"פוליטיקו" דיווח כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי לפרסם ביממה הקרובה צו מנהלי, שנועד להעניש מתנחלים שתקפו פלסטינים ביהודה ושומרון. הדיווח מתבסס על מסמכים שהגיעו לידי האתר. הצו אמור להכין את הקרקע להטלת סנקציות של ארה"ב נגד תוקפי הפלסטינים בשטחים.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בביקורו בישראל בתחילת המלחמה
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
במסמכים נכתב כי במסגרת הענישה יכריז ממשל ביידן על הטלת סנקציות נגד מתנחלים שלקחו חלק באלימות בשטחים, שלפי המסמכים גרמה למותם של פלסטינים רבים ולגירוש פלסטינים מאדמותיהם. מחלקת המדינה ומשרד האוצר של ארה"ב צפויים לפרט על הסנקציות, ולהסביר כיצד מוסדות פיננסיים אמורים לטפל בנושא. בשלב זה לא צוין מי המתנחלים שייענשו, וכיצד.
מי שלא אהב את הדיווחים הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שטען: "קמפיין 'אלימות המתנחלים' הוא שקר אנטישמי שמפיצים אויבי ישראל במטרה להכפיש את המתיישבים החלוצים ואת מפעל ההתיישבות ולפגוע בהם, ודרכם להכפיש את מדינת ישראל כולה. זהו קמפיין BDS אנטי מוסרי שהופך את הקורבן לתוקף ומתיר את דמם של המתיישבים. חבל שממשל ביידן משתף עם זה פעולה, בימים בהם המתיישבים משלמים מחיר דמים יקר בטובי בניהם במלחמה בעזה".
סמוטריץ' אף הוסיף, בצל המאמצים האמריקניים לקדם את פתרון שתי המדינות כחלק מפתרון כולל למלחמה בעזה: "אמשיך לחתור לשלום בר-קיימא שיושג רק כאשר תיגדע תקוות הערבים למדינה ערבית על חורבות המדינה היהודית. אם המחיר יהיה הטלת סנקציות אמריקניות עליי - אז שיהיה".
הצו יתפרסם בזמן שממשל ביידן נמצא תחת לחץ הולך וגובר, גם מצד מחוקקים דמוקרטים, לנקוט יד קשה יותר נגד ישראל - שלטענת מתנגדיה מנהלת בעזה מערכה חסרת פרופורציות.
2 צפייה בגלריה
עימותים בקרוואת בני חסן
עימותים בקרוואת בני חסן
מהומות בכפר קראוות בני חסן הסמוך לשכם, שבו נורה למוות פלסטיני בעימות עם מתנחלים
במהלך המלחמה בעזה הזהיר ממשל ביידן את ישראל מאלימות של מתנחלים קיצונים נגד פלסטינים בגדה. אחרי שבממשלת ישראל המעיטו בחומרת האזהרה, בחודש דצמבר הודיעה מחלקת המדינה כי תטיל הגבלות ויזה על "קיצונים יהודים" שתקפו פלסטינים בשטחים.
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הגדיר את אותם "קיצונים יהודים" כאנשים "שהיו מעורבים בערעור השלום, הביטחון או היציבות בגדה המערבית, לרבות באמצעות מעשי אלימות או נקיטת פעולות אחרות המגבילות את הגישה של אזרחים לשירותים חיוניים וצרכים בסיסיים. גם בני משפחה קרובים של אנשים כאלה עלולים להיות כפופים להגבלות אלה".