בית משפט השלום בקריות האריך היום (רביעי) ביומיים את מעצרה של תושבת קריית אתא (48) העובדת כגננת משלימה בפעוטון בעיר, שנעצרה אתמול בחשד לעבירות של התעללות ותקיפת פעוטות חסרי ישע. השופטת סימי פלג-קימלוב הורתה על הארכת המעצר עד מחר. בית משפט אסר על פרסום שמה וזהותה של החשודה לצורך דיון המעצר הראשון. בהקלטות מתוך הגן נשמעים בכי וצרחות, לצד אמירה: "תקשרי אותו לכיסא". האזינו להקלטות.
החקירה בנוגע למעון בקריית אתא נפתחה לפני כחודש וחצי, בעקבות תלונות של הורים לפעוטות בני 8 חודשים עד שנתיים. ההורים חשדו כי במקום מתרחשים מעשים שאינם ראויים, פיזיים ומילוליים, מצד גננות וסייעות. נציג המשטרה אמר היום בדיון כי מאז שהגיעה התלונה "המשטרה חקרה ואספה ממצאים, הגן נסגר ב-15 למרץ למשך חודשיים, מדובר בתיק עם היקף חקירה גדול מבחינת אנשים וזמנים. מדובר בהרבה אירועים. אספנו מצלמות שצילמו במשך ארבעה חודשים".

כמה מהורי הפעוטות שהגישו את התלונה במשטרה הגיעו היום לבית המשפט ואמרו בדמעות כי הם לא יוותרו עד אשר ייעשה צדק. "הבן שלי בן שנה וחצי. הוא כל הזמן קם בלילות בצעקות, נותן לעצמו מכות בראש, דופק את הראש בקיר, כשהוא מפוחד ומבוהל. בכל פעם שהוא שומע צעקה הוא פשוט נעמד דום", סיפרה הודיה, אמא לפעוט בגן. לדבריה, "מה ששמענו בהקלטות זה פשוט משטר, זו לא התנהגות לילדים קטנים. 'עיניים אליי, עיניים אליי, תעוף מפה!', מה זו צורת הדיבור הזאת? אפילו לבן אדם מבוגר לא הייתי מדברת ככה, אז לתינוק?".
נוי ממן דרופבסקי, אם לפעוט בן שנה וחודשיים, מבינה היום כי היו סימנים בדרך למה שעבר בנה בגן. "היום הילד שלי בעיכוב התפתחותי. הוא מטופל עד כמה שאפשר לטפל ואנחנו מקווים שיהיה בסדר". חגית פרץ, אמא לתינוק בן תשעה חודשים מהגן: " הכנסתי את הבן שלי לפעוטון כשהיה בגיל חמישה חודשים ועכשיו הוא בעיכוב התפתחותי. שמענו דברים מזעזעים. שמענו את הגננת צורחת על הילדים שלא יסתכלו לטלוויזיה. הכול היה בגדר של איומים בגן. לא הייתה שום פעילות חברתית לילדים, שום נושא לימודי. אנחנו מזועזעים, התחושות קשות. עוברים עלינו חודשיים נוראיים, שאני לא מאחלת לאף אמא להיות בסיטואציה הזו".
3 צפייה בגלריה
הארכת המעצר של הגננת החשודה בהתעללות בפעוטון בקריית אתא
הארכת המעצר של הגננת החשודה בהתעללות בפעוטון בקריית אתא
הגננת החשודה בבית המשפט, היום
(צילום: נחום סגל)
"מיד אחרי הגשת התלונות, כבר מבדיקה ראשונה הבנו שיש בעיה, והמידע הועבר למשרד החינוך שסגר את הגן", אמר סגן-ניצב זיו מלמוד, קצין חקירות מודיעין בתחנת זבולון, "בתוך כך, שוטרי מחלק אלימות בתחנה גבו עדויות מההורים ותפסו אמצעי תיעוד אשר העלו בתום בחינה מקצועית ממצאים המעלים חשד לקיומן של עבירות של פגיעה בחסרי ישע כלפי כמה ילדים במועדים שונים לאורך מספר חודשים".
"מדובר בחקירה מורכבת הנמצאת בראשיתה ומנוהלת באינטנסיביות וברגישות המתבקשת", הוסיף סנ"צ מלמוד. "אנו רואים בחומרה רבה עבירות של פגיעה בחסרי ישע, ונעשה כל שדרוש על מנת למצות את החקירה בהקדם".
3 צפייה בגלריה
הארכת המעצר של הגננת החשודה בהתעללות בפעוטון בקריית אתא
הארכת המעצר של הגננת החשודה בהתעללות בפעוטון בקריית אתא
הורי הפעוטות בבית המשפט, היום
(צילום: נחום סגל)
3 צפייה בגלריה
הפעוטון שנשרף
הפעוטון שנשרף
הפעוטון שנשרף. לא נמצא קשר בין השריפה לחקירה
(צילומים: כבאות והצלה חוף)
שבועיים לאחר הגשת התלונות וסגירת הפעוטון, נשרף המקום. במשטרה בדקו האם יש קשר בין המקרים, ואולם מחקירת חוקר דליקות של רשות הכבאות התברר כי השריפה נגרמה כתוצאה מכשל חשמלי.
רק בחודשים האחרונים נחשפו מקרי התעללות במשפחתון בשכונת גילה בירושלים, במעון ביישוב עץ אפרים, בגן ביפיע, במעון בעפולה, בחדרה, פתח תקווה, גדרה, באר שבע, מבשרת ציון, קריית שמונה, תל אביב ועוד, ובכולם מתנהלים הליכים נגד נשות הצוות החשודות במעשים.