השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס להצהרת הטייסים במילואים מטייסת 69, שהודיעו אתמול (יום ראשון) כי לא יתייצבו לאימוני מילואים במחאה על המהפכה המשפטית, ואמר הבוקר לאולפן ynet: "מי שתומך בסרבנות לא צריך לטוס, לא צריך להיות בצה"ל".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"לא אעצור בגלל איומי אלימות". בן גביר
(צילום: EPA)
הודעת 37 הטייסים מטייסת הקרב 69 פורסמה על רקע הצהרת אנשי מילואים נוספים שיימנעו משירות אם תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט תיושם. עם זאת, טייסי המילואים הודיעו שיתייצבו בכל מקרה לפעילות מבצעית אם יידרשו לכך. טייסת 69, מהחשובות בחיל האוויר, מובילה את התקיפות בסוריה במסגרת המב"מ (המערכה שבין המלחמות) ומבצעים נוספים. אנשיה השתתפו בין השאר בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה.
מילואימניקים ממערך המבצעים המיוחדים שהצטרפו למחאה מסרו בתגובה לדבריו של בן גביר באולפן ynet: "אנו מצדיעים לשר בן גביר על שירות משמעותי, ארוך ומסכן חיים בצה"ל. שירותו בצבא הוא מגדלור בוהק לדורות של לוחמים. המבצעים שהוביל הם מורשת קרב מפוארת עבור כולנו".
בתוך כך, בן גביר ציין כי תהליך החקיקה במסגרת תוכנית נתניהו-לוין לא ייבלם: "לא נעצור בגלל סחטנות ותחת איומים. מי שמצדד בתופעה של סרבנות, צריך להיות איתו מאוד נחוש ולהתייחס אליו באפס סובלנות". לדבריו, "לא עוצרים כי לא נכנעים לאלימות והפחדות. לא מכליל את כל המפגינים - רובם אנשים ערכיים - אבל חלקם אנרכיסטים. הם רוצים לכפות עלינו אג'נדה וזה לא ילך. אני מוכן להוביל כל הידברות - לא באולטימטומים. אני לא זוכר ממשלה שעצרה הכול. רצוי לדבר, אבל לא כשמישהו מכוון לך אקדח לרקה".
2 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
טייסת חיל האוויר. ארכיון
(צילום: AFP)
בן גביר פנה אל הטייסים המוחים: "אתם לא חיים באותה מדינה?", וציין: "אם הם היו עושים את זה בהתנתקות, הייתם אומרים שזו אנרכיה, מרי. הם אחים שלי, צריך לדבר איתם - אבל לא אעצור בגלל איומי אלימות". הוא הוסיף: "אי אפשר שצד אחד כל היום יאיים על השני. אני מרגיש את הקרע והכאב בעם ושומע את הדברים. מצד שני, אני גם אומר שלא יכול להיות שבגלל תחושות של אנשים או איומים אנחנו נפסיק". לדבריו, "אני קורא כאן עכשיו - בואו נדבר, יש יוזמות. אני לא מבין למה מי שכל הזמן צועק וזועק לא מוכן לדבר".
"אני רוצה להחמיא למפכ"ל שבתאי", אמר בן גביר כשהתייחס להתנהלות המשטרה בהפגנות נגד המהפכה המשפטית, "מקווה שהמשטרה תמשיך ליישם את אותה מדיניות ברורה. נתתי הוראה לא לאפשר עורקי תחבורה ראשיים". במקביל, הוא הבהיר: "המפקד בשטח לא קובע את המדיניות. זה תפקידי. כשאני נלחם שכביש איילון יהיה פתוח, אני נלחם בשביל סקטור? לא, בשביל כלל ישראל".

לצד זאת, מפכ"ל המשטרה לשעבר אסף חפץ אמר כי הוא "מקווה שהמשטרה עושה הערכות מצב להמשך, הם נמצאים במצב לא פשוט", והוסיף: "בן גביר בחפ"קים גורם לאי אמון במשטרה".
חפץ התייחס לרב-פקד מאיר סויסה, קצין המבצעים של מרחב תל אביב במשטרה שתועד משליך רימון הלם לעבר קבוצת מפגינים במחאה בתל אביב: "אם הוא מפקד והיחידה שלו שם - הוא צריך להיות שם, וצריכים להיות שם גם מפקדים מעליו. התפלאתי שלא היו שם מפקד המחוז וסגנו. הם צריכים להיות בשטח. יש הנחיות ברורות איך להשתמש בכל אמצעי, כולל מכת"זיות. צריך להפיק לקחים, לא לחזור עליהם".

מתקפה על המשטרה: "לנקות כל פוליטיזציה"

בתוך כך, בן גביר ציין כי הוא חושש מרצח פוליטי בשל הרוחות הסוערות בעם: "יש איומים ממשיים כלפיי. ראיתי את כמות השנאה המופנית לביבי ושרה, אליי, לאחרים". בריאיון לכאן ב' אמר בן גביר כי "בקרב המפגינים יש מי שמתכנן את הרצח הבא. יש אנרכיסטים מהשמאל שעברו מזמן את הקו האדום. יש מתוכם אנשים שאומרים את זה בפה מלא - צריך להרוג את בן גביר, את שרה נתניהו. עם זאת, רוב המפגינים הם אנשים טובים וערכיים".
גורמים במשטרה אמרו בתגובה לאמירה כי "לא מכירים כל מידע מודיעיני שמצביע על איום ברצח מצד מפגינים כלפי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר".
על כך הגיב בן גביר במתקפה: "אני נדהם נוכח תדרוכים של גורמים עלומים במשטרה, מתכחשים לאזהרות המודיעיניות החמורות שמונחות על שולחננו יום יום ובאות לידי ביטוי גם בהגברת האבטחה על נציגי ציבור ספציפיים. יש לנקות כל פוליטיזציה מעבודת המשטרה המקצועית, ראינו למה הדבר גורם בחיל האוויר".
לאחר מכן, בן גביר צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "בניגוד ליוצרי קמפיין מלחמת האחים, שפיכות דמים, סרבנות לצה"ל ו-BDS נגד המדינה - אני קורא דוחות מודיעין ומקבל הערכות מצב שוטפות. החשש משפיכות דמים הוא ממשי. ההנהגה חסרת האחריות משמאל איבדה את הצפון".
בתגובה, צייץ יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "אני קורא לנתניהו לפטר את בן גביר לפני שיהיה מאוחר מדי! מי שעסק בעבר בטרור במקום להתגייס, עושה דה-לגיטימציה למפגינים הפטריוטים. בן גביר והמסיתים הם הדלק של הסרבנות". במקביל, ראש האופוזיציה יאיר לפיד הצטרף לקריאתו של גנץ: "קודם ליצן הטיקטוק המציא שהוא מסתכל במסכים ונותן הנחיות, הבוקר הוא כבר התחיל להמציא 'חומרי מודיעין' שאינם קיימים. זה לא רק מגוחך, זה גם מסוכן".