מערכת הביטחון השלימה הבוקר (יום ג') ניסוי מוצלח במערכת הנשק "חץ" והמיירט "חץ 3" שמיועד ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. בניסוי השתתפה גם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA). הניסוי דימה התמודדות עם מטח טילים בליסטיים שמשוגרים לעבר שטח ישראל במקביל.
3 צפייה בגלריה
ניסוי טיל חץ
ניסוי טיל חץ
מערכת חץ 3. ארכיון
(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
"מערך המכ"מים המבצעי של מערכת ה'חץ' גילה את המטרה והעביר את נתוניה אל מרכז ניהול הירי, שניתח את הנתונים וביצע תכנון מלא ליירטה", נמסר ממנהלת "חומה" ביחידת מפא"ת של משרד הביטחון. "עם השלמת התכנון, שוגרו לעבר המטרה שני מיירטי 'חץ 3', שהשלימו את משימתם בהצלחה".
בכירים במערכת הביטחון אמרו כי הניסוי כלל לראשונה שיגור של שני טילים מיירטים. "המפגש והפיצוץ היו עמוק בחלל. זו הפעם הראשונה ששני טילים מיירטים של חץ 3 יצאו יחד, וזה הביטוי לשיפור המרכזי של חץ 3. ראשי הקרב של טילי המטרה, ממשפחת 'אנקור', דימו את כל סוגי האיומים שיש על מדינת ישראל", הוסיפו הבכירים. עוד ציינו כי בניסוי הורחבו יכולות המערכת אחרי סדרת הניסויים שנערכה באלסקה.
3 צפייה בגלריה
ניסוי טיל חץ
ניסוי טיל חץ
ניסוי ב"חץ 3" באלסקה ב-2019
(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
בניסוי השתתפו בין השאר לוחמי חיל האוויר והתעשיות המעורבות בפיתוח מערכת הנשק: התעשייה האווירית באמצעות מפעל מלמ וחטיבת אלתא; חברת אלביט מערכות; חברת בואינג (Boeing); החברה הממשלתית למערכות הנעה רקטית תומר וחברת רפאל.
מערכת הנשק "חץ" נחשבת מרכיב מרכזי במערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל. במערך נכללת גם מערכת כיפת ברזל ומערכת שרביט קסמים. במשרד הביטחון ציינו כי הניסוי הבוקר היה חלק מתוכנית הפיתוח הרב-שנתית של מערכת הביטחון. "הצלחת הניסוי מהווה אבן דרך חשובה ביכולת המבצעית של מדינת ישראל להגן על עצמה, כנגד איומים קיימים ועתידיים בזירה ממעגלי איום שונים", נמסר.
שר הביטחון בני גנץ אמר: "אני מברך על הניסוי המוצלח וחסר התקדים שמצביע על העליונות הטכנולוגית של ישראל, שמובלת על-ידי מערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות. צעד אחר צעד, פיתוח אחר פיתוח, אנחנו שומרים על יכולתה של ישראל להגן על עצמה מול האיומים המתפתחים במרחב ומאפשרים לישראל את חופש הפעולה ההתקפי מול אויבנו, מתוך ההבנה שההגנה הטובה ביותר מאפשרת את ההתקפה האפקטיבית ביותר".
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הוסיף: "צה"ל ומערכת הביטחון רואים חשיבות גדולה בשדרוג ובשיפור יכולות ההגנה אווירית כל העת. הניסוי שבוצע הבוקר הוא מרכיב נוסף ביכולת שלנו לתת מענה לאיומים המפתחים בזירה האזורית כחלק ממימוש התוכנית הרב שנתית של צה"ל. השילוב המוצלח בין לוחמי ההגנה האווירית לטכנולוגיה ישראלית מתקדמת כחול לבן מביאים יכולת הגנה רב שכבתית מהטובות בעולם".
3 צפייה בגלריה
ניסוי טיל חץ
ניסוי טיל חץ
(צילום: מנהלת חומה במפא"ת, משרד הביטחון)
ראש הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים, אדמירל ג'ון היל, הביע סיפוק מתוצאות הניסוי: "הניסוי תוכנן לאתגר את כל מרכיבי 'חץ 3' והביצוע היה מצוין. המידע שנאסף בניסוי יסייע בפיתוחים עתידיים של המערכת. אנו נמשיך לסייע למדינת ישראל לשדרג את יכולותיה".
ראש מפא"ת, תא"ל (במיל') דניאל גולד מסר: "זהו ניסוי פורץ דרך המהווה התקדמות טכנולוגית נוספות ביכולות מערכת הביטחון להתחדש ולהתאים עצמה אל מול איומים בזירה האזורית".
ראש מנהלת חומה במפא"ת, משה פתאל, אמר כי "מערכת הביטחון פועלת כל העת לשפר ולשדרג את יכולות מערך ההגנה הרב-שכבתי מול איומים עתידיים בזירה האזורית. מאז סדרת הניסויים המוצלחת במערכת הנשק 'חץ 3' בשנת 2019 עשינו כברת דרך משמעותית נוספת בהרחבת יכולות המערכת".
בועז לוי מהתעשייה האווירית אמר: "מערכת החץ, פרי פיתוחה של התעשייה האווירית תוך שיתוף פעולה הדוק עם משרד הביטחון, ה-MDA האמריקני וחיל האוויר הוכיחה שוב היום שבידי מדינת ישראל נמצאת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר להגנה מפני טילים בליסטיים. במהלך הניסוי נבחנה המערכת אל מול איומים עתידיים, תוך איסוף מידע המשמש את מערכת הביטחון ומהנדסי החברה לפיתוח הטכנולוגיות העתידיות".