אחרי שלושה חודשים של הפגנות חסרות תקדים, הקואליציה מבצעת נסיגה חלקית ראשונה ממתווה המהפכה המשפטית המקורי - אבל עדיין מתעקשת על החוק המרכזי בה, זה הנוגע לבחירת השופטים, ועל קידום חוקים הנוגעים במרביתם לראש הממשלה בנימין נתניהו ולמנהיג ש"ס אריה דרעי.
בתום דיון שנמשך כמה שעות במטרה להסכים על מתווה חד-צדדי ל"ריכוך" המהפכה המשפטית, ראשי הקואליציה הודיעו הלילה (בין ראשון לשני) כי חקיקת התיקון ביחס להרכב הוועדה לבחירת שופטים תושלם עד תום המושב הנוכחי, לפני חג הפסח. זאת על בסיס המתווה שהוצג אתמול בוועדת החוקה על ידי היו"ר שמחה רוטמן, ולפיו הקואליציה תוכל למנות את שני השופטים הבאים בבית המשפט העליון - ובהמשך תיבחן אפשרות ששופטים נוספים ייבחרו בהסכמה רחבה יותר.
אישור יתר סעיפי המהפכה המשפטית יידחה בינתיים, לאחרי פסח. מדובר בין היתר בפסקת ההתגברות, איסור פסילת חוקי יסוד על ידי בית המשפט העליון ופסילת חוקים רק ברוב מיוחס (של 12 שופטי עליון לפחות מתוך 15). עם זאת, חוקים אחרים - שאינם חלק מהתוכנית המקורית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין ובהם חוק הנבצרות, חוק דרעי 2, חוק המתנות וחוק החמץ - כן יאושרו בימים הקרובים, עד סיום כנס החורף של הכנסת בשבוע הבא.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יריב לוין, מירי רגב, ושמחה רוטמן
בנימין נתניהו, יריב לוין, מירי רגב, ושמחה רוטמן
נתניהו ורוטמן. ראש הממשלה קיבל את המתווה המעודכן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בהודעת ראשי הקואליציה הלילה נכתב כי "לראשונה יבוטל הווטו האוטומטי של השופטים בוועדה לבחירת שופטים כך שיתאפשר איזון וגיוון בהרכב בית המשפט העליון. נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהוועדה". עוד הוחלט כאמור כי שאר סעיפי החקיקה של הרפורמה המשפטית יובאו לאישור עם תחילת כנס הקיץ של הכנסת, בתום הפגרה.
ראשי הקואליציה קראו לאופוזיציה "לנצל את תקופת הפגרה שנמשכת כחודש על מנת לקיים הידברות אמיתית לצורך הגעה להבנות ביחס לסעיפי החקיקה שיובאו לאישור לאחר הפגרה". הם הוסיפו: "אנו מושיטים יד לכל מי שבאמת חשובה לו אחדות העם והרצון להגיע להסדר מוסכם".
ביקורת ראשונה מתוך הקואליציה על החלטת ראשיה הלילה הובעה בציוץ של חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד. "אין חדש תחת השמש. הצבעתם ימין, ניצחתם ימין וקיבלתם שמאל", כתבה גוטליב הבוקר.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לוין. עדכון במהפכה
(צילום: עמית שאבי)
המתווה של רוטמן, שאישרו ראשי הקואליציה, מבדיל בין הוועדה לבחירת שופטי העליון לבין הוועדה לבחירת שופטים לבתי המשפט האחרים - שבהם יכהנו נשיאת העליון, נשיא בית המשפט מחוזי ונשיא בית משפט שלום. לפי המתווה של רוטמן, בוועדה לבחירת שופטי העליון יכהנו בסך הכול 11 חברים, ובהם שלושה שופטים (נשיאת העליון ושני שופטי עליון), שלושה שרים (שר המשפטים ושני שרים נוספים), שלושה חברי כנסת מהקואליציה (יו"ר ועדת חוקה ושני ח"כים נוספים) ושני חברי אופוזיציה מסיעות שונות. למעשה תבוטל השתתפותם של נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה.
כך, השופטים יאבדו את אפשרות הווטו שהיו יכולים להטיל על בחירת שופטים. המתווה מציע שמינוי שופטים לבית המשפט העליון יהיה ברוב רגיל של 6 מתוך 11, ואילו העברת שופט מכהונה תדרוש רוב של 9 מתוך 11. למעשה, חברי הקואליציה לבדם יוכלו לבחור את שני שופטי העליון הבאים. רוטמן שוקל שאולי מהמינוי השלישי והלאה, הרוב הממנה יהיה חייב לכלול נציג מהשופטים ונציג מהאופוזיציה. לטענת רוטמן, "כך מעניקים מענה לחשש שהקואליציה תשתלט על בית המשפט העליון, ומצד שני מאפשרים לקואליציה שני מינויים".
בפועל, המתווה של רוטמן מאפשר לקואליציה למנות שני שופטים שמרנים לבית המשפט העליון. בנוסף, הוא מבטיח שבוועדה יישמר תמיד רוב מבטיח לקואליציה. בנוסח זה, נשיא העליון ייבחר על-ידי הוועדה גם כן ולא בשיטת הסניוריטי.
6 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"הצבעתם ימין, קיבלתם שמאל". גוטליב
(צילום: יואב דודקביץ')
בחוק הנבצרות הוכנסו שינויים גם כן: חבר הכנסת אופיר כץ הסיר את הסעיף שמונע ביקורת שיפוטית של בית המשפט העליון בנושא הנבצרות, והרוב הנדרש בכנסת להכרזה על נבצרות ראש הממשלה ירד ל-80 ח"כים.
ראשי הקואליציה קיימו את הפגישה הלילית אחרי שדחו את "מתווה העם" של הנשיא יצחק הרצוג בשבוע שעבר. קודם לפגישה נועדו ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין. בין השאר דנו ראשי הקואליציה כאמור במתווה שהציג יו"ר ועדת החוקה רוטמן, שמשנה את הדרך שבה הציעה הקואליציה שייבחרו שופטי העליון - וכולל שני מינויים מובטחים לקואליציה כבר כעת.
גורם בכיר מאוד בקואליציה תקף אמש את רוטמן, אחרי שזה הציג את המתווה החדש בוועדת החוקה. "הוא מתנהל בחובבנות, עושה רק נזק ומפחיד את הציבור", אמר. "עד שיש מתווה שאפשר למכור בקלות כמשהו שהמפגינים יוכלו לחיות איתו, הוא מציג אותו כלאחר יד, בלי להסביר על מה הוא עונה ולמה הוא מגיע".
מתחת לפני השטח ישנו מתח גדול בין הצדדים, כשעיקר הכעס היה שההודעה על ריכוך המהפכה המשפטית - שבליכוד קיוו לשווק כמתווה פשרה שירגיע את הזעם ברחובות - יצאה כהודעה לא-מנומקת לתקשורת. בחדרים סגורים טוענים חברי כנסת שרוטמן מתנהל באופן לא מאורגן ולא אחראי, ופוגע במאמצי ההסברה של המהפכה המשפטית. חבר הכנסת דודי אמסלם מהליכוד כתב בטוויטר: "שמחה ידידי, זה לא הזמן להתקפל או לוותר. לא בשביל זה ניצחנו בבחירות. הציבור שבחר בנו מצפה לשינוי מהותי. לא נתמוך בפארסה הזו, נקודה".
6 צפייה בגלריה
השיחה בוואטסאפ הליכוד
השיחה בוואטסאפ הליכוד
השיחה בוואטסאפ הליכוד
גוטליב מתחה ביקורת על רוטמן כבר אתמול, כשכתבה בקבוצת הוואטסאפ של סיעת הליכוד: "מה נסגר? אנחנו מפלגת שלטון ורוטמן מציע מה שבא לו בוועדת חוקה? אני לא בובה ולא פיון בוועדה הזו. רוטמן ניהל את הוועדה חודשיים ובסופו של דבר נכנע ונחלש באופן מביש. אני לא מגיעה יותר לדיונים שם, אני נחרדת מגילוי החולשה שלו. על מה נאבקנו אם לא על רוב בוועדה לבחירת שופטים? אני מתביישת". מנהלת סיעת הליכוד עליזה בראשי הגיבה לגוטליב: "אתם כותבים בקבוצה ותוך שניות הכול יוצא החוצה, אתם מודעים לכך ובכל זאת". היא השיבה: "התקשורת ידעה על עמדת רוטמן והממשלה עוד לפנינו".
משה סעדה מהליכוד תקף בטוויטר: "לא השתתפתי במשך חודשיים בדיונים הממושכים של ועדת חוקה רק כדי לסיים עם מתווה שירוקן למעשה את הרפורמה מתוכן. אם זה נכון, אז ההצעה שפורסמה מנציחה את המצב הקיים ומונעת את התיקון לו ייחלנו במערכת המשפט". גם ח"כ בועז ביסמוט כתב בטוויטר: "האיומים של השמאל שימשיכו לרדוף אותנו בכל מקום - לא מטרידים אותי. מה שמטריד אותי זה לשמוע על כל מיני פשרות למיניהן שעוקרות את הרפורמה שלה ייחלנו מיסודה. מה שמטריד אותי זה לאכזב את הבוחרים שלנו. אסור להתקפל! אסור לחזור אחורה!".
באופוזיציה, מנגד, גם לא מיהרו לחבק את המתווה של רוטמן. יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מסרה כי "מינוי שני שופטים לעליון במינוי ישיר ובוטה של הקואליציה זה לא ריכוך הרפורמה. זה ההפך הגמור. זה להכניס צלם להיכל. להכניס לתוך היכל הצדק והדמוקרטיה שופטים שכל מחויבותם היא לקואליציה שמינתה אותם. הונגריה ופולין על סטרואידים. קוראת לחבריי באופוזיציה להתנגד נחרצות. אסור ליפול בפח".
6 צפייה בגלריה
עשרות מפגינים בפינת הרחובות האלה - עקיבא ברעננה שם אמורה להתקיים הרמת כוסית לרגל החג עם שרת ההסברה גלית דיסטל אטרביאן ופעילי ליכוד
עשרות מפגינים בפינת הרחובות האלה - עקיבא ברעננה שם אמורה להתקיים הרמת כוסית לרגל החג עם שרת ההסברה גלית דיסטל אטרביאן ופעילי ליכוד
ההפגנה מחוץ לכנס של דיסטל ברעננה
(צילום: מטה מחאת רעננה)
ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית), ממפלגתו של רוטמן, מסר כי הוא "מבקש לחזק את חברי, יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן. אני רוצה להזכיר לחברי הכנסת שמיהרו לתקוף אותו על ה'כניעה' - שמחה והציונות הדתית מדברים על תיקון מערכת המשפט הרבה לפני שמי מכם חשב שיש בה בעיות. מציע לכולם להיות חכמים ולתת לקואליציה להשלים את התיקון תוך שמירה על אחדות העם".
במקביל לפגישת ראשי הקואליציה, עשרות בני אדם הפגינו בפינת הרחובות האלה-עקיבא ברעננה, שם התקיימה הרמת כוסית לרגל החג עם שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן, ח"כים ופעילי ליכוד. בין היתר צולם חבר הכנסת בועז ביסמוט נכנס לכנס כשהוא מוקף במפגינים שקראו לעברו קריאות "בושה".
עוד בגזרת המחאה, 230 ישראלים בוגרי INSEAD, בית הספר הבינלאומי למנהל עסקים בצרפת שבו למד שר החינוך יואב קיש, פנו אליו בדרישה "לנקוט עמדה ולפעול לעצירת ההפיכה המשפטית והליך החקיקה ההרסני", במסגרת מה שהגדירו "המאמץ לעודד את בכירי הליכוד לקחת אחריות וההבנה כי כל קול בליכוד יכול להטות את הכף".
רענן בן צור השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 19:57, 19.03.23