קבינט הקורונה התכנס אחר הצהריים (יום חמישי) - כשבוע וחצי אחרי הישיבה האחרונה - ואישר את מתווה התו הירוק. המתווה יובא לאישור הממשלה ביום ראשון וייכנס לתוקף מעוד שבוע, 29 ביולי. בנוסף, הומלץ להוסיף את בריטניה, גאורגיה, קפריסין וטורקיה לרשימת המדינות האדומות, האסורות לטיסה למעט באישור של ועדת חריגים. לאחר אישור הממשלה, הן ייכנסו לרשימה ב-30 ביולי. ראש הממשלה נפתלי בנט ימסור הצהרה ב-20:00 בעקבות ההחלטות שהתקבלו.
התו הירוק יחול על אירועי תרבות וספורט, חדרי כושר, מסעדות וחדרי אוכל, כנסים, אטרקציות תיירותיות ובתי תפילה. על אירועים עם פחות מ-100 משתתפים לא יוטלו הגבלות, כמו במצב הנוכחי. באירועים עם יותר מ-100 משתתפים, במקום סגור או פתוח - כניסה תתאפשר למחוסנים, מחלימים ובעלי תוצאת בדיקה שלילית מגיל 12 ומעלה.
4 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג, הבוקר
(צילום: קובי קואנקס )
על פי המתווה שאושר, ילדים עד גיל 12 יקבלו למעשה פטור מהתו הירוק ויוכלו להיכנס בלי בדיקות גם לאירועים המוניים, ובהם למשל בתי קולנוע והופעות ילדים.
מיום ראשון, 8 באוגוסט, התשלום עבור הבדיקות ללא מחוסנים יהיה על חשבון הנבדק (למעט מי שלא יכול להתחסן מסיבות בריאותיות), ויבוצע במתחמי בדיקה ייעודיים שייפרסו ברחבי הארץ. בהודעה הוזכר כי אירועי ה"תו השמח" (חתונות, מסיבות) מחייבים הצגת אישור לכל הגילאים, גם למי שגילו פחות מ-12.
דקות ספורות אחרי אישור מתווה התו הירוק אושר גם מתווה נתב"ג, שכולל כאמור את הוספת בריטניה, גאורגיה, קפריסין וטורקיה לרשימת המדינות האדומות, החל מ-30 ביולי. הטיסה למדינות אדומות תמשיך להיות אסורה, למעט באישור של ועדת החריגים.
לגבי יתר המדינות הוזכר כי מעתה מחוסנים יעברו בדיקת קורונה בנחיתה ארצה, ולאחר קבלת תשובה שלילית ישוחררו מבידוד. לא מחוסנים יעברו בדיקת קורונה בנחיתה ארצה, ישהו שבעה ימים בבידוד ויוכלו להשתחרר מבידוד לאחר קבלת תוצאה שלילית לבדיקה ביום השביעי.
4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
השר טרופר: "שינינו את הפרדיגמה"
(צילום: הדר יואביאן)
"ההבחנה בין המחוסנים ללא מחוסנים התקבלה לנוכח המלצת משרד הבריאות והמומחים החיצוניים, לפיה החלת התו הירוק עשויה לשפר את מצב התחלואה", נכתב בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה. "בנוסף, הוחלט כי חשוב לתמרץ את אזרחי ישראל הלא מחוסנים שהם בני חיסון ולייצר בידול בין האוכלוסיות המחוסנות והלא מחוסנות בשגרת יומן".
לפי המצגת שבה דנו חברי הקבינט, המטרה היא "לחיות עם הקורונה". כלומר, להגיע למצב של משק פתוח עם חיסונים ובדיקות, הסברה ואכיפה ולהמשיך בשגרת חיים בטוחה עם מינימום הגבלות.
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר בפתח ישיבת הקבינט: "מילת המפתח מבחינתי היא איזון. אנחנו לא מתרגשים ממכחישי הקורונה ולא נשמעים למי שקוראים לסגור את המדינה. אנחנו מביאים כאן לאישור הצעה שתאט את קצב התחלואה - ובמקביל תשמור על משק מתפקד ועל חיים נורמליים. אנחנו רוצים שאנשים ייצאו לעבוד, ייצאו לבלות, ישמרו על כושר. אנחנו פועלים במלוא המרץ כדי לפתוח את שנת הלימודים בצורה בטוחה ומלאה. התו הירוק יסייע לנו במשימות האלה. הקפדה על ההנחיות תגן על הציבור מפני מגבלות קשות".
4 צפייה בגלריה
יואל רזבוזוב באולפן ynet
יואל רזבוזוב באולפן ynet
השר רזבוזוב. "להפסיק את העליהום בעניין נתב"ג"
(צילום: משה מזרחי)
בישיבה התגלע ויכוח בין נציגי משרד הבריאות לבין שר התיירות יואל רזבוזוב סביב סוגיית נתב"ג. ראש שירותי בריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה כי בין 10 ל-13 אחוזים מהחוזרים לחו"ל מאומתים לקורונה. שר התיירות התקומם על הדברים ואמר: "אתם מחשבים חוזר מחו"ל גם אם נמצא מאומת עשרה ימים אחרי שנחת. אבל נניח אם אדם חזר לארץ ונדבק אחרי יומיים - למה אתם מחשבים אותו שנדבק בחו"ל? אסור לשכוח שאנחנו מדינה לא נטולת וריאנטים. ולכן מדובר בפועל על 0.33 אחוז מהחוזרים שהם באמת מאומתים. לכן כל העיסוק בנתב"ג יוצא מפרופורציה ותפסיקו את העליהום הזה".
רזבוזוב העלה בישיבה את הדרישה לפיצויים לנפגעים מהמגבלות, בהם ענף התיירות, ענף האירועים והצגות הילדים. הוא גם העלה בישיבה הצעה לפטור לילדים מעל גיל 12 מהתו הירוק. הוא אמר שאם נמתין עד לחיסון השני - המשמעות שילדים מעל גיל 12 ומתחת לגיל 18 יחמיצו את האירועים בחופש הגדול. לכן הציע להקל עליהם ולתת גם להם פטור מהצגת התו הירוק, גם אם הספיקו להתחסן רק בחיסון הראשון. ראש הממשלה בנט הסכים עם רזבוזוב וביקש ממשרד הבריאות לשקול בחיוב את ההצעה.

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, אמר לאחר אישור המתווים: "לשמחתי, שינינו את הפרדיגמה – התרבות היא כבר לא הראשונה להיסגר. היא גם לא הייתה האחרונה להיפתח. החברה הישראלית וממשלת ישראל מכירים בערך של תרבות, בחשיבות קיומה ובצורך של עשרות אלפי העובדים בענף להמשיך ולהתפרנס. אני קורא לציבור הישראלי ללכת ולצרוך תרבות איכותית ובטוחה".
איגוד המסעדות והשף חיים כהן התייחסו להחלטה לגבי התו הירוק ואמרו: "אנחנו מקווים שהציבור ישתף פעולה עם הוראות התו הירוק, לאחר שהודיעו לו זה מכבר שהקורונה מאחורינו. מדובר באתגר תפעולי עבור המסעדנים, שלטעמנו ניתן היה להמתין איתו, לאור התחלואה הקשה שיציבה עדיין על מס נמוכים מאוד. אנחנו שמחים שמשרדי הבריאות והכלכלה גילו הבנה לדרישתנו להחריג ילדים עד גיל 12 ממגבלת התו, לאור החום הכבד בחודשי הקיץ וחופשות הילדים".
4 צפייה בגלריה
חיים כהן במסעדת יפו תל אביב
חיים כהן במסעדת יפו תל אביב
חיים כהן. "מקווה שהציבור ישתף פעולה, אחרי שהודיעו לו שהקורונה מאחורינו"
(צילום: יריב כץ)
עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח הגיב על ההחלטה בעניין המדינות האדומות ואמר כי "ההחלטה על הרחבת הרשימה של מדינות האסורות לטיסה היא לא מידתית ופוגעת בזכות החוקתית של האזרחים לצאת מישראל. אנו קוראים לממשלה להתמקד באכיפת הכללים למי שחוזר, במקום במניעה גורפת של יציאה לאותן מדינות. גם הקריטריונים לפיהם מוסיפים מדינות לא ברורים ולא מקדמים את התכלית של מניעת כניסת וריאנטים".
בתוך כך עדכן משרד הרווחה את ההנחיות למפעילי שירותי הרווחה. על פי ההנחיות המעודכנות, עובדי המעונות והמסגרות החוץ ביתיות של המשרד שאינם מחוסנים יתבקשו לעבור בדיקת PCR פעמיים בשבוע, או בדיקות מהירות מדי יום בטרם כניסתם למסגרות. כמו כן, קיימת חובת עטית מסכות לעובדים ולדיירים בכל חלל סגור שאינו אזור מגורים.

המאבק בתחלואה - כתבות נוספות

משרד הבריאות פרסם לקראת הישיבה נתונים אודות מספר החולים במצב קשה אשר סובלים ממחלות רקע. על פי הנתונים, 18 מהחולים במצב קשה מתמודדים עם סוכרת, 10 ממחלות לב, 19 מיתר לחץ דם, חמישה מאסטמה, שישה ממחלות ריאה, תשעה ממחלה אונקולוגית, שלושה מדיכוי חיסוני, שלושה ממחלות כליה ושלושה מאלצהיימר. חלק מהחולים משתייכים לשתי קבוצות או יותר, ובכל מקרה יעילות החיסון עשויה להיות פחותה יותר בקרב מאושפזים אלו, והנטייה לסיבוכים של המחלה לחדה יותר.
כינוס השרים התעכב מאחר שמשרדי הבריאות והאוצר ה בדיונים על המשמעויות הכלכליות של החלת "התו הירוק". במשרד שקלו להרחיב את ה"תו הירוק" לכל חלל סגור כולל כאלו שיש בהם פחות מ-100 בני אדם - אבל אתמול אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש בריאיון לאולפן ynet כי אין כוונה לבצע הרחבה שכזו.
השתתפו בהכנת הכתבה: אדיר ינקו, רן בוקר, נדב צנציפר והדר גיל-עד
פורסם לראשונה: 14:40, 22.07.21