה: "צריך להיות עם עיניים פקוחות"

בקולומביה, נציין, יש קהילה יהודית המונה 5,000 איש, רובם חיים בבוגוטה. במדינה גרים גם כ-500 ישראלים. מרקוס פקל, מנכ"ל הקהילה היהודית בבוגוטה, אמר ל-ynet: "אנטישמיות כבר יש פה, לא ברמה של ארה"ב ואירופה. בטוח שמצב כזה גורם לאי-נוחות בקהילה היהודית, אבל לא חושב שזה יגיע לאנטישמיות ברמה של אירופה. הנשיא כבר מזמן מזדהה עם הפלסטינים, הוא תמיד תמך באש"ף. אבל בהודעה הרשמית מדברים על שתי מדינות לשני עמים ושלום בין העמים. בהודעה הרשמית מדברים על נתניהו וממשלת ישראל ולא על מדינת ישראל והעם הישראלי. הם עושים אבחנה".
עו״ד חיים רוזנטל, הנמנה גם הוא על הקהילה היהודית בקולומביה, שוחח עם ynet וסיפר כי ההודעה של הנשיא על ניתוק היחסים הפתיעה את הקהילה היהודית: "זה מאוד הפתיע אותנו, אבל לא רק את הקהילה היהודית זה הפתיע. גם אנשים בממשלה אמרו שזו הייתה הפתעה ואף אחד לא ציפה לזה. הם לא ידעו שהנשיא מתכוון להודיע על ההחלטה הזו. כולם מופתעים. זה נראה שזה לא היה מתוכנן, אלא שהוא ניצל את ההזדמנות שיש הפגנה גדולה והמון אנשים הגיעו עם דגלי פלסטין והחליט כנראה בספונטניות לצאת עם ההחלטה הזו".
לדבריו, הבוקר משרד החוץ הקולומביאני עידן את דברי הנשיא והודיע כי היחסים הקונסולריים עם ישראל יישארו: "הם אומרים שזה לא ניתוק היחסים בין העם הקולומביאני לעם הישראלי, ובנוסף זה לא צריך להשפיע על הקהילה היהודית בקולומביה, אלא שזה נגד ממשלת נתניהו. לגבי שגרירות ישראל בקולומביה, אנחנו לא יודעים מה יעלה בגורלה. יכול להיות שזה ישפיע בעיקר בעיכוב בהוצאת דרכונים".
עו״ד רוזנטל מסביר כי לדעתו אין סכנה לישראלים או ליהודים בקולומביה, אך צריך בכל זאת לנקוט במשנה זהירות: "המצב מבחינת הביטחון של יהודים וישראלים הוא בסדר, אבל אנחנו לא יודעים מה יכול לקרות בעקבות האמירה הזו. צריך להיות עם עיניים פקוחות. הקולומביאנים לא מגיבים בצורה כל כך דרמטית להצהרה הזו. בקהילה היהודית כמובן כועסים. הם אומרים שזה משהו שמזיק לקולומביה. יש גם כעס בקרב אזרחים קולומביאנים שטוענים שזה צעד לא טוב לקולומביה כי זה מזיק ליחסים המסחריים בין במדינות".