3 צפייה בגלריה
חנן בן ארי מודיע על קיום הופעתו בדרום
חנן בן ארי מודיע על קיום הופעתו בדרום
הסטורי של חנן בן ארי, וירי הרקטות לדרום
(צילום: AFP, מתוך אינסטגרם)
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בצהריים (יום ראשון) בטלפון עם ראשי רשויות מעוטף עזה, ואמר להם כי ישראל פועלת "בגלוי ולא בגלוי" בעקבות ירי הרקטות מרצועת עזה בימים האחרונים. בשיחה ביקשו ראשי הרשויות מנתניהו שיאיץ את התוכנית הממשלתית לחיזוק עוטף עזה. נתניהו שוחח על נושא המיגון גם עם ראשי רשויות בצפון.
בינתיים, ובעקבות המצב הביטחוני, בוטלה ההופעה של חנן בן ארי שתוכננה להתקיים הערב באצטדיון טוטו שדרות, תחת כיפת השמיים ובהשתתפות 5,000 צופים. זאת למרות שמוקדם יותר היום הודיע בן ארי באינסטגרם כי מבחינתו ההופעה מתקיימת כרגיל. "תושבי שדרות ועוטף עזה, מחכה לכם הערב", כתב. עם זאת, אלוף הפיקוד הורה על ביטול ההופעה בעקבות החשש מירי הרקטות.
זמן מה לאחר הביטול נקבע תאריך חדש להופעתו של בן ארי בשדרות. ההופעה תתקיים ב-14 במאי, וכל מי שרכש כרטיסים יוכל להגיע למועד החדש. במקביל, בן ארי הזמין את מעריציו להופעה שתועבר הערב בלייב בפייסבוק. "בגלל שאני לא מוכן לוותר, בואו ניפגש היום בלייב בפייסבוק שלי ואופיע למענכם ולמעני בשעה 20:00", מסר בן ארי.

בשדרות מתחו ביקורת על ביטול ההופעה של בן ארי, שעבורה כבר בוצעו הכנות בהן הקמת הבמה, התקנת מכשירי הגברה ותאורה, וכן גידור המתחם. "ההחלטה הזאת מלחיצה את הציבור. היא רק יותר מכניסה לפאניקה. אנשים בטוחים שהערב יהיו אזעקות וטילים", אמרו.
בן ארי מסר לאחר ביטול ההופעה: "הייתי אופטימי ורציתי לפגוש את תושבי שדרות והעוטף היום, אבל לנוכח המציאות הבלתי נסבלת שאנחנו חיים בה התבקשנו לדחות את המופע בכדי להימנע מסיכון של יותר מ-5,000 איש באזור אחד פתוח בשדרות". בן ארי ציין כי "אנחנו עובדים מול המועצה על מועד חדש ונעדכן בהקדם. אני מחכה לפגוש אתכם בקרוב מאוד"
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בשיחה עם ראשי הרשויות נתניהו אמר כי "אויבינו טועים לחשוב שאנחנו מפולגים ומנצלים זאת כדי לפגוע בנו". הם מצידם ביקשו ממנו כאמור להאיץ את תוכנית הפיתוח שכוללת הרחבת יישובים, פרויקטים כלכליים, פיתוח תשתיות וחוסן.
3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תיעוד תקיפת צה"ל בעזה בשבוע שעבר
(צילום: AP )
ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, אמר כי הוא וראשי המועצות בעוטף עזה אמרון לנתניהו ומנכ"ל משרדו יוסי שלי, כי הם סומכים על שיקול הדעת של מערכת הביטחון, ויגבו "כל החלטה להבטחת הביטחון, ההרתעה והשבת השקט לארצנו". ירקוני הוסיף: "בשיחה העלתי על הפרק את נושא המיגון לכל יישובינו, וכן את פיתוח התשתיות וההרחבות. ראש הממשלה היה קשוב לצרכים והנחה את מנכ"לו לבחון את הדברים כחלק מתוכנית הממשלה המתגבשת".
בשיחתו של נתניהו עם ראשי הרשויות בצפון, ראש מועצת חצור הגלילית, שמעון סויסה, ציין כי העלה בפניו את בעיית המיגון: "ביקשתי מראש הממשלה מיקוד בפרויקט מיגון לכלל יישובי הצפון, לטיפול במקלטים ובעיקר בבניינים שנבנו בשנות ה-50. ראש הממשלה הנחה את מנכ"ל משרדו להציג בפניו תכנית ומענה".
בינתיים, ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים שבראשה עומד יולי אדלשטיין התכנסה הבוקר בבסיס הקריה בתל אביב לדיון שהוגדר "דחוף", נוכח אירועי הימים האחרונים. "חברי ועדת המשנה שמעו סקירות מודיעיניות-מבצעיות על הפעילות ההתקפית וההגנתית בגזרות השונות, מפי גורמים בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון", נמסר. היום בשעה 16:00 תתקיים פגישת עדכון ביטחוני בין נתניהו לראש האופוזיציה יאיר לפיד.
3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
שיגורים מהרצועה לעבר ישראל
(צילום: EPA )
מאז תחילת גל ההסלמה הנוכחי, עם פרוץ המהומות בהר הבית בלילה שבין שני לשלישי, נורו לשטח ישראל שש רקטות מסוריה, 37 מלבנון וכ-100 בערך מרצועת עזה. מלבד הרקטות התרחשו גם פיגועים קטלניים, כשהשיא היה ביום שישי האחרון - שבו נרצחו האחיות רינה ומאיה די בבקעה ואמן נפצעה אנושות, והתייר האיטלקי אלסנדרו פאריני בטיילת בתל אביב.
בינתיים, מעמותת נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) נמסר כי בימים האחרונים חלה עלייה של כ-100% בפניות לקו הסיוע שלה, המעניק סיוע נפשי לנפגעי טראומה על רקע טרור ומלחמה. לפי העמותה, 50% מהפניות היו על רקע הטילים והמצב הביטחוני, כ-40% מהפניות לקו הסיוע הגיעו דווקא מאזור המרכז וכ-50% מהפניות הם על רקע איבה וטרור.
מנכ"לית נט"ל אפרת שפרוט מסרה כי "הפיגוע ביום שישי בתל אביב ורצף אירועי הטרור בחודשים האחרונים עולים בשיחות רבות המתקבלות בקו הסיוע מאזרחים המעידים על תחושת חרדה ומתח שהם חשים, ועל הקושי לחזור לשגרה הימיומית. במהלך החג קו הסיוע של עמותת נט"ל תוגבר לטובת אזרחים הזקוקים לתמיכה וסיוע נפשי על רקע האירועים הביטחוניים. בקווי הסיוע של נט"ל התקבלו שיחות רבות מאזרחים שביקשו סיוע עקב מצוקה ולחץ נפשי. מאז הפיגוע ביום חמישי חלה עלייה של 100% בפניות לקו הסיוע של נט"ל.
"בשגרה, מרבית הפניות המתקבלות בקו הסיוע מגיעות מחיילים משוחררים המתמודדים עם פוסט טראומה על רקע שירותם הצבאי. בחודשיים האחרונים אנו רואים עלייה בפניות של אזרחים על רקע טרור. רוב הפניות הם מאזרחים על רקע החשש והקרבה הפיזית למרבית מהאירועים הביטחוניים. עצם העובדה שיש מישהו מהצד השני של הקו שמקשיב ומרגיע אותם מצילה אותם ברגעי החרדה אותם הם חווים".
קו הסיוע של נט"ל מעניק סיוע נפשי לנפגעי טראומה על רקע טרור ומלחמה – 1800-363-363
השתתף בהכנת הכתבה: יאיר קראוס