ראש הממשלה נפתלי בנט מנסה להפעיל לחץ על כמיליון הישראלים שיכולים להתחסן ועדיין לא עשו זאת ואומר הערב (חמישי) כי "סרבני החיסונים מסכנים את בריאותם, סביבתם ואת החופש של כל אזרחי ישראל".
בהצהרה שמסר ממשרד ראש הממשלה ב-20:00, שבוע אחר שלגלג על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שנהג למסור הצהרות באותה שעה, מתח בנט ביקורת חסרת תקדים בחריפותה על הלא-מחוסנים. "המדע הוא חד וברור - החיסונים עובדים, הם יעילים ובטוחים. סרבני החיסונים מסכנים את בריאותם, סביבתם ואת החופש של כל אזרחי ישראל. את החופש שלנו לעבוד, חופש ילדינו ללמוד, חופש לחגוג שמחות עם המשפחה. סרבני החיסונים פוגעים בכולנו, כי אם כולם יתחסנו - כולם יוכלו לקיים את שגרת חייהם".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בהצהרה על העלייה בתחלואת הקורונה
נפתלי בנט בהצהרה על העלייה בתחלואת הקורונה
בנט בהצהרה על העלייה בתחלואת הקורונה
(צילום: חיים צח, לע"מ)

ראש הממשלה גם הסביר את החלטת קבינט הקורונה לחייב את מי שאינם מחוסנים בתשלום עבוד בדיקות הקורונה. "אם מיליון ישראלים ימשיכו לא להתחסן, זה ייאלץ את שמונה מיליון האחרים בסוף להסתגר בבתיהם. לכן הקבינט קיבל היום החלטה שהחל מ-8 באוגוסט, סרבן חיסון לא יוכל להיכנס לקולנוע, לתיאטרון, לבית הכנסת, ללונה פארק, למשחק כדורגל או לכל פעילות מעל 100 איש בפנים או בחוץ, אלא אם יביא בדיקת קורונה שלילית על חשבונו. הוא יישא במלוא עלות הבדיקה. אין שום סיבה שמשלמי המיסים ואלו שקיימו את חובתם האזרחית להתחסן יממנו בדיקות למי שסירב", אמר.
בנט גם ביקש מהציבור ללחוץ על אנשים בסביבתם להתחסן: "אני פונה מכאן לכל מי שמכיר סרבן חיסון, שכנעו אותו, תסבירו לו שלא יפגע באחרים. אל תוותרו".
כמו כן קרא בנט לציבור להקפיד על עטיית מסכות בחללים סגורים. "שכבת המסכות תלויה בכם ובכולנו. היא הוכחה מדעית ככלי יעיל במיוחד כדי להגן על עצמכם ועל סביבתכם. כששני אנשים עוטים מסכה הסבירות להדבקה יורדת ב-98 אחוז. לכן על כל אזרח במדינה לעטות מסכה במקומות סגורים. זו לא המלצה, זו חובה חוקית".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בהצהרה על העלייה בתחלואת הקורונה
נפתלי בנט בהצהרה על העלייה בתחלואת הקורונה
"מכירים סרבן חיסון? שכנעו אותו". בנט בהצהרה
(צילום: חיים צח, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
חיסון שלישי למדוכאי חיסונים בשיבא
חיסון שלישי למדוכאי חיסונים בשיבא
"אם כולם יתחסנו - כולם יוכלו לקיים את שגרת חייהם". מתחסנים בבית החולים שיבא
(צילום: gettyimages)
בנוסף ציין בנט כי על המבוגרים לנקוט משנה זהירות ולשמור על עצמם. "המבוגרים יודעים לנהל את עצמם, הם אחראים להתנהל ביתר זהירות. לפגוש את הנכדים, אבל בחוץ באוויר הפתוח עם מסכות. כולנו שומרים על סבא וסבתא".
"אם נתחסן, נשמור על המבוגרים ונעטה מסכות, אנו נתגבר על הדלתא והשנה הקרובה תהיה שנת זינוק כלכלי שנת שיקום ויציאה מהמשבר", סיכם בנט.
בנט מסר את הצהרתו שעות לאחר שקבינט הקורונה הוסיף ארבע מדינות לרשימת האסורות בטיסה ואישר את מתווה התו הירוק - אך החריג מתוכו את הילדים וקבע שלא יחול על אירועים שבהם פחות מ-100 משתתפים.
5 צפייה בגלריה
פרופ' ערן סגל
פרופ' ערן סגל
פרופ' ערן סגל. "התו הירוק עשוי להביא מאות אלפי מתחסנים"
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר בדיון שהוא מקווה שהתו הירוק אכן יסייע בהורדת התחלואה. לדבריו, התווים השונים - ירוק, סגול ושמח - רק ממתנים את ההתפשטות. "אבל בסוף כולם מבינים שאסטרטגית לבלום זה לחסן את המיליון איש שלא מחוסנים", הדגיש.
פרופ' ערן סגל שהשתתף בקבינט הקורונה אמר: "התו הירוק שאושר היום עשוי להביא מאות אלפי מתחסנים חדשים ובכך להפוך למהלך משנה מציאות. ילדים מתחת לגיל 12 הוחרגו, וכל התו רלוונטי רק ל-1.1 מיליון שלא התחסנו, שמעכשיו יצטרכו להציג בדיקה בהרבה מקומות וגם לשלם עליה בעצמו. התו לא יבלום את התחלואה - אבל ייתכן שכמות המתחסנים שהוא יביא כן תעשה זאת".
לפי ההחלטה, התו הירוק יחול על אירועי תרבות וספורט, חדרי כושר, מסעדות וחדרי אוכל, כנסים, אטרקציות תיירותיות ובתי תפילה. על אירועים עם פחות מ-100 משתתפים לא יוטלו הגבלות, כמו במצב הנוכחי.
5 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי ופרופ' נחמן אש בטקס חילופי מנכ"ל משרד הבריאות
פרופ' חזי לוי ופרופ' נחמן אש בטקס חילופי מנכ"ל משרד הבריאות
התווים רק ימתנו את ההתפשטות. מנכ"ל משרד הבריאות אש
(צילום: עמית שאבי)
באירועים עם יותר מ-100 משתתפים, במקום סגור או פתוח - כניסה תתאפשר למחוסנים, מחלימים ובעלי תוצאת בדיקה שלילית מגיל 12 ומעלה. למעשה, ילדים עד גיל 12 יקבלו פטור מהתו הירוק ויוכלו להיכנס בלי בדיקות גם לאירועים המוניים, ובהם למשל בתי קולנוע והופעות ילדים. מתווה התו הירוק ייכנס לתוקף בעוד שבוע, 29 ביולי, לאחר אישור הממשלה.
בנוסף הוחלט כי מיום ראשון, 8 באוגוסט, התשלום עבור הבדיקות ללא מחוסנים יהיה על חשבון הנבדק (למעט מי שלא יכול להתחסן מסיבות בריאותיות), והן יבוצעו במתחמי בדיקה ייעודיים שייפרסו ברחבי הארץ. בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה הוזכר כי אירועי ה"תו השמח" (חתונות, מסיבות) מחייבים הצגת אישור לכל הגילאים, גם למי שגילו פחות מ-12.
לאחר אישור מתווה התו הירוק אישרו השרים גם את מתווה נתב"ג - הוספת בריטניה, גאורגיה, קפריסין וטורקיה לרשימת המדינות האדומות, החל מ-30 ביולי. הטיסה למדינות אדומות אסורה, למעט באישור של ועדת החריגים.