4 צפייה בגלריה
צוות שלדג
צוות שלדג
יוצאי עוד ועוד יחידות מצטרפים למחאה: 669, צוות א' בשלדג, פעילות יחידת יהל"ם
( צילום: דובר צה"ל)
נדמה שלא היה יום בשבוע האחרון ללא מכתב חדש של עשרות אנשי מילואים שהצהירו כי יתקשו להגיע לשירות מילואים אם תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט תתממש. היום (שישי) היו אלה כ-130 קצינים ולוחמים במילואים של יחידת יהל"ם (יחידה הנדסית למשימות מיוחדות) שהודיעו לשר הביטחון יואב גלנט: "נתקשה לשרת אם הרפורמה המשפטית תעבור". אנשי המילואים של יהל"ם מצטרפים ליוצאי יחידות נוספות כמו 669, שלדג, מערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין, יחידת 8200 ומערך הבקרה והשליטה בחיל האוויר.
אחד מחותמי המכתב של יחידת יהל"ם סיפר ל-ynet כי "אנחנו חושבים שיש פה קרע עצום והוא מחלחל גם למילואים. אם פעם היו יחד בצוות דתיים, חילונים, ימנים ושמאלנים - היום זה אחרת. לא הלכנו לכיוון של לזרוק איומים, אבל אם הרפורמה הזאת תעבור - זה דבר שיקשה עלינו להתייצב למילואים".
4 צפייה בגלריה
משרתי מילואים מילואימניקים יחידת יהל״ם יחידה הנדסית למשימות מיוחדות חתומה חתמה עצומה נגד הרפורמה המשפטית
משרתי מילואים מילואימניקים יחידת יהל״ם יחידה הנדסית למשימות מיוחדות חתומה חתמה עצומה נגד הרפורמה המשפטית
"יש קרע עצום". מכתב יוצאי יהל"ם
אתמול היו אלה יוצאי 669 - יחידת החילוץ של חיל האוויר - שפרסמו מכתב אזהרה ממוען לשר גלנט, לרמטכ"ל הרצי הלוי ולמפקד חיל האוויר תומר בר. "מיום הקמתה, היחידה נמצאת בכוננות מתמדת להצלת חיי אדם", פתחו אנשי המילואים את המכתב. "מתוקף תפקידנו, הוכשרנו ולמדנו לפעול בצורה שקולה ומדודה ולהתייחס ביראת כבוד לתפקיד המוטל עלינו, גם כשהזמן דוחק והסכנה רבה. הצלחה במשימת חילוץ מבוססת על גמישות מחשבתית ויכולת לזהות החלטות שגויות ולתקנן. כך מצופה מחיילי היחידה וכך אנו מצפים מנציגינו בכנסת ובממשלה".
הם המשיכו: "המצב הקיים נוגד את ערכינו ואיננו יכולים לשבת בחיבוק ידיים אל מול התפוררות הדמוקרטיה. אנו, ששירתנו ומשרתים במילואים במסירות, תוך סיכון חיינו, כלוחמים, תומכי לחימה וצוותי רפואה, מתריעים כי לא נוכל עוד לשרת את מדינתנו אם מהלכי החקיקה יעברו במלואם ללא הידברות והסכמה. אנו קוראים לכנסת ולממשלה לעצור, לבצע הערכת מצב מחודשת ולחלץ את המדינה מן התהום אליה היא מידרדרת".
אתמול נשלח מכתב נוסף שעליו חתמו יותר מ-200 קציני מילואים ביחידות הבקרה והשליטה בחיל האוויר. "בעת הזו אנחנו מקימים קול צעקה ואומרים לא! לא למהלכי חקיקה דורסניים וחד-צדדיים. אנו קוראים לעצירת המהלכים להרס הדמוקרטיה. אם ימשכו המהלכים ותושלם החקיקה, בלב כבד ומתוך שבר ערכי עמוק, נתמוך בחברים הרבים מקרבנו שצו מצפונם לא יאפשר להם להמשיך להתנדב לשירות מילואים", נכתב.
ע', איש מילואים ביחידה מובחרת של חיל האוויר, אמר אתמול ל"ידיעות אחרונות": "זה רק קצה הקרחון. לא הותירו לנו ברירה, אי-אפשר להישאר אדישים למצב המדאיג".
4 צפייה בגלריה
צוות שלדג
צוות שלדג
"חרדים לגורל המדינה". 6 חברי הצוות במילואים השבוע
שלשום נחשף ב-ynet כי צוות שלם של משרתי מילואים ביחידה המובחרת שלדג החליט שלא יגיע למילואים בשל המהפכה המשפטית. מדובר בשישה לוחמים שרק ביום רביעי סיימו שבוע מילואים, לאחר שירות רציף של עשרות שנים, עוד מימי השירות הסדיר. ששת הלוחמים, בשנות ה-40 לחייהם, הם אנשי שלדג שחתמו על התנדבות ושירתו כאמור בסדיר, בקבע ובמילואים ביחידה, ועסקו בין היתר בהכשרת לוחמים צעירים.
מדובר בפעם הראשונה שצוות שלם של לוחמים מחליט כך. ההצהרה של חברי הצוות, שהתמונה המצורפת צולמה בשבוע המילואים שאותו חתמו, היא תמציתית ופשוטה: "לא נשרת דיקטטורה. סדיר, קבע ואלפי ימי מילואים במצטבר - עד השבוע". לוחם בצוות, ערן, ציין כי "יצאנו למהלך הזה בצער רב, אחרי קרוב ל-30 שנים משותפות כצוות. אלמלא אובדן הדרך של המדינה היינו ממשיכים ל-30 שנים נוספות".
שלושה מבין הלוחמים קרואים בשם "אורי", ולכן הצוות ידוע ביחידה כ"צוות אורים". אחד הלוחמים, אורי, אמר ל-ynet כי "אנחנו חרדים לגורל המדינה האהובה שלנו". לוחם נוסף, עדי, אמר ש"אחרי קרוב ל-30 שנות שירות נאמן, אני מרגיש שאיני מסוגל להמשיך לשרת מערכת שהופכת לדיקטטורה, והולכת בדרך של אובדן מוחלט של הזהות הישראלית שאותה שירתתי בעשורים האחרונים".
לוחם נוסף בצוות אמר כי "כיהודי בחרתי לבנות בישראל את ביתי, בידיעה שבביתי זה לא ירדפו אותי בגלל זהותי, אבל אני חרד שהמדינה שעליה אני מגן תהפוך כעת מנרדפת לרודפת". לוחם שלישי בשם אורי מתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה והכנסת: "הפילוג וההסתה שמגיעים מלמעלה, וצובעת מאות אלפי אזרחים שומרי חוק, משרתים וערכיים כאנרכיסטים - חייבת להיפסק".
אורי "ב" הוסיף: "דריסת הערכים הבסיסיים שעליה הוקמה מדינת ישראל, ושעליה נלחמו ההורים שלנו, מחייבת אותנו לעשות מהלך שנוגד את החינוך הבסיסי שאותו קיבלנו ביחידה: לעשות את העבודה מאחורי הקלעים. המצב הנוכחי מחייב אותנו לעשות מעשה ציבורי - ולהגן על המדינה שלנו".
4 צפייה בגלריה
רס"ן א'
רס"ן א'
"לא נתנדב לדיקטטורה". חלק מחותמי מכתב אנשי המודיעין
(צילום: יובל חן, יריב כץ, דנה קופל)
גם אנשי מערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין מעולם לא נחשפו ומעולם לא מצאו לנכון להביע עמדה פוליטית. אבל המהפכה המשפטית, והעברתם בקריאה ראשונה של סעיפים מרכזיים בתוכנית, גרמו להם לצאת למאבק ולפרסם מכתב שחולל סערה. בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" הסבירו יוזמי מכתב אנשי המודיעין כי "מי ששותק מול הטירוף הוא הבלתי-אחראי. אם החוקים יתקבלו, לא נתנדב לדיקטטורה".
"שירתנו בגאווה אדירה בתפקידי מפתח מורכבים במשך שנים על בסיס התנדבותי במערך המבצעים המיוחדים, אחד הרגישים במערכת הביטחון", כתבו במכתבם. "זהו רגע חירום. אם תימשך החקיקה שמטרתה הפיכת מערכת המשפט לזרוע פוליטית ובלתי-עצמאית, קרי מחיקת הדמוקרטיה הישראלית, מבלי שתושג הסכמה רחבה בנושא – לא נמשיך להתנדב לשירות מילואים במערך המ"מ".
יוזמי המכתב הם שניים: רס"ן (מיל') ר', ששירת במשך 14 שנה במערך המבצעים המיוחדים וב-16 השנים האחרונות משרת במילואים, ורס"ן (מיל') א' - בעל ותק דומה במערך. הם אספו כבר 250 חתימות של קצינים בדרגות ביניים ולמעלה מזה, וגם של אלוף אחד שזכה לטלפון מהרמטכ"ל הרצי הלוי - שבנאומו בשבוע שעבר הדגיש כי "השארת המחלוקת מחוץ לצבא היא הדרך היחידה לקיים צבא מילואים שנחיצותו רבה מאוד". בעקבות השיחה הסיר האלוף את חתימתו.
"לא ציפינו להתפוצצות שכזו", הודה ר' בריאיון ל-ynet. "חשבנו שנהיה 50-30 ונוציא. לא האמנו. ליחידות כל כך קטנות כמונו אלו כמויות מטורפות. המכתב נולד מכך שהבנו שאין לנו את הלוקסוס לשתוק, כי זה הולך לכיוונים גרועים ביותר. החבר'ה מהיחידה שלנו תמיד היו בחוד והבנו שגם הפעם אנחנו לא יכולים לשתוק וחייבים להוביל".
"אין בזה דבר פוליטי", הדגיש ר'. "הפעילות שלנו היא בין המלחמות ולא במלחמות, אבל הפעם הרגשנו שהבטן שלנו נשפכת. אנחנו לא עושים חישובים איך זה ישפיע ומה זה יעשה. אנחנו פשוט מאמינים שיש מצבים שצריך להילחם, לפי החוק ולא בנשק כמובן, כי כל מי ששותק מול הטירוף, הוא הבלתי-אחראי. המונח שהשתמשנו בו הרבה הוא שהחוזה נשבר. כל השנים אנחנו נותנים את הנשמה והחיים בכל מיני מקומות בעולם, ומנגד עומדת ממשלה אחראית ושפויה וממלכתית. ועכשיו החוזה נשבר. אם החוקים יתקבלו, לא נתנדב לדיקטטורה. לא נסכים להיות סוליית מגף של מישהו".

גלנט: "אסור לפגוע בצה"ל", בר-לב: כשיש הפיכה - אפשר להפסיק להתנדב

ביום שלישי פורסם גם מכתב של בוגרי יחידת 8200 שבו הם הזהירו מפני "יום הכיפורים" של החברה הישראלית - והבטיחו כי לא יתנדבו יותר אם החקיקה תעבור במלואה. הם הבהירו שאין הכוונה לסרבנות בשעת חירום.
"כקצינות וקציני התרעה, אנו מבקשים להתריע כי אנו מזהים צבר מטריד של סימנים מעידים העולים לכדי חשש אמיתי לשלמותה וביטחונה של מדינת ישראל, כפי שהכרנוה מאז ומתמיד: התפוררות הלכידות החברתית, פגיעה בכלכלת ישראל, יציבותה ובתדמיתה בעולם כתוצאה מהביטול הצפוי של הפרדת הרשויות והפגיעה בעצמאות הרשות השופטת. חלק מהנזקים הללו עלול בקרוב מאוד להיות בלתי הפיך, בעוד אויבנו מחככים ידיהם בהנאה", כתבו במכתב.


שר הביטחון גלנט יצא באותו ערב נגד הקריאות הגוברות לסרבנות מצד אנשי מילואים במחאה על המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. "כל קריאה לסרבנות היא פגיעה בביטחון ישראל, אסור לאף אחד להשתמש בסמל היחידה, בסמל צה"ל או בדגל ישראל על מנת להצדיק צד אחד. בשום פנים ואופן לא קוראים לסרבנות בשום מקום, בשום גזרה, בשום חיל ובשום יחידה", אמר במהלך מפגש עם חיילי ומפקדי גדוד המילואים 363.
"אני רואה כאן בגדוד אנשים שמגיעים מכל רחבי הארץ: דתיים, חילונים, בעלי השקפות עולם מימין ומשמאל. כשהם נכנסים לתוך המדים ומתחת לאלונקה הם כולם פועלים כיד אחת", אמר גלנט במהלך המפגש עם לוחמי המילואים, שמשרתים כעת באזור החטיבה המרחבית אפרים ופועלים שם למניעת הסתננות בקו התפר ולאבטחת צירים ויישובים. "הניסיון שלנו הראה שצה"ל, על חיילי הסדיר והמילואים, הוא עמוד התווך של מדינת ישראל - הוא הדבר החיוני ביותר לעתידה של מדינת ישראל ואסור לפגוע בו".
גלנט הוסיף: "אני אומר את זה מתוך ראייה ארוכת שנים, ראיתי את ההפגנות אחרי מלחמת יום כיפורים לפני 50 שנה, עברתי אינתיפאדות, תמיד היו אירועים חברתיים, אך למול כל אלה - הצבא הצליח להישאר מאוחד, להבין את גודל המשימה ואת האחריות הרבה המוטלת עליו. בהיבט הזה, לצבא המילואים ולכוחות המילואים יש תפקיד מכריע". לדברי השר, "האיומים על מדינת ישראל - איראן, חיזבאללה, חמאס ובעיות נוספות יישארו איתנו גם אחרי שייפתרו הבעיות הנוכחיות. לכן - צה"ל צריך להישאר צבא העם, הצבא של כולנו, מאוחד ומסוגל לבצע את משימותיו".
מנגד, תמיכה בקריאות לסרבנות השמיע השבוע השר לביטחון פנים לשעבר עמר בר-לב, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר ואלוף-משנה במילואים. "ברגע שיש הפיכה משטרית אז צריך להילחם בכל הכלים", אמר בריאיון ל-ynet radio. "אלה שמשרתים במילואים רובם משרתים בהתנדבות, ולכן ברגע שיש חשש מבחינתם שיש הפיכה משטרית, אז בהחלט הם יכולים להפסיק להתנדב".
בר-לב התייחס לדבריו של שר הביטחון לשעבר בני גנץ, שאמר באולפן ynet שהוא לא מסכים עם הקריאות לסרב להתגייס למילואים. "המחאה חשובה, צריך להמשיכה, צריך למצות כל דבר חוקי, להשמיע קול, לצאת לרחובות, שביתות", אמר גנץ. "אין לנו מדינה ספייר ואסור לפרק את זה".