2 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בנאום בועידת התנ"ך
אביב כוכבי בנאום בועידת התנ"ך
כוכבי והכרזה נגד המפקדים
(צילום: יאיר שגיא )
כרזות נגד מפקדי צה"ל ביהודה ושומרון הופצו בימים האחרונים באזור השומרון. בין היתר, מפיצי הכרזות מאשימים את אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס ודובר צה"ל תא"ל רן כוכב בכך שהם שבויים ב"תפיסת אוסלו" ולא יוצאים לטענתם נגד גל הטרור, חרף המבצעים המוצלחים האחרונים נגד חברי חוליית גוב האריות. "הקצינים תולים עיניהם במנגנונים הפלסטיניים שידאגו לביטחון", נטען. "חייבים לצאת מתפיסת אוסלו ולעזור לצה"ל לנצח".
בכרזה שהופצה נראות תמונותיהם של פוקס וכוכב תחת הכותרת "קציני אוסלו לא מסוגלים". נזכיר כי בשבועות האחרונים התגברו המחאות של התושבים בגב ההר נגד פיגועי הירי, ובשולי המחאות התרחשו כמה תקריות אלימות של צעירים יהודים שתקפו מכוניות פלסטיניות וגרמו נזק לחנויות. בשיא המתיחות, לפי החשד, ריססו כמה צעירים גז פלפל על מג"ד בצנחנים. בכל המקרים עדיין לא הוגשו כתבי אישום וכל העצורים שוחררו.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
(צילום: AFP)
הרמטכ"ל אביב כוכבי מסר בתגובה לכרזות: "אני מגנה בתוקף את השיח המסית נגד מפקד פיקוד המרכז ודובר צה"ל. זהו מעשה פסול ולא ערכי, הפוגע במשרתי ציבור אשר פועלים במקצועיות, מתוקף חוק, ובאופן ערכי וממלכתי. קציני צה"ל פועלים באופן ענייני ואין להכניסם בשום צורה או רמז לשיח פוליטי".
הכרזות נגד הקצינים הבכירים יצאו דווקא לאחר שנודע אמש כי בכיר ארגון "גוב האריות" מוחמד אל-בנא ועוד 3 פעילים הסגירו את עצמם לידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. שלושה בכירים נוספים בארגון חוסלו בחודשיים האחרונים. לאחר הפעולה האחרונה של צה"ל ושב"כ בשכם, אפשר להגיד שאנשי הארגון הפכו מרודפים לנרדפים על-ידי מערכת הביטחון הישראלית. שינוי המשוואה לא מלמד בהכרח על סיום האירוע, אבל בהחלט נותן איתות לפלסטיני הממוצע.
גורמי ביטחון, בעיקר בפיקוד המרכז, אוגדת איו"ש ושב"כ, מאוד הוטרדו מהתארגנות "גוב האריות", ומהעובדה שאנשיה הצליחו להוציא פיגועים רבים בטווחי זמן יחסית צמודים. המערכת פעלה אמנם לסיכול, בין היתר במבצעי מעצרים, פשיטות וסירי לחץ, שהצליחו באופן נקודתי וייצרו תמונות של חמושים פלסטינים יוצאים מהבתים עם ידיהם על הראש, אך הפיגועים המשיכו.
אם תצליח ישראל, יחד עם המנגנונים, לשמור על שקט ארוך טווח של כמה שבועות סביב שכם, ניתן יהיה להגדיר בזהירות שתשתית "גוב האריות" נפגעה משמעותית. אך ייתכן כי אנשי ההתארגנות יצליחו להוציא לפועל פיגוע עם נפגעים.