1 צפייה בגלריה
רחפן תוקף צה"ל קרנף מטול רימונים רימון רסס
רחפן תוקף צה"ל קרנף מטול רימונים רימון רסס
רחפן צה"לי, ארכיון
(צילום: יריב כץ)
דובר צה"ל הודיע בצהריים (יום ד') כי אש מנשק קל נפתחה משטח סוריה לעבר רחפן צה"לי, שביצע לדבריו "משימת איסוף שגרתית", כלומר איסוף מודיעין שגרתי. בתגובה, נמסר, "בוצע ירי מקלעים לעבר המרחב ממנו זוהה הירי". בצבא הדגישו כי הרחפן השלים את משימתו וכי לא נגרם נזק.
במקביל, כוחות צבא הוקפצו לכמה נקודות בשטח הגליל העליון בשל זיהוי של צנחני רחיפה שנחתו במטעים סמוך לגבול לבנון. לאחר סריקות נמצאה צנחנית אחת על-ידי הרבש"צ של קיבוץ דפנה, ואילו צנחן נוסף אותר על-ידי הרבש"צ של קיבוץ שניר. השניים נחקרו במשטרת קריית שמונה לאחר שצנחו באזור אסור וללא תיאום עם הצבא. הם גם סירבו להזדהות בשטח, ועשו זאת רק בתחנת המשטרה.
התקרית החריגה בגבול סוריה מגיעה יומיים אחרי האזהרה של ראש אמ"ן אהרון חליוה ולפיה מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה "קרוב לטעות" שתוביל למלחמה מלבנון - ו"גם מסוריה", כלשונו. בכנס בהרצליה שלשום הזהיר חליוה גם מכך שנשיא סוריה בשאר אסד - שחזר מחדש לחיק העולם הערבי אחרי הניצחון בפועל במלחמת האזרחים - מתנהל כעת עם "ביטחון עצמי גובר".
חליוה הזכיר בין היתר את התקרית באפריל האחרון שבה יורט מל"ט איראני באזור הכינרת, ולדבריו אסד אפשר לטהרן לעשות זאת משטח סוריה. "זה מייצר פוטנציאל הסלמה גבוה באזור, ואנחנו צריכים להיות ערוכים אליו", הזהיר ראש אמ"ן.
גם הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, התייחס אתמול לאיומים מגזרת הצפון בנאום שנשא בכנס "חזון ואסטרטגיה בעידן אי-וודאות". "לבנון נמצאת במשבר עמוק. ההתעצמות בלבנון של חיזבאללה היא אתגר מרכזי מבחינתנו. אנחנו מעכבים אותה, קשה לשמור את זה על האפס. צריך לדאוג כל הזמן שיישמר ויגדל פער איכותי בין קצב השיפורים שלנו לבין מה שהם עושים, ותמיד לשקול יוזמה שיכולה להביא יתרון. חיזבאללה מורתע מאוד ממלחמה כוללת מול ישראל. הוא חושב שהוא מבין איך אנחנו חושבים, והדבר הזה מביא אותו להעז ולאתגר אותנו כשהוא בטוח שזה לא יוביל למלחמה. אני רואה בדבר הזה מסילה טובה לייצר הפתעות", אמר הרמטכ"ל.

באותו כנס שלשום דיבר גם שר הביטחון יואב גלנט, שהתייחס אף הוא לחזרתו של אסד לחיק הערבי: "אני מבהיר באופן חד משמעי כי הצטרפותה מחדש של סוריה לליגת הערבית תהיה חסרת ממשעות עבור ישראל, כל עוד תמשיך סוריה להיות קרקע פוריה עבור הטרור השיעי ותאפשר לאיראן ולשלוחיה לפעול משטחה. כל עוד זה מצב הדברים, סוריה תפגוש את עוצמתה של מערכת הביטחון. אבל כאן המקום להגיד, היעד הוא הפעילות האיראנית ולא המדינה הסורית".