3 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
העתירה לבית הדין מבקשת שיפסיק את העיצומים. יו"ר ארגון המורים רן ארז
(צילום: נדב אבס)
מרכז השלטון המקומי ועיריות ירושלים, תל אביב וחיפה עתרו היום (שלישי) לבית הדין הארצי העבודה בבקשה להוצאת צווי מניעה זמניים להפסקת העיצומים של ארגון המורים העל-יסודיים. בעתירה, אליה מתכוונת להצטרף גם הנהגת ההורים הארצית, נטען כי הפעילויות החינוכיות החוץ בית ספריות שבוטלו עקב העיצומים שהחלו לפני כחודש הן חלק בלתי נפרד מפעילות בית הספר.
ארגון המורים פתח בעיצומים במחאה על מה שהוא מגדיר כסחבת מכוונת בניהול משא ומתן על הסכם שכר חדש, לאחר שהתוקף של ההסכם האחרון פג בחודש פברואר. עם זאת, העותרים טוענים כי המשך העיצומים לאחר הבחירות ולפני הקמת ממשלה חדשה נעשה בחוסר תום לב קיצוני, היות וארגון המורים מתעלם מכך ששרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושר האוצר אביגדור ליברמן יסיימו את תפקידם בתקופה הקרובה.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בנושא הסכם השכר שנחתם עם הסתדרות המורים
מסיבת עיתונאים בנושא הסכם השכר שנחתם עם הסתדרות המורים
שאשא ביטון וליברמן. ארגון המורים הואשם בהתעלמות מכך שהשניים מסיימים את תפקידם
(צילום: אריק מרמור )
במסגרת העיצומים, בוטלו אסיפות הורים ופעילויות שמחייבות את ליווי המורים כמו טיולים שנתיים, הצגות, הופעות, וביקור במוזיאונים ובאתרי מורשת. ארגון המורים אף הודיע לאחרונה למרכז השלטון המקומי כי יחריף את העיצומים החל מדצמבר. לטענת העותרים, ביטול הפעילויות פוגע בתלמידים שברוב המקרים לא יוכלו לצאת אליהן במועד מאוחר יותר, בייחוד כשמדובר בתלמידי שכבת י"ב שעבורם מדובר בשנת הלימודים האחרונה.
עוד נטען כי העיצומים גורמים לנזק כלכלי מאחר שכבר הועברו כספים עבור הפעילויות למקומות לינה, חברות הסעות, מדריכי טיולים וספקים נוספים.
במכתב ששלח לשרת החינוך עם פתיחת העיצומים, כתב יו"ר ארגון המורים רן ארז: "כידוע לך, בטרם פג תוקפו של הסכם עוז לתמורה ביום 28.2.22, פנה ארגון המורים למשרדי החינוך והאוצר בבקשה להתחיל לנהל משא ומתן בניסיון להגיע להסכמות בדבר הסכם שכר חדש ולייתר את הצורך בסכסוכים ומאבקים".

פנייה זו לא זכתה לכל מענה, ואחריה פנה הארגון מספר נוסף של פעמים ללא הועיל. "כשמאמצי הארגון לא הועילו, ביום 8.5.22 נאלץ ארגון המורים להכריז על סכסוך עבודה, והודיע כי במידה שלא ינוהל עמו מו"מ להסכם קיבוצי חדש, ייאלץ שלא לפתוח את שנת הלימודים".
בארגון טענו בנוסף כי דרישות ארגון המורים שהועלו על הכתב מספר פעמים מתחילת השנה "זכו להתעלמות רבתי, וחרף קביעת בית הדין הארצי לעבודה כי יש לקיים מו"מ יעיל וענייני ובתום לב עם ארגון המורים". לדבריהם, אף אחת מדרישות אלה לא זכתה למענה. "לא נשב מנגד בזמן שמשרד האוצר פועל כחף מכל חובה קיבוצית למורי החינוך העל יסודי, ואין בכוונתו לפתוח במו"מ עבור מורי ישראל שמועסקים כבר שמונה חודשים ללא הסכם שכר".
3 צפייה בגלריה
אודליה שינדורף
אודליה שינדורף
"התנהלות ארגון המורים היא סממן למציאות הקשה של החינוך בישראל". שינדורף
(צילום: אלמוג גבאי)
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית עו"ד אודליה שינדרוף אמרה בתגובה לעתירה שהוגשה היום כי "הגיע הזמן לשים סוף לעיצומי המורים. התנהלות זו היא דורסנית ופוגענית בלי אבחנה". לדברי שינדרוף, "הפעלת עיצומים בזמן של ממשלת מעבר מטרתה אך ורק להציק ולהתעלל במערכת. התנהלות זו היא עוד מסממני תת-הביצוע של המערכת והמציאות הקשה בה נמצא החינוך בישראל. לא חמור פחות התנהלות משרד החינוך שבשתיקתו מאפשר את ההתנהלות".
יממה לפני פתיחת שנת הלימודים, ב-31.8, שיגר ארז מכתב למורי הארגון שלו, שבו הכריז כי סכסוך העבודה מול משרד האוצר נותר בעינו וכי הלימודים בתיכונים לא ייפתחו מבלי שהמחלוקות ייפתרו, אך ויתר בסופו של דבר על הצעד.
מטעם ארגון המורים לא נמסרה תגובה.